e-wydanie

5.7 C
Warszawa
sobota, 20 kwietnia 2024

Koniecznie przeczytaj

Stały procent na Ukrainę?

Korea a sprawa polska

RZECZPOSPOLITA BABSKA

RYNEK CONTACT CENTER

Krzysztof Niemiec o perspektywach dla kolei podczas EEC Trends

Unijna strategia Zielonego Ładu stawia ambitne cele przed infrastrukturą kolejową. Dla zarządców infrastruktury, jak i dla polskiego taboru kolejowego to duże wyzwanie, ale także szansa dalszego rozwoju na kilkadziesiąt lat. Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec był jednym z prelegentów podczas EEC Trends w ramach sesji pt. „Infrastruktura i rynek przewozów kolejowych w Polsce” oraz „Inwestycje infrastrukturalne w nowej perspektywie finansowej UE”.

Określona przez UE strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności zakłada, że do 2050 r. nastąpi 90 procentowa redukcja emisji CO2 z sektora transportu. W przypadku transportu kolejowego do 2030 r. o 100 proc. ma wzrosnąć ruch kolei dużych prędkości, a do 2050 r. o 100 proc. ma wzrosnąć przewóz towarowy na kolei. Rodzi to szereg wyzwań, którym Polska powinna sprostać w najbliższym czasie.
Krzysztof Niemiec, wiceprezes Track Tec, podczas dyskusji online poświęconej „infrastrukturze i rynkowi przewozów kolejowych w Polsce” zwracał uwagę na to, że spełnienie unijnych założeń, w tym np. podwojenie przewozów dużych prędkości, będzie dla Polski niezwykle ambitnym zadaniem. Dużym problemem może być również m.in. pozyskiwanie przez kolej towarów w takich ilościach, w jakich oczekuje tego od nas Unia Europejska. Jest to wyzwanie szczególnie trudne w polskich realiach, także ze względu na niski poziom przewozów intermodalnych, czy spadek zapotrzebowania na węgiel w energetyce.
Wiceprezes Track Tec pozostaje jednak optymistą jeśli chodzi o perspektywy dla branży w przyszłości. – Przykłady Hiszpanii czy Austrii, pokazują, że procesy inwestycyjne na kolei spowodowały wręcz stworzenie krajowych specjalizacji w wykonawstwie oraz w produkcji taboru. Liczymy na to, że osiągniemy taki rezultat w Polsce. Tym bardziej, że nasze doświadczenie wskazuje, że potencjał i sprawność firm krajowych zarówno dla infrastruktury, jak i taboru jest dosyć duża. Są szanse być może nawet na kilkadziesiąt lat prosperity – podkreślił wiceprezes Niemiec.
Najistotniejsze z punktu widzenia rozwoju kolei są jednak stabilność i przewidywalność realizacji inwestycji oraz terminowość ogłaszania kolejnych przetargów. Ze względu na specjalistyczne urządzenia do produkcji firmy świadczące usługi dla kolei nie mogą swobodnie dywersyfikować swojej działalności. Każde zachwianie ciągłości zleceń lub spowolnienie w publikacji nowych, oddziałuje na nie bezpośrednio. Podczas panelu pt. „Inwestycje infrastrukturalne w nowej perspektywie finansowej UE” wiceprezes Track Tec mówił m.in. o zagrożeniach związanych z kumulacją środków finansowych. Przypomniał, że do tej pory roczny rekord wydatkowania środków wyniósł 9,1 mld zł. Tymczasem realizacja inwestycji czy wydatków na poziomie nawet 17 mld zł rocznie wobec nowej perspektywy finansowej staje się absolutną koniecznością. Oznacza to szereg wyzwań dla firm wykonawczych, realizujących inwestycje infrastrukturalne.
Debaty online odbyły się w ramach EEC Trends. Spotkanie zorganizowane w dniach 17-18.02.2021 r. poprzedza jedno z najważniejszych wydarzeń branżowych – majowy Europejski Kongres Gospodarczy, będący źródłem wiedzy o perspektywach i kierunkach rozwoju polskiej gospodarki. Track Tec SA, wiodący międzynarodowy dostawca systemowych rozwiązań dla infrastruktury szynowej, był jednym z głównych partnerów tegorocznej edycji wydarzenia. Organizatorem EEC Trends była Grupa PTWP.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Najnowsze