e-wydanie

9.2 C
Warszawa
sobota, 20 kwietnia 2024

#DigitalThinking Mindset technologiczny firm – jak wciągnąć ludzi w transformację cyfrową? 

Wywiad z dr Natalią Marciniak-Madejską, dyrektorką Działu Projektów Rozwojowych w SENSE consulting.

Dotacje na cyfryzację, robogranty, podnoszenie kompetencji cyfrowych. Dlaczego teraz instytucje publiczne tak inwestują w digitalizację biznesu?

W ostatnich kilku latach rozwój technologiczny przyspieszył jak nigdy wcześniej i dotyczy to wszystkich dziedzin życia. Za pomocą kilku kliknięć w telefonie jesteśmy w stanie zrobić zakupy, umówić się do lekarza czy przeprowadzić wieloosobowe spotkanie biznesowe. Tak zachowują się dzisiaj nasi klienci, dlatego jeśli jako przedsiębiorstwo nie wsiądziemy do tego pędzącego w kierunku rozwoju technologicznego pociągu, zostaniemy sami na pustym peronie machając rozpaczliwie do tych klientów i konkurencji, którzy nam odjechali.

Można powiedzieć więc, że lata 20. XXI wieku są erą digitalizacji biznesu? 

To jest ciekawe zagadnienie, bo w 2019 roku firma Accenture ogłosiła koniec ery digitalizacji biznesu! Uznano, że rewolucja cyfrowa podzieliła los elektryczności, która stała się tak popularna, że jej obecność jest dziś oczywista. Jednocześnie my w Polsce mamy sporo do nadrobienia w tej dziedzinie, bo jesteśmy dopiero na początku ścieżki, którą kraje wyżej rozwinięte wydeptały z powodzeniem już wiele lat temu. 

Według danych Eurostatu Polska jest w ogonie państw europejskich wykorzystujących Big Data do rozwoju swojego biznesu. Także Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego Komisji Europejskiej plasuje Polskę na odległym 24. miejscu na 27 państw.

Na szczęście obserwujemy wzrost zainteresowania biznesu tematem cyfryzacji, automatyzacji i robotyzacji, co ma związek z dostępem do środków publicznych, które nigdy wcześniej nie płynęły tak szerokim strumieniem. Chcemy wielopoziomo pomagać biznesowi i wspólnymi siłami jak najszybciej nadrabiać te zaległości.

Jak SENSE consulting wspiera transformacje cyfrowe przedsiębiorstw?

Działamy na kilku płaszczyznach. Po pierwsze pomagamy klientom sięgnąć po dotacje na robotyzację i automatyzację, a także na szkolenia i doradztwo, które mają pomóc efektywnie wdrożyć cyfrowe rozwiązania do swojej organizacji. Po drugie wraz z Centrum Badań i Rozwoju Nowoczesnych Technologii organizujemy cykl konferencji warsztatowych „Transformacja cyfrowa i organizacyjna przedsiębiorstw” pokazując na żywych organizmach, jak nowe technologie rozwijają przedsiębiorstwa. Po trzecie zbudowaliśmy Akademię Transformacji Cyfrowej – szerzymy wiedzę, jak i dlaczego korzystać z nowych technologii w biznesie. Uczymy, jak wprowadzać zmiany w organizacji, jak przygotować do nich ludzi i jak zadbać o ich emocje w tym niełatwym procesie. Ludzie to jeden z najczulszych punktów transformacji cyfrowych. Jej sukces zależy bowiem nie tylko od celnego wskazania właściwych obszarów naszego biznesu, w które chcemy wpuścić nowe technologie, ale zależy również od nastawienia pracowników do technologii. Stąd popularyzujemy pojęcie „digital mindset”, które jest oznacza akceptację technologii i zrozumienie, że połączenie jej potencjału z potencjałem pracowników daje niespotykane dotąd możliwości rozwoju.

Najnowsze