Dynamiczne przemiany gospodarcze i niepewność społeczno-polityczna sprawiają, że firmy i zarządzający mierzą się dziś z zupełnie nowymi zjawiskami. Zmienił się rynek, organizacja pracy i podejście pracowników do warunków zatrudnienia, a także ich oczekiwania wobec pracodawców. Jak wynika z badania enel-med przeprowadzonego we współpracy z IR Center, pracownicy stawiają zdrowie własne i bliskich na pierwszym miejscu. Od pracodawców oczekują kompleksowej oferty, która uwzględni zarówno kwestię opieki medycznej, jak i rozwiązania promujące dobrostan psychiczny i mądrą profilaktykę.
Badanie przeprowadzone na zlecenie enel-med we współpracy z IR Center na reprezentatywnej próbie ponad 900 pracowników z różnych branż (m.in. budownictwo, IT, produkcja i white collars)1 dowodzi, że 90 proc. osób czuje, że żyje w bardzo niepewnych czasach. Analiza pokazuje, że pandemia, bessa gospodarcza, a także wciąż toczący się w Ukrainie konflikt militarny przewartościowały podejście do zdrowia i dobrostanu własnego oraz członków rodzin. Praca zdalna, czasowe ograniczenie dostępu do lekarzy i diagnostyki, brak ruchu oraz ukryte nadgodziny spowodowane brakiem jasnego rozdzielenia czasu na dom i pracę uruchomiły z kolei lawinę złych nawyków i zaniedbań, których konsekwencje boleśnie dziś dotykają Polaków, pogarszając codzienną jakość ich życia.
Odpowiednio zaprojektowana polityka prozdrowotna istotną składową Employer Brandingu
Analiza IR Center pokazuje, że odpowiednio zaprojektowana polityka prozdrowotna w firmie może być istotną składową Employer Brandingu. Polscy pracownicy oczekują w tej sferze aktywności pracodawców. Aż 73 proc. podkreśla, że abonament medyczny w miejscu pracy jest dla nich ważny. Co czwarta osoba uważa go natomiast za obowiązek pracodawcy. Pomimo tego, benefit ten wciąż nie jest standardem – posiada go niewiele ponad 40 proc. zatrudnionych. Są to głównie osoby pracujące w dużych firmach powyżej 250 pracowników. Tymczasem w małych przedsiębiorstwach opiekę medyczną zapewnioną ma mniej niż jedna trzecia respondentów.
Jak pokazują badania, wdrożenie nowoczesnych rozwiązań prozdrowotnych decyduje dziś o przewadze konkurencyjnej na rynku pracy. Firmy, które oferują pracownikom rozwiązania medyczne, są postrzegane jako organizacje lepiej dbające o zatrudnionych (77 proc.) oraz chętniej polecane jako pracodawcy (69 proc.). Na wizerunek firmy wpływa również fakt, że wdrożenie poprzedzone jest rzetelną analizą, a oferta zostaje w miarę możliwości dopasowana do indywidualnych potrzeb. Aż 94 proc. badanych podkreśla, że benefity powinny być personalizowane.
Z drugiej strony pracownicy coraz częściej są skłonni partycypować w kosztach pakietów medycznych. Aż 60 proc. badanych byłaby gotowa dopłacić do pakietu zdrowotnego dopasowanego do potrzeb swoich i swojej rodziny. Taką gotowość wykazuje 53 proc. pracowników umysłowych, a 59 proc. jeśli miałoby pewność, że w pakiecie znajdą się usługi stomatologiczne. Badani najczęściej deklarowali, że byliby w stanie dopłacić za rozszerzoną ofertę stomatologii zachowawczej i estetycznej.
Silne trendy
Wellbeing i work-life balance to dwa silne trendy, które znacząco wpływają na oczekiwania zatrudnionych. Pracownicy umysłowi zrozumieli, że do efektywnej pracy niezbędny jest optymalny stan psychofizyczny, dlatego w kolejnych latach będzie rosło zapotrzebowanie także na profilaktykę psychologiczną. Istotny okaże się nie tylko dostęp do specjalistycznych form leczenia, ale także precyzyjnej diagnostyki. Pracownicy coraz bardziej oczekują szerokiej oferty zdrowotnej oraz wyczucia i dbałości o ich prywatność w procesie dobierania usług.
Wszelkiego rodzaju benefity prozdrowotne są obecnie niezbędne w budowaniu kultury organizacyjnej, która zapewni pracownikom wsparcie i optymalne warunki rozwoju osobistego, a zarazem przełoży się na wzrost efektywności pracy.
Więcej o badaniu na pakietymedyczne.enel.pl
1. Rola pracodawcy w czasach nieustannych zmian: Jak personalizować ofertę dla pracowników i wyjść naprzeciw ich potrzebom?. Raport 2022.A