1.3 C
Warszawa
niedziela, 22 grudnia 2024

Marvipol wchodzi w rok 2022 z powiększonym bankiem gruntów

Z Grzegorzem Kaweckim, wiceprezesem zarządu Marvipol Development, rozmawiała Joanna Zielińska

Jak ocenia Pan 2021 r. z perspektywy Grupy Marvipol?

Mogę podsumować trzema słowami: udany, rekordowy i przełomowy. Odnotowaliśmy najlepszy w  historii firmy wynik finansowy – ponad 116 mln zł zysku operacyjnego i niemal 96 mln zł zysku netto. Segment deweloperski przy blisko 30  proc. rentowności sprzedaży wypracował w  minionym roku 57,1 mln zł zysku netto, o  10  proc. więcej niż rok wcześniej. Segment magazynowy zakończył rok z wyższym o 15 proc. wynikiem netto, wynoszącym 33,3 mln zł, na co złożyły się m.in. wyniki na sprzedaży trzech projektów magazynowych. W  rok 2022 wkroczyliśmy, będąc w bardzo dobrej sytuacji finansowej. Dług netto zmniejszył się w 2021 r. o  18  proc., do 128,7  mln  zł, a  na koniec roku na rachunkach Grupy mieliśmy ponad 218 mln zł.

A jak 2021 r. wyglądał od strony operacyjnej?

Ostatnie dwa lata były dla Grupy Marvipol okresem rozwoju w  segmencie deweloperskim. Sfinalizowaliśmy w  tym okresie budowę projektów o  powierzchni użytkowej blisko 85 tys. m2, co odpowiada niemal jednej piątej PU projektów mieszkaniowych zrealizowanych w  całej historii spółki. W 2021 r. ukończyliśmy m.in. naszą największą, z perspektywy budżetu, inwestycję – kompleks apartamentowy Unique Tower przy Grzybowskiej w  Warszawie. W styczniu minionego roku zawarliśmy umowę sprzedaży ponad 650 mieszkań do nabywcy instytucjonalnego, funduszu Heimstaden. Świetnie został przyjęty przez Klientów apartamentowiec W Apartments, również oddany do użytku w  roku 2021. Klienci wprowadzili się do nowych mieszkań w naszym pierwszym projekcie w  Gdańsku –  Dwie Motławy. W  2021  r. zainwestowaliśmy 205  mln  zł w  zakup gruntów pod nowe projekty mieszkaniowe, pozwalające wygenerować ponad 75,5 tys. m2 powierzchni użytkowej. W ostatnich kilkunastu miesiącach jednym z naszych priorytetów było przygotowanie oferty w nowych inwestycjach – 18 nowych projektów jest obecnie w zaawansowanej fazie przygotowawczej, powiązanej z  procedurami administracyjnymi. Na dwóch nieruchomościach, spośród kupionych w  ostatnich dwóch latach, realizowane są warszawskie projekty: Lazurova Concept na Bemowie oraz Apartamenty Zielony Natolin na Ursynowie, a sprzedaż mieszkań w  kolejnej inwestycji –  InPlace, zlokalizowanej na pograniczu Ochoty i Włoch, nieopodal Parku Szczęśliwickiego, ruszyła w lutym 2022 r.

Od ponad dwóch lat wszystkim nam, w tym również deweloperom, przyszło zmagać się z nowymi wyzwaniami, związanymi z sytuacją zdrowotną, gospodarczą, czy ostatnio polityczną. Jak te czynniki wpłynęły na rynek mieszkaniowy oraz Państwa plany biznesowe?

Wydarzenia ostatnich lat istotnie przeobraziły rynek, na wielu płaszczyznach. W  dobie lockdownu wymuszonego pandemią, jako społeczeństwo zaczęliśmy większą uwagę przykładać do udogodnień w  codziennym funkcjonowaniu, zostaliśmy poniekąd zmuszeni do wygospodarowania w  mieszkaniach przestrzeni pod biuro czy kącik do nauki zdalnej. Jednym z aspektów, kluczowych w dłuższym okresie z  perspektywy dewelopera, jest zmiana oczekiwań klientów w  obszarze metrażu mieszkań na rynku popularnym –  wzrost zainteresowania mieszkaniami o  większej liczbie pokoi, zauważalny szczególnie wśród rodzin z  dziećmi. Nie bez znaczenia okazuje się obszar rozwiązań proekologicznych, energooszczędnych czy smart home/smart building. Rosnąca świadomość ekologiczna oraz inflacja, wzrost cen energii sprawiają, że klienci poszukują mieszkań w projektach nie tylko energooszczędnych, ale również o  ograniczonym oddziaływaniu na otoczenie, zasilanych z  wykorzystaniem własnych odnawialnych źródeł energii. Grupa Marvipol od wielu lat propaguje proekologiczne, inteligentne rozwiązania w  swoich projektach, od systemów smart home, pozwalających m.in. na optymalizację zużycia mediów, przez zagospodarowanie terenów osiedli w  sposób zachęcający do czynnego spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu, po chociażby przemyślane rozwiązania z  obszaru retencji wody opadowej. Cieszymy się, że nasze spojrzenie na te zagadnienia staje się rynkowym standardem i zamierzamy dalej być liderami w tym obszarze.

FMC27news