40 proc. Polaków przyznaje, że nie słyszało o regulacji o ochronie danych osobowych – RODO.
Tylko co dziesiąty Polak twierdzi, że zna w jakimś stopniu jej szczegóły. Jednocześnie niespełna jedna trzecia badanych ma zaufanie do firm i instytucji w kontekście bezpieczeństwa ich danych osobowych, a połowa twierdzi, że w ciągu ostatniego roku ich dane były wykorzystywane bez ich zgody – wynika z sondażu ARC Rynek i Opinia.
Za niespełna 3 tygodnie wchodzi w życie RODO (GDPR), nowe unijne rozporządzenie dotyczące ochrony danych osobowych. Zmiany dotyczyć będą wszystkich firm, które gromadzą i wykorzystują dane dotyczące osób fizycznych. Z sondażu ARC Rynek i Opinia wynika, że konsumenci raczej nie interesują się tym tematem i niewielki odsetek z nich zna więcej szczegółów z nim związanych. Zdecydowanie najmniej zorientowane w tej kwestii są osoby najmłodsze (18-24), a najbardziej osoby powyżej 35 roku życia. 30 proc. badanych uważa, że firmy i instytucje dobrze chronią ich dane.
Bardziej ufni w stosunku do firm i instytucji są mężczyźni – 36 proc. z nich ocenia stopień chronienia ich danych przez firmy jako wysoki. Najwyższy (45 proc.) jest odsetek osób ufnych wśród najmłodszej grupy wiekowej (18- 24). Z kolei najmniej zaufania mają najstarsze badane osoby (45- 55) – tylko 17 proc. z nich wierzy w dobrą ochronę swoich danych. Połowa badanych (49 proc.) twierdzi, że w ciągu ostatniego roku ich dane zostały bezprawnie wykorzystane, czy to w formie maila, smsa czy telefonu przez firmy, którym ich nie podawali. 4 proc. badanych twierdzi, że dokonano lub próbowano dokonać oszustwa z wykorzystaniem ich danych osobowych. Zdecydowanie najmniej zdarzeń związanych z bezprawnym wykorzystaniem danych osobowych odnotowały osoby z najmłodszej grupy wiekowej (18-24).
Polacy nie interesują się RODO, co może być zrozumiałe, gdyż głównymi zainteresowanymi tym tematem są przedsiębiorcy. Jednocześnie, z naszego badania wynika, że stosunkowo niskie jest zaufanie konsumentów do firm i instytucji w zakresie ochrony danych. Fakt, że szczególnie niski jest poziom zaufania wśród najstarszej badanej grupy wiekowej, świadczy o tym, że ta grupa ma najwyższą świadomość tego, jak cenne w kontekście marketingowym są ich dane dla firm. Być może wprowadzane przepisy spowodują ograniczenie incydentów związanych z nieprawidłowym wykorzystaniem danych, co z kolei może wpłynąć na wzrost zaufania wobec firm.
Z drugiej strony, po wprowadzeniu nowych przepisów, konsumenci mogą być bardziej czujni wobec niewłaściwego wykorzystywania ich danych i tym samym częściej zgłaszać naruszenia odpowiednim organom – komentuje Marek Lekki, dyrektor zarządzający w ARC Rynek i Opinia.
Informacje o badaniu
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (ankiety online) na reprezentatywnej pod względem płci, wieku, miejsca zamieszkania próbie N=908 Polaków w wieku od 18 do 55 lat. Badanie zostało przeprowadzone w kwietniu 2018 roku.