3.1 C
Warszawa
niedziela, 1 grudnia 2024

Chcesz być dobrym pracodawcą? Słuchaj pracowników!

Jak prowadzić efektywne działania z obszaru employer brandingu i być dobrym pracodawcą? Można w tym celu skorzystać z PR i postarać się o przygotowanie przekazu, który będzie przedstawiać daną firmę w samych superlatywach. Można zatrudnić marketingowca, który wdroży odpowiednią kampanię i będzie promować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa wśród obecnych i potencjalnych pracowników. Z doświadczenia rynkowych gigantów, jak i mniejszych biznesów wynika jednak, że lepsze efekty przynosi sięgnięcie po rozwiązanie, które każdy HR-owiec ma pod ręką. Chodzi o opinie pracowników. 

Oni są najlepszym źródłem informacji o firmie, jej słabych i mocnych stronach. Właściwie zinterpretowane wyniki odpowiednio zaprojektowanych badań, w których biorą udział pracownicy, to gotowe podpowiedzi, jak zadbać o markę pracodawcy. W Intrum to działa.

Pracownik prawdę ci powie…

Zewnętrzne badania i wewnętrzne ankiety, w których biorą udział pracownicy, dostarczają pracodawcy wielu cennych informacji. Jeżeli w danym zespole występują problemy personalne, które uniemożliwiają efektywną pracę, takie badanie może je zdefiniować, a to już połowa sukcesu. Pytanie pracowników pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze (!), co także ma znaczenie, bo to oni mogą „zadecydować”, czy np. wprowadzenie benefitu „X” przyniesie korzyści, a szkolenie „Y” spotka się z zainteresowaniem. W ankietach pracownicy mogą również oceniać aktualnie funkcjonujące w firmie rozwiązania czy narzędzia. Na tej podstawie kadra menedżerska lub dział HR może podjąć decyzję, czy warto kontynuować pewne projekty, czy też nie. Zupełnie oddzielną kategorię stanowią badania satysfakcji pracowników, w których analizowane jest ich zadowolenie z pracy w danym miejscu. Zanim zacznie się inwestować w kampanie rekrutacyjne warto dowiedzieć się, co tak naprawdę obecni pracownicy sądzą o swoim pracodawcy.

Aby jednak takie badania odnosiły zamierzony cel, przy ich organizowaniu trzeba zadbać o 3 podstawowe zasady:

Anonimowość – pracownicy muszą mieć pełną swobodę wypowiedzi i nie mogą bać się wyrazić swojego zdania.

Miejsce na komentarze – nawet przy zamkniętej formie ankiety (zaznaczanie wybranej odpowiedzi), trzeba zostawić pracownikom miejsce na własne komentarze i przemyślenia! Trzeba czytać „między wierszami”, bo pracownicy naprawdę chętnie dzielą swoimi przemyśleniami. 

Branie pod uwagę wszystkich odpowiedzi – nie tylko pracownik, ale również pracodawca musi być ze sobą szczery. Analizujemy i wyciągamy wnioski także, (a raczej – przede wszystkim!) z negatywnych opinii pracowników. Inaczej badanie nie ma w ogóle sensu.

Iwona Żurawska

dyrektor HR, Intrum

FMC27news