11 C
Warszawa
sobota, 5 października 2024

Broker to nie tylko pośrednik

O zakresie obowiązków i możliwościach brokera

Kilka dni temu mój pięcioletni syn zadał pytanie: „Mamo, a co ty robisz w swojej pracy?”. Oczywiście on wie, że mama jest brokerem. Wyzwanie pojawi się, gdy padnie pytanie o to, czym konkretnie ów broker się zajmuje. Co ciekawe, w świecie dorosłych również.

Broker to znacznie więcej niż tylko pośrednik. Współpraca z klientem i zakres obowiązków wykraczają dzisiaj poza standardowe definicje, a  on sam musi biegle poruszać  się  w  co najmniej kilku uzupełniających się obszarach.

Do jego podstawowych zadań należą, m.in. opracowanie programu ubezpieczenia, zebranie ofert od towarzystw ubezpieczeniowych, sporządzenie rekomendacji oraz nadzór nad realizacją zawartej polisy.

Analiza potrzeb klienta

Jednym z  najbardziej istotnych obowiązków profesjonalnego brokera jest analiza potrzeb klienta. Jej odpowiednia jakość to lata wspólnych doświadczeń, liczba i  rodzaj przepracowanych szkód, a także rzetelna ocena ryzyka. Ta ostatnia będzie tym lepsza, im większe doświadczenie w  pracy z  bezpieczeństwem będzie miał zespół. To właśnie audyt z  oceny ryzyka pozwoli brokerowi rozpoznać, przeanalizować i skutecznie zminimalizować ryzyko poprzez wdrożenie dopasowanego programu ubezpieczeniowego.

Kompleksowa obsługa klienta to kolejny obszar odpowiedzialności, który oddala brokera od typowego pośrednika ubezpieczeniowego. Coraz częściej odgrywa ona kluczowe znaczenie już  na etapie następującym po wyborze oferty. Do czego się  sprowadza? Np. do digitalizacji procesów. W  spółce brokerskiej, którą zarządzam, duży nacisk kładziemy na systemy wspomagające co[1]dzienną  pracę z  klientem, np. rozwiązania klasy CRM, które ułatwiają  klientom zgłaszanie i  weryfikację  szkód. Ciekawym rozwiązaniem są również systemy dedykowane do zarządzania programami masowymi, dzięki którym jako broker zarządzamy ochroną  nawet kilkudziesięciu tysięcy osób w  ramach jednej organizacji.

Współczesny broker zdecydowanie odchodzi od nośnika papierowego. Tworzy rozwiązania, dzięki którym elektronicznie uzupełnia dokumentację, bądź analizuje potrzeby bez względu na to, ilu pracowników zatrudnia klient.

Komunikacja i edukacja

Komunikacja i  edukacja to kolejne aspekty pracy brokerskiej w 2022 r. Pandemia wymusiła na branży szersze wejście do rzeczywistości online. Będąc w niej, prowadzimy webinary, vlogi, debaty ubezpieczeniowe oraz aktywności w  socialmediach. Piszemy artykuły, poradniki i  wdrażamy edukacyjne strony www, działające bezpośrednio w środowisku naszych klientów. Broker, który ma ugruntowaną  pozycję  na rynku, dobrych inwestorów i  doświadczonych w transakcjach M&A menedżerów, poza wszystkim, o  czym napisałam, może dodatkowo konsolidować polską  branżę brokerską. Dokładnie tak, jak robimy to w  WDB.

Wszystko to powoduje, że jako brokerzy jesteśmy coraz bardziej widoczni dla naszych klientów. Być  może to początek zmiany postrzegania tego zawodu?

Natalia Jackowiak – broker ubezpieczeniowy, Dyrektor Operacyjna oraz Członek Zarządu WDB S.A.

FMC27news