19.6 C
Warszawa
sobota, 18 maja 2024

Tempo dostarczania oprogramowania dla instytucji finansowych – jak dogonić pędzący pociąg?

Liczba klientów mobile only, a więc korzystających tylko z bankowości mobilnej, wzrosła na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy o 37%.  Nic więc dziwnego, że firmy stawiają na intensywny rozwój swoich mobilnych aplikacji. Tyle, że ten rozwój napotyka często bariery. Jedną z nich jest tempo wprowadzania kolejnych zmian, które nie nadąża za oczekiwaniami klientów i jest zbyt powolne w stosunku do konkurencji. Jak temu zaradzić?

Ilość zasobów to nie wszystko

Tempo wdrażania zmian nadal jest wprost proporcjonalne do możliwości działów IT lub dostawców, którym powierzono rozwój mobilnych aplikacji. Możliwości produkcyjne nie sprowadzają się jednak tylko do liczby dostępnych programistów.

Kluczowe jest dążenie do technicznej doskonałości, która jest podstawową wartością firmy Finanteq. Przekłada się ona na jakość i szybkość dostarczania oprogramowania i nie są to puste słowa. Od początku swojego istnienia Finanteq stawia jakość na pierwszym miejscu.

Podstawą polityki zapewnienia jakości zespołów jest między innymi założenie pełnej automatyzacji testów funkcjonalnych. Celem jest uzyskanie 100% pokrycia wytwarzanych funkcji testami automatycznymi oraz możliwość realizowania pełnych, automatycznych testów regresji przy budowaniu każdej, nowej wersji systemu. Żeby to osiągnąć wykorzystujemy właściwie dobrane narzędzia i metody, które pozwalają utrzymywać czas testów regresji poniżej przyjętego limitu 20 minut. Kiedyś testy regresji potrafiły trwać nawet miesiąc. Nadal jest to powszechna praktyka na rynku.

Jakość przekłada się również na szybkość

Jak to wygląda na konkretnych liczbach?

W jednym z naszych projektów budowy bankowości mobilnej, w ciągu 2 lat zostało wytworzonych ponad 3,5 tysiąca automatycznych testów funkcjonalnych, które udaje się wykonywać w założonym limicie czasu, korzystając z około 40 mobilnych urządzeń testowych. Projekt ten publikuje nowe wersje produkcyjne aplikacji w cyklu comiesięcznym, a pracuje nad nim równolegle 5 zespołów scrumowych (7-10 osób w każdym), w tym tylko 1 tester manualny per zespół!

Przyjęta strategia automatyzacji testów, pozwala utrzymywać koszty projektu na prawie niezmiennym poziomie, bez potrzeby zwiększania liczby testerów.

Zyskiem jest także bardzo niska liczba błędów, wykrywanych na etapie testów akceptacyjnych, a przede wszystkim dużo większa pewność i swoboda developerów przy wprowadzaniu zmian, które mogą mieć potencjalnie wpływ na wiele innych funkcji systemu. Skutkuje to szybkością dostarczania nowych funkcji i zyskaniem przez bank krótkiego time-to-market dla nowych funkcji.

Dlatego w Finanteq mówimy o swoich zespołach “High Performing Teams“. Nasze zespoły dostarczają funkcjonalności znacznie szybciej niż typowe zespoły developerskie, oferując znacząco wyższą jakość finalnego produktu.

Techniczna doskonałość i dbałość o jakość to jednak nie wszystko. Czasami potrzeba czegoś jeszcze.

Czy aplikację może rozwijać tylko programista?

Wiedząc jak ważna jest szybkość i jak cenne są zasoby IT w każdej firmie, Finanteq poszedł o krok dalej. Powstała nowatorska platforma no-code o nazwie Extentum. Narzędzie, w przeciwieństwie do innych rozwiązań no-code na rynku, pozwala na rozwój funkcjonalności w już istniejących aplikacjach mobilnych i internetowych.

Dzięki Extentum nowe funkcje mogą projektować osoby niemające żadnego doświadczenia jako programista, zaś rozwój istniejącej aplikacji staje się szybszy niż kiedykolwiek wcześniej.

Nowe funkcje projektowane są w edytorze wizualnym, a następnie prezentowane użytkownikom z wykorzystaniem dynamicznych interfejsów. Wdrożenie nowej funkcji i umieszczenie jej na dowolnym ekranie aplikacji mobilnej (natywnie – dla iOS jak i Androida), lub internetowej nie wymaga publikowania nowej wersji żadnej z nich.

Takie rozwiązanie sprawia, że korzystając z Extentum można przekierować uwagę swoich programistów na bardziej złożone zadania, radykalnie skracając time-to-market w zakresie dostarczania prostych funkcjonalności lub takich, które należy jak najszybciej udostępnić klientom.

Kluczowe kryteria wyboru dostawcy

Wybór właściwego dostawcy oprogramowania to jedna z kluczowych decyzji dla każdej firmy, dla której krytyczne są kanały zdalne. Wybór powinien brać pod uwagę szereg czynników, takich jak jakość świadczonych usług, innowacyjność oraz nastawienie na dostarczanie realnej wartości. Kierując się tymi kryteriami istnieje realna szansa na zaprzestanie pogoni za oczekiwaniami klientów i skoncentrowanie się na ich wyprzedzaniu. Tak, aby stać się w ich oczach synonimem jakości.

Michał Sorbet

Business Development Manager

FINANTEQ SA

Najnowsze