7.5 C
Warszawa
poniedziałek, 18 października 2021

Strategia omnichannel wygrywa w retailu

Koniecznie przeczytaj

Omnichannel, czyli integracja kanałów sprzedaży tradycyjnej i online, jak pokazuje zwłaszcza ostatni rok, wydaje się jedynym środkiem do odniesienia zwycięstwa w walce o klienta.

Najlepiej w pandemii poradziły sobie te firmy, które systematycznie od kilku lat pracują nad rozwojem właśnie takiego modelu sprzedaży. W kontekście handlu detalicznego nie mówimy już o kliencie offline czy online – klient jest jeden i należy postrzegać go w kategoriach omnichannelowych. Zdecydowanie największym wyzwaniem jest dziś zapewnienie spójnego doświadczenia (customer experience) w każdym punkcie styku konsumenta z marką i na przestrzeni całej ścieżki zakupowej.

Włączyć e-commerce do strategii biznesowej

Będąc partnerem technologicznym i biznesowym retailerów w Polsce i w Europie realizujemy w Exorigo-Upos rocznie setki projektów, które mają na celu osiągnięcie tego celu przez naszych klientów.

Doświadczenia wynikające z bycia producentem drukarek fiskalnych, dostawcą usług serwisu sprzętu i oprogramowania, a jednocześnie software dla e-commerce czy systemów kasowych dla sieci handlu detalicznego, sprawiają, że łączymy różnorodne kompetencje i zapewniamy kompleksową obsługę wszystkich procesów. Wiemy też, że kluczowe jest zintegrowane podejście do całego systemu retailera i taką strategię rekomendujemy naszym klientom w realizowanych wspólnie projektach.

Online wspiera retail

Ogromnie cieszy nas rozwój handlu online, ponieważ obserwujemy, jak wspiera rozwój branży retail. Fakt, że aż 84 proc. Polaków dokonało w 2021 r. zakupów w Internecie, jak wskazują wyniki badań Izby Gospodarki Elektronicznej, pokazuje, że kluczowe jest włączenie e-commerce do strategii biznesowej.

Świetnym przykładem sukcesu w tym obszarze jest Super-Pharm, dla którego przygotowaliśmy nowy sklep internetowy. Tylko w pierwszych miesiącach 2021 r. strona osiągnęła wynik w postaci kilkuset procent wzrostu sprzedaży rok do roku.

Z drugiej strony firmy, które wyrosły ze sprzedaży online, otwierają swoje sklepy stacjonarne, podążając za swoimi obecnymi i przyszłymi klientami. Dokładnie taką strategię omnichannel realizuje eobuwie.pl, dla którego mieliśmy przyjemność wdrażać rozwiązanie Akeneo PIM do spójnego zarządzania informacją produktową w różnych kanałach sprzedaży i na nowych rynkach geograficznych.

Trend omnichannel napędza również rozwój technologii w obrębie sklepów stacjonarnych

Click and collect, kasy samoobsługowe czy scan & go – to rozwiązania, które, zwłaszcza w ostatnim roku, wdrażaliśmy u naszych klientów wyjątkowo często. Wpływa na to fakt, iż konsumenci oczekują od tradycyjnej sprzedaży szybkości i komfortu, jakie oferuje im e-commerce. W Polsce mieliśmy okazję uruchomić nasz autorski hub płatniczy Cloud EFT w całej sieci sklepów LIDL. Jest to jedyne polskie rozwiązanie, które ma certyfikat PCI P2PE (Point-To-Point Encryption). Zapewnia z jednej strony bezpieczeństwo transakcji, ale z drugiej obsługę aż 500 tys. transakcji kartami płatniczymi na godzinę.

Inne ciekawe rozwiązanie, które oferujemy, to NetTickIT – software dla elektronicznych półek cenowych. Ma charakter hybrydowy. Z jednej strony np. za pośrednictwem kodu QR kieruje klienta obecnego w sklepie stacjonarnym np. do opisu produktu w kanale online. Z drugiej umożliwia pracownikom sklepu łatwe zaprojektowanie i szybki wydruk tradycyjnej etykiety na miejscu przy półce.

Inspirowane potrzebami klientów

Każdy dzień w handlu detalicznym przynosi nowe rozwiązania, inspirowane zmieniającymi się potrzebami konsumentów. Integracja kanałów sprzedaży i w obszarze komunikacji z klientami zdecydowanie jest już teraźniejszością, ale też ciągle motorem napędowym dla rozwoju branży retail w przyszłości.

Grzegorz Rogaliński

CEO, Exorigo-Upos

Autor

Najnowsze