e-wydanie

5.9 C
Warszawa
środa, 24 kwietnia 2024

Miliony w ekranizacjach

Ekranizacje gier i komiksów przynoszą miliardy dolarów. Nic dziwnego, że na swoje filmowe adaptacje czekają kolejni bohaterowie.

Już ponad 573 mln dolarów wpływów ze sprzedaży biletów zarobiła ekranizacja komiksu „Wonder Woman”, z czego ponad 100 mln dolarów w czasie premiery. Film Patty Jenkins oprócz dobrych recenzji jest jednym z najbardziej dochodowych ekranizacji komiksów wydawnictwa DC. Jeszcze lepszymi wynikami mogą pochwalić się ekranizacje komiksów wydawnictwa Marvel, które już czterokrotnie przekroczyły magiczną barierę miliarda dolarów wpływów.

Również ekranizacje gier wideo przynoszą twórcom niemałe fortuny. Zeszłoroczny „Warcraft” miał ponad 433 mln dolarów wpływów biletowych. Nic dziwnego, że producenci coraz chętniej decydują się na filmowe adaptacje przygód bohaterów popkultury.

Gry: od kiczu do widowiska

W ubiegłym tygodniu Randy Pitchford, szef Gearbox Software wyjawił, że trwają prace nad filmową adaptacją przygód jednej z najpopularniejszych gier lat 90. „Duke Nukem”. – Było mnóstwo propozycji ze strony wytwórni filmowych. Jesteśmy właśnie w trakcie zawierania umowy z wielkim studiem filmowym. To są dokładnie ci ludzie, którzy powinni zająć się tym projektem. Zobaczymy, co się wydarzy, ale jestem pewny, że będzie to prawdziwa rzecz – komentował Pitchford.

Twórców kusić może zarówno legendarna wśród graczy postać, jak i specyficzny klimat gry, dające spore pole do popisu dla reżysera. Gra i jej główny bohater byli bowiem pastiszem filmów akcji lat 80. i 90.

Tylko w 2016 roku na ekrany kin na całym świecie trafiły cztery ekranizacje gier wideo, a w styczniu 2017 roku szósta część filmowej adaptacji gry „Resident Evil”. Wynik box office (dochód ze sprzedaży biletów) „Resident Evil: The Final Chapter” to ponad 312 mln dolarów, co sytuuje ją na czwartym miejscu najbardziej dochodowych adaptacji gier w historii.

Początki adaptacji gier wideo były jednak niezbyt udane. „Super Mario Bros”. z 1993 roku, opowiadająca przygody najsłynniejszego włoskiego hydraulika, zbierała bardzo złe recenzje. Przychód wyniósł prawie 21 mln dolarów – ponad dwa razy mniej niż wyniósł budżet tego „dzieła” (48 mln dolarów). Jeszcze gorzej wypadł „Double Dragon” z 1994 roku z wynikiem 2,3 mln dolarów, przy budżecie 7,8 mln i tragicznych ocenach.

Nadzieję dla adaptacji gier przyniosła trzecia próba – „Street Fighter” z 1994 roku. Film, którego główną postać odegrał Jean-Claude Van Damme zarobił 99,4 mln dolarów (przy budżecie 35 mln). Rok później pojawił się „Mortal Kombat”, który oprócz lepszych od poprzednich ekranizacji gier recenzji, zgarnął ponad 122 mln dolarów przy zainwestowanych zaledwie 18 mln. Jego kontynuacja dwa lata później okazała się znacznie mniej udana (51,3 mln przychodów przy budżecie 30 mln).

Rekordowe okazały się natomiast pełnometrażowe filmy animowane na bazie gier Nintendo z serii „Pokémon”, z których pierwsza zarobiła aż 163,6 mln dolarów (budżet wyniósł 30 mln).

Pierwsza część adaptacji przygód archeolog Lary Croft (w którą wcieliła się Angelina Jolie) z 2001 roku zarobiła 274,7 mln dolarów przy bardzo dużym wówczas budżecie – 115 mln. Druga część z 2003 roku 156,5 mln przy 95 mln.

Najchętniej ekranizowana dotychczas była seria horrorów „Resident Evil”. Główną postać odgrywała Ukrainka Milla Jovovich. Gra doczekała się aż sześciu filmów z niezłymi recenzjami i jeszcze lepszymi wynikami finansowymi: 103 mln, 129.3 mln, 147,7 mln, 300 mln, 240 mln, 312,2 mln. Przy budżetach odpowiednio: 33 mln, 45 mln, 45 mln, 60 mln, 65 mln, 40 mln.

Przyzwoitymi wynikami mogą się też pochwalić adaptacje przygód płatnego mordercy – „Hitman” z 2007 roku (100 mln przy budżecie 24 mln) i „Hitman: Agent 47” z 2015 roku (82,3 mln przy 35 mln).

Adaptacja historii policjanta z filmu „Max Payne” z 2008 roku również wypadła nieźle (85,8 mln wpływów przy budżecie 35 mln). Dwie części horroru „Silent Hill” nieco gorzej (97,6 mln i 52,3 mln wpływów przy odpowiednio 50 mln i 20 mln).

Największym sukcesem okazała się ubiegłoroczna adaptacja najpopularniejszej gry strategicznej i MMORPG (Massively Multiplayer Online Role-Playing Game) „Warcraft”. Film zarobił aż 433,7 mln dolarów (przy rekordowym budżecie 160 mln), a twórcy wyrazili chęć stworzenia kontynuacji.

Najgorsze wyniki oraz recenzje zaliczał niemiecki reżyser Uwe Boll. Jego liczne ekranizacje gier to seria porażek, z których największą okazał się „Postal” z 2007 roku, który przy budżecie 15 mln dolarów miał zaledwie 142 761 dolarów wpływów ze sprzedaży biletów.

Top 10 ekranizacji gier

Warcraft (2016) 433,5 mln USD

Angry Birds (2016) 349,7 mln USD

Prince of Persia (2010) 336,3 mln USD

Resident Evil 6 (2017) 312,2 mln USD

Resident Evil 4 (2010) 300,2 mln USD

Lara Croft: Tomb Raider (2001) 274,7 mln USD

Assassin’s Creed (2016) 240,5 mln USD

Resident Evil 5 (2012) 240 mln USD

Need for Speed (2014) 203,2 mln USD

Pokémon (1998) 163,6 mln USD

 

Komiksowe królestwo

Znacznie lepiej radzą sobie adaptacje komiksów. Prym wiodą tu ekranizacje przygód bohaterów wydawnictwa Marvel i DC, które są dziś prawdziwą żyłą złota. Pierwsze adaptacje miały miejsce już w latach 40. (Captain America), 50. (Superman) i 60. (Batman).

Od końca lat 70. aż do końca 90. w kinach rządziły filmy przedstawiające przygody postaci z komiksów wydawnictwa DC, zarabiając przy tym kolosalne pieniądze (w zestawieniu z budżetami filmów). Superman (1978) 300,2 mln dolarów (budżet: 55 mln dolarów), Superman 2 (1980) 190,4 mln (54 mln), Superman 3 (1983) 80,2 mln (39 mln), Superman 4 (1987) 36,7 mln (17 mln), Batman (1989) 411,3 mln (35 mln), Batman Returns (1992) 266,8 mln (80 mln), Batman Forever (1995) 336,5 mln (100 mln), Batman & Robin (1997) 238,2 mln (125 mln).

Wpadką była Catwoman z 2004 roku. Wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły 82,1 mln przy budżecie filmu wynoszącym 100 mln dolarów. W późniejszych latach ekranizacje komiksów DC wciąż były dochodowe: Constantine (2005) 230,9 mln (100 mln), V for Vendetta (2005) 132,5 mln (54 mln), Batman Begins (2005) 374,2 mln (150 mln), Superman Returns (2006) 391,1 mln (204 mln), The Dark Knight (2008) 1 mld (185 mln), Watchmen (2009) 185,3 mln (130 mln), Green Lantern (2011) 220 mln (200 mln), The Dark Knight Rises (2012) 1,08 mld (300 mln), Man of Steel (2013) 668 mln (225 mln), Batman v Superman (2016) 873,3 mln (300 mln), Suicide Squad (2016) 745,6 mln (175 mln), Wonder Woman (2017) 578,3 mln (149 mln).

Warto tu zwrócić uwagę na drugą po „restarcie” serii ekranizację przygód Batmana, która jako pierwsza adaptacja komiksu przyniosła ponad miliard dolarów dochodu ze sprzedaży biletów.

Znacznie gorzej wyglądały początki adaptacji komiksów wydawnictwa Marvel. Nie licząc miliona dolarów na plusie „Howard the Duck” z 1986 roku, filmy albo przynosiły straty („Captain America” z 1990 roku zarobił 10 tys. dolarów przy budżecie 10 mln) albo nawet nie trafiały do kin („The Fantastic Four” z 1994 roku czy „Nick Fury” z 1998).

Złą passę przerwał dopiero „Blade”. Film z 1998 roku zarobił 131,2 mln dolarów przy budżecie filmu w wysokości 45 mln. Wraz z rozwojem technologii zaczęto tworzyć adaptacje przygód kultowych bohaterów komiksów Marvela, co okazało się strzałem w dziesiątkę. Wystarczy rzucić okiem na wyniki: X-Men (2000) 296,3 mln dolarów (przy budżecie 75 mln), Blade II (2002) 155 mln (54 mln), Spider-Man (2002) 821,7 mln (139 mln), Daredevil (2003) 179,2 mln (78 mln), X-Men 2 (2003) 407,7 mln (110 mln), Hulk (2003) 245,4 mln (137 mln), The Punisher (2004) 54,7 (33 mln), Spider-Man 2 (2004) 783,8 mln (200 mln), Blade III (2004) 128,9 mln (65 mln), Elektra (2005) 56,7 mln (43 mln), Fantastic Four (2005) 330,6 mln (100 mln), X-Men 3 (2006) 459,4 mln (210 mln), Ghost Rider (2007) 228,7 mln (110 mln), Spider-Man 3 (2007) 890,9 mln (258 mln), Fantastic Four 2 (2007) 289 mln (130 mln), Iron Man (2008) 585,2 mln (140 mln), The Incredible Hulk (2008) 263,4 mln (150 mln).

Dopiero w 2008 roku nastąpiło potknięcie w postaci filmu „Punisher: War Zone”, który zarobił 10,1 mln przy budżecie 35 mln. Później było już tylko lepiej, a aż cztery adaptacje przekroczyły magiczny miliard dolarów wpływów ze sprzedaży biletów. X-Men Origins: Wolverine (2009) 373,1 mln (150 mln), Iron Man 2 (2010) 623,9 mln (200 mln), Thor (2011) 449,3 mln (150 mln), X-Men: First Class (2011) 353,6 mln (160 mln), Captain America: The First Avenger (2011) 370,6 mln (140 mln), Ghost Rider 2 (2011) 132,6 mln (57 mln), The Avengers (2012) 1,5 mld (220 mln), The Amazing Spider-Man (2012) 757,9 mln (230 mln), Iron Man 3 (2013) 1,2 mld (200 mln), The Wolverine (2013) 414,8 mln (120 mln), Thor: The Dark World (2013) 644,6 mln (170 mln), Captain America: The Winter Soldier (2014) 714,3 mln (170 mln), The Amazing Spider-Man 2 (2014) 709 mln (293 mln), X-Men: Days of Future Past (2014) 747,9 mln (200 mln), Guardians of the Galaxy (2014) 773,3 mln (232,3 mln), Avengers: Age of Ultron (2015) 1,4 mld (316 mln), Ant-Man (2015) 519,3 mln (130 mln), Fantastic Four (2015) 168 mln (125,9 mln), Deadpool (2016) 783,1 mln (58 mln), Captain America: Civil War (2016) 1,15 mld (250 mln), X-Men: Apocalypse (2016) 543,9 mld (178 mln), Doctor Strange (2016) 677,7 mln (165 mln), Logan (2017) 617,5 mln (97 mln), Guardians of the Galaxy 2 (2017) 845,3 mln (200 mln).

Przy takich wynikach i cyklu produkcyjnym trudno się dziwić, że w najbliższych miesiącach do kin trafią kolejne ekranizacje komiksów zarówno wydawnictw DC, jak i Marvel.

Najnowsze

Korea a sprawa polska

Lekcje ukraińskie

Wojna i rozejm

Parasol Nuklearny