5.4 C
Warszawa
środa, 27 listopada 2024

Branża kurierska odpowiada na rewolucję w biznesie e-commerce

Branża przesyłek kurierskich KEP rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Według prognoz, w tym roku urośnie pomiędzy 15-17 proc. O ile segment B2C zalicza rekordowe wzrosty, o tyle dla B2B był to ciężki rok. Przyczyną jest zatrzymanie niektórych sektorów gospodarki wskutek pandemii. Zgodnie z rynkowymi analizami, już w 2023 r. wolumen, jaki obsłużą firmy kurierskie, będzie dwukrotnie wyższy niż ten notowany w 2017 r.

Rewolucja, którą obserwujemy, jest efektem przeniesienia do Internetu wielu elementów codziennego życia, w tym również zakupów. Według raportu Gemiusa, obecnie aż 60 proc. internautów w Polsce robi zakupy w sklepach internetowych obecnych na rodzimym rynku, a aż 25 proc. korzysta z tych funkcjonujących na rynkach międzynarodowych. Rozwój handlu transgranicznego to również czynnik, który ma istotny wpływ na wzrosty, notowane w wolumenach przesyłek międzynarodowych, sięgające aż 40 proc.

Rewolucja e-commerce nabierze tempa
Według danych GUS obecnie tylko 13 proc. firm w Polsce, które zatrudniają powyżej 10 osób, prowadzi sprzedaż online. Jedynie 30 proc. z nich działa na rynkach międzynarodowych. Mimo pandemii udział e-commerce w całej sprzedaży jest nadal dwukrotnie niższy niż w krajach zachodnich. To wszystko stwarza szerokie perspektywy rozwoju dla polskich przedsiębiorców i pozwala prognozować wysokie wzrosty.
DHL Parcel to ekspert w obsłudze dynamicznie zmieniającego się rynku e-commerce w Polsce i w Europie. Jesteśmy elastycznym partnerem dla klientów specjalizujących się w różnych kategoriach produktowych, ale także kompetentnym doradcą dla tych, którzy w związku z obecną sytuacją postanowili przenieść swój biznes w sferę online.

Odpowiedź na potrzeby dynamicznego rynku e-commerce
Aby obsłużyć szybko rosnące liczby przesyłek, ale również zarządzać ich nieregularnością i nieprzewidywalnością, duże znaczenie ma automatyzacja procesów i digitalizacja przepływu danych. Istotna jest także modernizacja infrastruktury magazynowej i dostosowanie wykorzystywanego sprzętu do potrzeb procesowych. Niezbędnym rozwiązaniem, które coraz częściej znajduje zastosowanie w praktyce, jest integracja systemów operatorów logistycznych z platformami klientów, by w jeszcze większym stopniu usprawnić obsługę w całym łańcuchu dostaw.
Kluczowe znaczenie dla rynku e-commerce ma bardzo dynamiczny rozwój alternatywnych form doręczenia, w tym przede wszystkim punktów odbioru. To trend, który bardzo mocno wpływa na branżę. Każdy z głównych graczy stara się sprostać wyzwaniu dostosowania do zmieniających się potrzeb odbiorców. Istotna dla nich jest informacja o czasie dostawy, moż-liwość samodzielnego zarządzania dostawą, dopasowanie miejsca doręczenia do ich indywi-dualnych preferencji, a także przedstawienie alternatyw i możliwość odbioru w pobliskiej lokalizacji. Stąd spektakularny rozwój obsługi klientów w tak zwanych punktach obsługi przesyłek. Obecnie nasza sieć punktów liczy sobie już 10 tys. POP. Rozwijamy również sieć automatów paczkowych. Istotne jest maksymalne skoncentrowanie na odbiorcy, tworzenie rozwiązań „szytych na miarę” oraz wielokanałowa komunikacja z klientem na każdym etapie dostawy. Coraz więcej konsumentów korzysta także z intuicyjnego serwisu DHL Dla Ciebie, dzięki któremu mogą nadać paczkę w mniej niż trzy minuty, do odbiorcy w Polsce czy Europie, w atrakcyjnych cenach. Rewolucja cyfrowa, która zmodyfikowała zachowania konsumentów oraz wyzwanie, jakim dla operatorów KEP jest ostatnia mila, będą stymulowały dalszy rozwój sieci punktów.

Przełomowy rok 2020
Kiedy pod koniec ubiegłego roku ogłosiliśmy w DHL nową, długoterminową strategię, prognozowaliśmy, że rok 2020 będzie dla nas rokiem digitalizacji i automatyzacji, a strategiczne projekty w DHL Parcel będą skoncentrowane właśnie na tych obszarach. Nie mogliśmy przewidzieć, jak szybko nasza strategia okaże się precyzyjną odpowiedzią na wyzwania, jakie przyniosła pandemia. Przed nami kolejne etapy digitalizacji procesów, dalsze usprawnienia operacyjne, dalszy rozwój sieci POP i innowacyjne rozwiązania, jakie przygotowaliśmy dla klientów. Cała branża logistyczna to obszar biznesu, w którym bardzo istotną rolę odgrywają innowacje. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii możemy automatyzować wiele elementów procesu, co wpływa na zwiększenie naszej efektywności i jakość serwisu. Dzisiaj mamy dostęp do niezwykłych technologii, jakie oferuje świat, a automatyzacja i digitalizacja wyznaczają kierunek rozwoju większości obszarów funkcjonowania naszej firmy.

E-commerce w dobie pandemii
Sytuacja, z jaką mamy do czynienia, wymaga nieszablonowego myślenia, nowych pomysłów, zrewidowania dotychczasowych modeli prowadzonej działalności. Niewątpliwie jednym z kluczowych kierunków, w którym podążają rynkowe zmiany, jest dynamiczny rozwój sektora e-commerce, który może w istotny sposób wpłynąć na wzrost wolumenu firm kurierskich. Zatem z pewnością największym beneficjentem rewolucji e-commerce, związanej z obecną sytuacją są przedsiębiorcy, którzy z sukcesem prowadzą sprzedaż właśnie w tym kanale, oferując asortyment z kategorii, jakie cieszą się teraz największym zainteresowaniem.

Wybór partnera do obsługi logistycznej e-biznesu
Na polskim rynku można wyróżnić kilka kluczowych firm kurierskich, które świadczą usługi m.in. dla sektora e-commerce. Firma kurierska odpowiada w znacznym stopniu za budowanie wizerunku e-sklepu, dlatego też podejmując decyzję nie należy kierować się wyłącznie naj-niższą ceną. Zwróćmy uwagę na czas realizacji zamówienia i szybkość doręczania przesyłki. Firma logistyczna powinna być solidna, uczciwa, sprawnie realizować wysyłki towarów i doręczać przesyłki w wyznaczonym terminie.
Pamiętajmy, że to właśnie kurier będzie miał bezpośredni kontakt z klientami, którzy w głównej mierze postrzegają nasz sklep przez pryzmat firmy, która doręczyła im paczkę. Dlatego warto korzystać z najlepszych dostępnych rozwiązań logistycznych. Szeroką gamę możliwości oferuje DHL Parcel. Większość firm kurierskich dostarcza paczki w ciągu dwóch dni roboczych. DHL Parcel ma w swojej ofercie usługę Premium, czyli gwarancję dostawy następnego dnia. Zwróćmy uwagę na ten aspekt, ponieważ taka usługa pozwoli wyróżniać się na tle innych sklepów internetowych, jeśli chodzi o wysoką jakość i krótki czas dostawy.
Przy procesie decyzyjnym w wyborze firmy kurierskiej należy zwrócić uwagę na kilka ważnych punktów, które powinny znacznie ułatwić nam wybór najlepszego dostawcy usług logi-stycznych. Wśród najważniejszych są takie aspekty jak: możliwość nadania różnych przesyłek (od kopert po palety) na różne kierunki (w Polsce i poza jej granicami) ze zbiorem w jednym miejscu, czas realizacji dostawy, kafeteria narzędzi do śledzenia przesyłek i komunikacji z odbiorcą, liczba prób doręczenia, system zwrotów, dodatkowe usługi, dostosowane do indywidualnych potrzeb, czy dostawy do punktów odbioru, które cieszą się coraz większą popularnością wśród klientów, a dodatkowo pozwalają nam na większą dbałość o środowisko naturalne dzięki ograniczeniu transportu i tym samym redukcji emisji CO2.

Odpowiedzialni z natury
W sferze dbałości o środowisko naturalne mamy ściśle określony cel – zeroemisyjność do 2050 r. W kontekście transportu dbamy o wprowadzanie nowoczesnej, przyjaznej środowisku ekofloty złożonej z samochodów i rowerów elektrycznych. Na kurierskich elektrykach widnieje napis „odpowiedzialni z natury”. To hasło świetnie oddaje nasze podejście nie tylko do ekologistyki, ale także do ogółu działań społecznych. W DHL działania CSR są traktowane strategicznie i nastawione na osiąganie bardzo konkretnych wyników.
Dbamy również o ograniczenie zużycia energii w naszych obiektach poprzez zapewnienie odpowiedniego standardu energetycznego budynków oraz wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Kolejne lokalizacje naszej firmy zyskują farmy fotowoltaiczne, czy rozwiązania umożliwiające wykorzystanie wody z opadów na potrzeby naszych obiektów. Posiadamy również własną pasiekę miejską, zlokalizowaną przy głównej siedzibie naszej firmy. Projekt Paczule wspiera zachowanie bioróżnorodności i budowanie świadomości proekologicznej.
Wspieramy także najbardziej potrzebujących. Tylko w trakcie pandemii, w ramach akcji CSR, dostarczyliśmy łącznie ponad 40 tys. maseczek i przyłbic do ponad 150 szpitali i placówek medyczno-opiekuńczych. Zorganizowaliśmy transport komponentów medycznych potrzebnych do wykonania testów na koronawirusa. Wspólnie z firmą OneDayMore dostarczyliśmy tonę produktów śniadaniowych dla personelu medycznego mierzącego się z pandemią. Podjęliśmy także współpracę z Uniwersytetem Jagiellońskim w ramach aukcji #UJDlaSzpitala. Zebrane środki przekazano na wsparcie dla Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie. A przed nami Święta, czas, w którym pomoc potrzebującym ma wyjątkowe znaczenie i kiedy jesteśmy, podobnie jak w biznesie, również zawsze na czas.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

FMC27news