3.4 C
Warszawa
poniedziałek, 23 grudnia 2024

Jak małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa mogą budować przewagę konkurencyjną w czasach „zaciskania pasa”?

Przed przedsiębiorcami pojawia się coraz więcej wyzwań – począwszy od pandemii i zamknięcia wielu biznesów na czas lockdownów, poprzez rosnące koszty utrzymania i galopującą inflację. Dla małych i średnich przedsiębiorstw kluczowe jednak pozostaje znalezienie odpowiedzi na pytanie: jak utrzymać aktualny poziom sprzedaży i pozyskać nowych klientów? 

Oczekiwania kupujących stale rosną, co sprawia, że firmy muszą nieustannie dostosowywać swoje oferty do zmieniających się potrzeb. Dobrej jakości produkty i usługi w atrakcyjnej cenie mogą już nie wystarczyć, aby zbudować przewagę na konkurencyjnym rynku. Coraz większe znaczenie w biznesie mają tzw. doświadczenia zakupowe, na które składa się szereg elementów budujących wrażenia klienta, jak np. jakość i szybkość obsługi, czy oferowanie możliwości wyboru – nie tylko w obszarze produktów, ale również np. sposobu robienia zakupów i płacenia za nie.

Polscy konsumenci są wymagający, ale cenią sobie wolność wyboru – chcą zadecydować sami, czy wolą zrobić zakupy stacjonarnie, czy przez internet oraz w jaki sposób za nie zapłacą: gotówką, kartą, mobilnie, a może za pomocą cyfrowego portfela? Z badania Ayden wynika, że już 20 proc. Polaków przynajmniej raz porzuciło koszyk zakupowy ze względu na niedostępną metodę płatności lub zbyt długi czas jej trwania1. 30 proc. sprzedawców detalicznych potwierdziło, że wykorzystuje dane dotyczące płatności, aby zrozumieć zachowania użytkowników i poprawić jakość obsługi klienta. Dzięki temu efektywnie zwiększają sprzedaż i konkurencyjność swoich biznesów.

Pomóc mniejszym, lokalnym biznesom

Szczególnie średnie i małe przedsiębiorstwa napotykają na swojej drodze wiele barier, które uniemożliwiają im konkurowanie z większymi graczami i ponadlokalną ekspansję. Poprzez działalność Fundacji chcemy pomóc mniejszym, lokalnym biznesom w dwóch obszarach: finansowym – znosząc barierę kosztową wynikającą z rozwoju płatności oraz merytorycznym – dostarczając przedsiębiorcom bezpłatny dostęp do edukacyjnej platformy #AkademiaPrzedsiębiorcy (https://polskabezgotowkowa.pl/akademiaprzedsiebiorcy).

W ramach Programu Polska Bezgotówkowa, przedsiębiorcy mogą otrzymać bezpłatnie terminal płatniczy lub terminal w telefonie i przez 12 miesięcy będą zwolnieni z opłat eksploatacyjnych. Dzięki temu są w stanie zaoferować swoim klientom wybór metod płacenia. Co więcej, korzystając z platformy #AkademiaPrzedsiębiorcy mogą systematycznie uzupełniać swoją wiedzę biznesową i czerpać inspirację, które pozwolą im rozwijać skrzydła w biznesie.

Do końca grudnia 2022 r. do Programu Polska Bezgotówkowa dołączyło ponad 408 tys. podmiotów – najwięcej z branży kosmetycznej, samochodowej oraz właścicieli mniejszych stacji benzynowych. Za pomocą terminali tradycyjnych i tych w telefonie zrealizowano blisko 1,3 mld transakcji płatniczych na łączną kwotę przekraczającą 75 mld zł. To pokazuje skalę naszych działań, a równocześnie jest dowodem na to, że wsparcie, które realizujemy, jest potrzebne przedsiębiorcom.

FMC27news