e-wydanie

4.5 C
Warszawa
środa, 24 kwietnia 2024

Lisia strategia

Jak firma Tomasza Lisa dostała zlecenie na   pół miliona złotych z państwowej agencji.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), państwowa agenda wspierająca przedsiębiorców, przeprowadziła w 2015 r. przetarg (wart pół miliona złotych) tak, aby wygrała go firma należąca do znanego dziennikarza Tomasza Lisa. Nie dość, że specyfikacja zamówienia wskazywała na media, których był właścicielem, to wyznaczono zaledwie tydzień na złożenie ofert. W tej sytuacji jedynym rywalem spółki Lisa była firma sprzedająca reklamy w kierowanym przez niego tygodniku „Newsweek”. W całej sprawie jest też wątek relacji osób z NCBR z mediami Tomasza Lisa i pracownikami PricewaterhouseCoopers (PwC), obsługującą państwową agendę.

Przetarg dla wybranych

W kwietniu w „Gazecie Finansowej” ujawniliśmy gigantyczne kwoty, jakie płynęły z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (rządowej agendy wspierającej dotacjami innowacyjne projekty przedsiębiorców, w 2016 r. – aż 8 mld zł) do spółki Tomasza Lisa oraz tygodnika, którego jest redaktorem naczelnym. Przypomnijmy: 1,8 mln zł trafiło w ciągu 4 lat do mediów związanych z Tomaszem Lisem z NCBR.

Co ciekawe – gdy pierwszy raz zwróciliśmy się do NCBR o to ile pieniędzy i na jakie media wydali w latach 2011-2015, z nadesłanego zestawienia wynikało, że do Glob 360 (spółka Lisa, wydawca INNPoland) miało trafić ponad 565 tys. zł. Jednak przed publikacją tego tekstu zwróciliśmy się ponownie do NCBR o podanie łącznej kwoty, jaka została przeznaczona na dofinansowanie portalu INNPoland Tomasza Lisa. Uzyskaliśmy odpowiedź, iż łączna wysokość zamówień wyniosła 813 tys. 622 zł i 34 gr.

To, co jednak wzbudza największe zainteresowanie to przetarg, w wyniku którego spółka Lisa została wybrana. „Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie i publikacja co najmniej 300 Komunikatów w istniejącym na rynku Internetowym Serwisie Informacyjnym, o tematyce naukowo-biznesowej, ściśle powiązanym z działającym minimum 2 lata Portalem Internetowym o charakterze opiniotwórczym” – brzmi opis zamówienia na stronie NCBR. Brzmi jak opis portali INNpoland.pl i NaTemat.pl należących do Tomasza Lisa.

Dlatego w marcu 2015 r. w ramach postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na przygotowanie i publikację 300 komunikatów w Internetowym Serwisie Informacyjnym (numer ogłoszenia: 67 184 – 2015) wystartowały tylko dwie firmy. Pierwszą była spółka Tomasza Lisa Glob 360. Drugą, składająca niewiele gorszą ofertę, Media Impact Polska, która odpowiada za reklamę w kierowanym przez Tomasza Lisa tygodniku „Newsweek”.

Co ciekawe – według archiwum na stronie NCBR informacja o przetargu została opublikowana 25 marca 2015 r., a termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wyniósł zaledwie 7 dni (do 2 kwietnia 2015 r.).

————————————————

Więcej w najnowszej „Gazecie Finansowej”

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Najnowsze