11.1 C
Warszawa
sobota, 27 kwietnia 2024

W poszukiwaniu talentów, czyli jak zatrudnić i utrzymać pracownika

Niemal jedna trzecia pracodawców ma problem ze znalezieniem odpowiedniego pracownika, jeśli zależy im na zgranym i wydajnym zespole specjalistów. Samo zamieszczenie ogłoszenia na portalach rekrutacyjnych może nie wystarczyć – często bowiem jedynie co dziesiąte CV, które spływa w odpowiedzi, faktycznie należy do osoby mającej odpowiednie kwalifikacje na poszukiwane stanowisko.

Liczba potencjalnych pracowników zmniejsza się jednak jeszcze bardziej, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że aby zostali w firmie na dłużej, muszą mieć podobne wartości i osobowość pasującą do pozostałych członków zespołu na tyle, by nie powstawały między nimi wewnętrzne konflikty. Właściwy pracownik to nie tylko osoba posiadająca wymagane umiejętności, ale przede wszystkim pasująca do kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

80 proc. rotacji pracowniczych spowodowanych jest niedopasowaniem na linii pracownik – firma. Przyjęcie strategii poszukiwania potencjału, pożądanej postawy oraz osobowości obok twardych kompetencji stanowi klucz do sukcesu i długoletniej współpracy. Nie dziwi więc, że poszukiwanie „idealnego” pracownika zajmuje średnio aż około miesiąca. Kiedy jednak już zatrudnimy idealnego kandydata, pozostaje pytanie, jak go utrzymać?

Pracodawca nie może zaprzestać wysiłków po pozyskaniu specjalisty, gdyż zaangażowanie pracownika spada proporcjonalnie do długości okresu zatrudnienia. Badania wskazują, że największe jest w początkowych miesiącach, a najniższe przy 2- 3-letnim stażu pracy. Wtedy najczęściej następuje moment, gdy pracownik zaczyna rozglądać się za zmianą pracy i to jest moment na zdecydowane działanie, by temu zapobiec i specjalistę zatrzymać. Znalezienie odpowiedniego sposobu spędza sen z oczu ponad 70 proc. z pracodawców.

Dla sukcesu firmy istotne jest przede wszystkim budowanie przyjaznego środowiska pracy: atmosfera jest czynnikiem, który zatrzymuje ponad połowę pracowników, gdy jest dobra, ale także przyśpiesza odejście dwóch trzecich z nich, gdy jest zła. W VanityStyle tworzymy atmosferę, w której głos pracownika jest ważny dla jego przełożonych, a zapewniane warunki sprzyjają rozwojowi potencjału. Pracownicy, którzy czują się zadbani i dostrzeżeni, którzy mają wysokie poczucie sprawczości i decyzyjności, chętniej zostają w konkretnej organizacji.

Jak dbać o kulturę organizacyjną, w której najważniejszy jest człowiek?

W VanityStyle jesteśmy w tym ekspertami, co potwierdzają liczne statuetki najlepszego pracodawcy. Promujemy zdrowy styl życia zarówno wśród własnych pracowników, jak i naszych klientów – nie tylko z perspektywy aktywności sportowej, ale również w obszarze zdrowia mentalnego. Dzięki kartom sportowym FitProfit i FitSport można korzystać z tysięcy obiektów sportowo rekreacyjnych, z kuponami QlturaProfit zacieśniać więzi rodzinne, chodząc do kina, teatru czy ZOO, ze Strefą VanityStyle Premium zaś dbać m.in. o zdrowe odżywianie się, ale też o podniesienie odporności mentalnej, czyli radzenia sobie z negatywnymi emocjami (zapobiegania wypaleniu zawodowemu czy konfliktom ze współpracownikami). Jeżeli pracodawcy zależy na zbudowaniu takiego standardu środowiska, powinien zacząć od udostępnienia pracownikom możliwości konsultacji z psychologiem i coachem.

Kolejnym krokiem jest inwestycja w rozwój: aż 60 proc. pracowników oczekuje od pracodawców wsparcia w zdobywaniu nowych kompetencji. Dlatego właśnie – oprócz szkoleń indywidualnych, będących odpowiedzią na zgłaszane potrzeby pracowników – organizujemy również regularny cykl warsztatów podnoszących kompetencje pod nazwą śniadań rozwojowych. Rozwijanie pracowników wpływa nie tylko na efektywność ich pracy (czyli przynosi korzyści dla całego przedsiębiorstwa), ale też podnosi postrzeganie atrakcyjności miejsca pracy, a więc i zmniejsza poziom rotacji.

Ostatnią ważną rzeczą w utrzymaniu pracownika z potencjałem jest regularne nagradzanie go i motywowanie: to jedna z najpotężniejszych strategii retencji kadr. Odpowiednie gratyfikacje finansowe w postaci podwyżek lub premii, a także pula wartościowych benefitów pozapłacowych (w postaci np. kart sportowych FitProfit i FitSport, kuponów QlturaProfit, a także holistycznej Strefy VanityStyle Premium) jest tu kluczem do sukcesu.

Włączając wszystkie wymienione powyżej elementy do strategii utrzymania pracownika i tworząc prawdziwy dialog na poziomie pracownik – firma, pozyskanie i zatrzymanie utalentowanego specjalisty nie będzie stanowić problemu.

Joanna Skoczeń

Współzałożycielka, prezes zarządu VanityStyle: jednego z liderów rynku świadczeń pozapłacowych. Kieruje zespołem przez strategię rozwoju opartą na zaufaniu, komunikacji i społecznej odpowiedzialności.

Najnowsze