Przykłady walki przedsiębiorstw z pandemią można mnożyć niemal w nieskończoność i ciągle przybywają nowe
Polskie firmy zdają egzamin z odpowiedzialności. Chociaż należy również jasno powiedzieć, że prawdziwy egzamin jest dopiero przed nimi – mówi dr Andrzej Malinowski, od 2001 r. prezydent Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej, najstarszej i największej organizacji pracodawców w Polsce, skupiającej ponad 19 tyś. przedsiębiorstw, zatrudniających przeszło 5 min pracowników, od października 2019 r. przewodniczący Rady Dialogu Społecznego.
Firm włączających się w walkę z pandemią koronawirusa jest niezwykle dużo. Przyznam, że jestem bardzo usatysfakcjonowany, ponieważ parę tygodni temu, w swoim cotygodniowym felietonie publikowanym na lamach „Rzeczpospolitej” apelowałem do polskich pracodawców o solidarność. Od tego momentów dociera do mnie coraz więcej przykładów małych, średnich i dużych firm, które coraz aktywniej włączają się w walkę z pandemią. Może jest za wcześnie, aby składać takie oświadczenie, ale pozwolę sobie przyznać, że polskie firmy zdają egzamin z odpowiedzialności. Chociaż należy również jasno powiedzieć, że prawdziwy egzamin jest dopiero przed nimi. Teraz jednak prywatny biznes, szczególnie ten największy, przekazuje setki tysięcy i miliony złotych na różnego rodzaju działania pomocowe, jednocześnie myśląc jak samemu przetrwać w obecnych trudnych warunkach.
Z informacji o pomocowej aktywności firm, które są bardzo mocno związane z naszą organizacją, mogę wymienić chociażby działania Grupy LUX MED, która świetnie sobie radzi w zakresie porady telemedycznej i konsultacji online. Bardzo dobrym odbiorem spotkało się też uruchomienie przez LUX MED specjalnej infolinii. Co ciekawe, nie jest ona dedykowana tylko dla własnych pacjentów, ale dla wszystkich, którzy potrzebują niezbędnej wiedzy dotyczącej koronawirusa.
Inny przykład firmy która też przynależy do Pracodawców RP i angażuje się w pomoc, to HUAWEI Polska, która jako firma z Chin doskonale wie, czego potrzeba w walce z koronawirusem. Niedawno czytałem ich opublikowany wspólnie z DELOITTE dokument pt. „Zwalczanie CO-VID-19 przy pomocy 5G: możliwości usprawnienia systemów publicznej opieki zdrowotnej”. HUAWEI zapewnia również bezpłatny dostęp do rozwiązania EIHealth, które obejmuje usługi takie jak wykrywanie genomu wirusowego, identyfikację leków antywirusowych oraz analizy tomografii komputerowej za pomocą nowoczesnych technik.
Wiele firm przeznacza też swoje linie produkcyjne, aby pomagać wycieńczonym służbom medycznym. Przykładem jest stowarzyszenie skupiające polskich przedsiębiorców branży płynów do papierosów elektronicznych, VAPING ASSOCIATION POLSKA, które rozlewa i butelkuje płyny dezynfekcyjne i dostarcza je do polskich szpitali.
Firmy, które działają w branży farmaceutycznej, wykorzystują swoje biznesowe kontakty, ale nie dla własnych korzyści, tylko dla naszych wspólnych korzyści, czyli służby zdrowia. Wiem, że na przykład Apteki Gemini prowadzą analizy światowych rynków i trendów, jeśli chodzi o leki zagrożone dostępnością i kluczowe do walki z wirusem.
Z innych znanych firm, to MLEKOVITA realizuje plan darmowych dostaw swoich produktów do domów klientów. Z kolei MASPEX zaopatrzył specjalne szpitale zakaźne w ponad milion swoich produktów, czyli soki, wody, dania gotowe oraz suplementy diety. Ponadto przelał na konto szpitala 100 tyś. złotych. Sieć ZĄBKA przekazała dla służby zdrowia 4,5 min zł, a jej a klienci dorzucili jeszcze 1 min złotych. AGATA MEBLE również przekazała na rzecz służby zdrowia 1 min złotych.
Firmy walczą z pandemią na różny sposób a informacje o tym spływają codziennie. Właśnie się dowiedziałem, że PKP ENERGETYKA położyła nacisk na zabezpieczenie zdrowia pracowników oraz zapewnienie ciągłości działania spółki w sytuacji kryzysowej. CTL LOGISTICS także prowadzi działania zabezpieczające zdrowie swoich pracowników oraz działania zewnętrzne, m.in. monitorując sytuację w tych miejscach na granicach, w których przewozy wykonują maszyniści z Polski i CTL GmbH. Drogeryjna sieć HEBE zdecydowała się na wypłatę premii za marzec w dowód uznania dla szczególnego zaangażowania pracowników drogerii w obecnym trudnym czasie. Premia zostanie wypłacona niezależnie od realizacji celów, zarówno sprzedażowego, jak i standardów obsługi klienta.
Przykłady walki przedsiębiorstw z pandemią można mnożyć niemal w nieskończoność i ciągle przybywają nowe. Jeszcze raz chcę podkreślić, że jestem niesłychanie dumny z polskiego biznesu, który walcząc o przetrwanie, nie zapomina o innych. Wiem też, że duże firmy dobrze przyjęły nasz apel aby nie zrywać kontaktów z mniejszymi, dając im w ten sposób szansę przeżycia. Ta biznesowa odpowiedzialność i solidarność są bardzo budujące.