e-wydanie

6.1 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia 2024

Koniecznie przeczytaj

Stały procent na Ukrainę?

Korea a sprawa polska

RZECZPOSPOLITA BABSKA

RYNEK CONTACT CENTER

Dereszyński z portalu Raport CSR: MUSIMY EDUKOWAĆ I JESZCZE RAZ EDUKOWAĆ

I Kongres ESG, który odbył się pod koniec stycznia 2022 r. w Warszawie, obfitował w wiele wydarzeń. Nie zapomniano o czwartej władzy, czyli dziennikarzach, którzy na zakończenie kongresu próbowali ocenić, czy media stają na wysokości zadania w informowaniu społeczeństwa o zagadnieniach ukrytych pod skrótem ESG. Przedstawiamy relację z panelu „Media o ESG, ESG w mediach”

Goście panelu medialnego I Kongresu ESG starali się odpowiedzieć na ważne pytania: W jaki sposób media mogą pomóc w edukowaniu społeczeństwa? Na ile tematy związane ze zrównoważonym rozwojem mogą być atrakcyjne dla mediów, dla widzów, słuchaczy, internautów, dla czytelników, a tym samym reklamodawców? Jak pisać o ESG, żebyśmy chętnie o tym czytali?

Do panelu zaproszono: Huberta Biskupskiego, zastępcę redaktora naczelnego „Super Expressu” i redaktora prowadzącego „Super Biznes”; Piotra Buczka, redaktora „Dziennika Gazety Prawnej”, oraz Tomasza Dereszyńskiego, redaktora prowadzącego portal Raportcsr. pl, i dziennikarza Polskatimes.pl. Dyskusję poprowadził Sebastian Ogórek, szef serwisu ekonomicznego Wyborcza.biz oraz działu gospodarka w „Gazecie Wyborczej”. Redaktor Ogórek otwierając dyskusję, zadał fundamentalne pytanie: – Ile tekstów w waszych mediach jest poświęconych zagadnieniu ESG i kiedy ostatni raz taki tekst zgłosiliście lub prosiliście, żeby ktoś z dziennikarzy go napisał?

W mediach szczególnie nośny jest komponent środowiskowy

Redaktor Piotr Buczek przypomniał, że DGP przygotowuje dodatki poświęcone tematom związanym z ESG w związku z tym, że jest wydawnictwem mocno specjalistycznym. Ajak do tematów ESG podchodzi SE? – Komponent „social” jest na naszych łamach i w internecie obecny praktycznie permanentnie, bo są to zagadnienia, które interesują olbrzymią część ludzi. W publikacjach łączymy dwa elementy czyli wagę społeczną i to, że te tematy cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem – powiedział Hubert Biskupski. Jak zauważył, szczególnie nośny jest komponent środowiskowy, a przy tym niezwykle ważny. – Przypominamy sobie o nim często, właśnie wokresie zimowym, kiedy np. dokucza nam smog – dodał.

Prowadzący debatę poruszył też ważną kwestię dotyczącą tzw. ageizmu, czyli dyskryminacji ze względu na wiek. Najczęściej, choć nie zawsze, dotyczy to problemów na rynku pracy. Widoczne jest to również w lekceważącym traktowaniu osób starszych oraz braku oferty rozrywkowej i rekreacyjnej dla seniorów. Dziennikarz przywołał raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego dotyczący właśnie kwestii problemu osób starszych na rynku pracy. –Ten raport pokazuje, wjaki sposób trzeba komunikować ten problem, w jaki sposób pokazywać tematy związane z rynkiem. Bardziej innowacyjnie, nie na zasadzie kolejnego okrągłego zdania, tylko przez pokazanie tego problemu na konkretnym przykładzie – mówił Ogórek.

Naszym największym wyzwaniem jest edukacja społeczeństwa, także społeczności medialnej, która ma swego rodzaju misję do wykonania

Padło też ciekawe pytanie skierowane do Tomasza Dereszyńskiego z portalu Raportcsr.pl: „Po co taki serwis powstał i czy ma dzisiaj swoich czytelników, którzy szukają tego typu informacji?” –Chcemy być wawangardzie portali informacyjnych i branżowych na których znajdzie się wszystko to, co jest związane z zagadnieniami ESG. Przy okazji mam nadzieję, że doczekamy się polskiego odpowiednika. Naszym największym wyzwaniem jest edukacja społeczeństwa, także społeczności medialnej, która ma swego rodzaju misję do wykonania – skomentował Dereszyński.

Panelista zwrócił też uwagę na fakt, że media na ogół pokazują problemy związane z ESG bez wyjaśnienia. Niestety wynikać to może z braku czasu odbiorcy, ale media powinny jednak pokazywać szerszy kontekst.

– Rozmowa o klimacie przebiega na zasadzie „jest śnieg albo nie ma śniegu”. Jak spadł to znaczy, że nie mamy ocieplenia klimatu, a jak nie ma śniegu, to znaczy, że mamy ocieplenie. Trochę dzisiaj uderzymy się w pierś jako media – dodał Ogórek, który przyznał też, że najpierw wyszukujemy temat w wyszukiwarce, klikamy w link i czytamy to, co ma przełożenie na odsłony, a odsłony mają przełożenie na reklamę.

Czytelnicy nie są świadomi, że ESG, to rzeczy, które dotyczą ich na co dzień

Redaktor Buczek zauważył, że przeciętny odbiorca, który poszukuje informacji związanych z tematyką ESG, nie ma świadomości tego, że ta tematyka jest przypisana do tego skrótu, kryjącego w sobie tak różne i ważne zagadnienia. – Gdybyśmy zapytali przeciętnego człowieka o skrót ESG, to wszyscy byliby bardzo zdziwieni cóż to takiego jest. Nie są świadomi, że wszystkie trzy komponenty, to są tak naprawdę rzeczy, które ich na co dzień dotyczą.

Jak dodał Ogórek, bardzo ciekawą obserwację przekazał mu w rozmowie szef InPostu. Dotyczyła ona rynku francuskiego, na którym przedsiębiorstwo to funkcjonuje. – W Polsce tego jeszcze nie widzimy. W tej chwili absolutnie każdy komunikat dotyczący paczkomatów we Francji musi mówić, że jest to rozwiązanie ekologiczne, omniejszym zużyciu CO2, dbające o środowisko itd., bo takie treści są tam pożądane. W Polsce wciąż się spieramy, czy mamy ocieplenie klimatu, czy nie – tłumaczył moderator panelu.

– Kiedy to dojdzie do szerokiego odbiorcy, konsumenta? Czy to jest kwestia czasu i może odmłodzenia czytelników? – pytał moderator. – Na pewno jest to kwestia w dużym stopniu pokoleniowa. Proszę sięgnąć pamięcią dekadę wstecz i przypomnieć, czy interesowały nas dyskusje i debaty na tematy smogu. Mało kogo to interesowało! Mało kto zdawał sobie sprawę z tego, że coś takiego jak smog istnieje. W tej chwili to się diametralnie zmienia. Świadomość komponentów wpisanych w ESG rośnie. Jeżeli spojrzymy na badania socjologiczne dowiemy się, że dla młodego pokolenia element walki o środowisko (E) jest znacznie istotniejszy niż np. komponent społeczny (S) – ocenił Biskupski.

Greenwashing, czyli malowanie trawy na zielono

W dyskusji nie zabrakło tematu „greenwashingu”, czyli zjawiska polegającego na wywoływaniu u klientów wrażenia, że produkt lub przedsiębiorstwo, które go wytworzyło, działa w zgodzie z naturą i ekologią.

– Rzeczywiście fi rmy bardzo często komunikują to, że one są zielone, że ich produkty są „eko”. Przyznam szczerze, że czekam na pierwszą aferę opisaną przez może kogoś z nas, która by pokazała, że ten greenwashing, to malowanie trawy na zielono – dodał redaktor. – Wracam do mojej idee fi x czyli do edukacji, którą jako dziennikarze powinniśmy nieść w swoich artykułach. Wiadomo, że to nie może być zbyt nudne, ale musimy edukować i jeszcze raz edukować – spuentował Dereszyński z portalu raportcsr.pl.

Trzeba pamiętać, że jako czwarta władza ma mamy wciąż gigantyczną moc do zmieniania rzeczywistości. – Przed nami rozmawiali politycy, urzędnicy, eksperci, biznes. Cieszę się, że na I Kongresie ESG mogliśmy także porozmawiać my, dziennikarze – zakończył panel red. Ogórek.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Najnowsze