e-wydanie

1.7 C
Warszawa
poniedziałek, 22 kwietnia 2024

Dynamiczny rozwój rynku grzewczego

W ostatnich latach Daikin odnotował największy wzrost sprzedaży w segmencie urządzeń grzewczych, które nie tylko według naszych opinii, ale i trendów rynkowych będą w przyszłości stanowiły jedną z kluczowych gałęzi w tym segmencie. 

Marek Sachmata

prokurent, DAIKIN Airconditioning Poland

Taka sytuacja rynkowa spowodowała, iż Daikin podjął decyzje o wybudowaniu największej fabryki pomp ciepła w tej części Europy, która zlokalizowana będzie w Ksawerowie pod Łodzią. Pierwsze urządzenia „made in Poland”  dostarczymy klientom już w przyszłym roku. To posunięcie będzie miało bardzo istotny wpływ zarówno na nasze przyszłe działania biznesowe, jak i na cały rynek europejski. Widzimy ogromny potencjał w tym zakresie, ale jesteśmy też świadomi wyzwania, jakim będzie pozyskanie i przygotowanie fachowych kadr instalatorów. Podejmujemy wiele działań, aby odpowiedzieć na to wyzwanie, m.in. tworzymy nowe centra szkoleniowe, wdrażamy nowoczesne programy szkoleń dla projektantów i instalatorów. Jestem przekonany, że dynamicznie rozwijający się rynek w Polsce, będzie ogromną szansą dla dalszego rozwoju naszej firmy i umocnienia pozycji Daikin jako lidera w branży HVAC.

Jak sytuacja gospodarczo – polityczna wpłynęła na realny biznes?

Jako Daikin dostrzegamy bardzo wiele czynników mających wpływ na naszą działalność w ostatnich latach. Są to aspekty ekonomiczne, logistyczne, ale przede wszystkim wojna na Ukrainie. W efekcie powstały duże zakłócenia w łańcuchach dostaw na rynku globalnym, występowały braki niektórych komponentów oraz, co ściśle z tym związane, znaczący wzrost cen surowców i kosztów pracy, co dodatkowo nakręcało zjawisko inflacji. W efekcie ceny produktów gotowych musiały wzrosnąć, a to jeszcze bardziej podkręcało inflację. Braki w dostawach podzespołów, ale też bardzo zwielokrotniony popyt na niektóre produkty, spowodowały, że niektórzy dostawcy z naszej branży, na długo przed końcem roku, byli zmuszeni do przerwania przyjmowania zamówień ze względu na brak możliwości ich realizacji. Daikin natomiast utrzymał ciągłość zarówno zamówień, jak i dostaw urządzeń, choć występowały pewne opóźnienia w niektórych grupach produktów. Wynika to w dużej mierze z faktu, że dostarczamy na nasz rynek produkty w zdecydowanej większości, pochodzące z naszych fabryk zlokalizowanych w Europie, co zdecydowanie daje nam przewagę konkurencyjną w tak niepewnych czasach.
Niestety ogólnoświatowa sytuacja związana z działaniami wojennymi i problemami z dostępnością surowców, wywołały gwałtowny wzrost kosztów produkcji, a co za tym idzie, wymusiło to wzrost cen wytwarzanych towarów. Jednakże w celu zminimalizowania tego wzrostu Daikin włożył bardzo dużo wysiłku w redukcję kosztów już na poziomie procesów produkcji oraz logistyki i dystrybucji, wszystko po to, aby podwyżki w jak najmniejszym stopniu odczuli nasi klienci.

Jakie trendy rynkowe dostrzegają Państwo w najbliższym czasie?

Pamiętamy, że na skutek niepewności i dużego wahania cen surowców kopalnych, w ubiegłym roku gwałtownie wzrósł popyt na ekologiczne systemy grzewcze, jakimi są pompy ciepła. Ten trend idealnie wpasowuje się w długoterminową politykę Daikin skoncentrowaną na ograniczaniu emisji CO2, a tym samym podążaniu za ogólnoświatowymi trendami ochrony klimatu. Natomiast pierwszy kwartał 2023 roku, to znaczne spowolnienie popytu konsumenckiego na skutek odkładania decyzji zakupowych, co jest racjonalnym zachowaniem w sytuacji wysokiej inflacji, spadku realnych dochodów i wysokich stóp procentowych przekładających się na koszt kredytów i w efekcie znacząco mniejszą ilość budowanych domów jednorodzinnych. Moim zdaniem jest to jednak sytuacja przejściowa i w drugiej połowie roku zauważymy znaczący wzrost popytu i co za tym idzie poprawę w wynikach sprzedaży dostawców naszej branży. Nie ma już odwrotu od dążenia do korzystania z odnawialnych i niskoemisyjnych źródeł energii. Wiele zależeć tu będzie od rządowych i samorządowych programów wspierania takich rozwiązań dla klientów indywidualnych oraz komercyjnych. Niewiadomą pozostaje pytanie o efekty rządowego planu preferencyjnych kredytów dla osób, które jeszcze nie posiadają swojego mieszkania. Innym zjawiskiem, które bardzo nas cieszy jako dostawcę produktów klasy premium, jest zdecydowanie większe zwracanie uwagi na jakość produktów, ale także usług zarówno tych przed, jak i posprzedażowych. Dobry serwis i obsługa klienta mogą na długo zapewnić przewagę konkurencyjną. Oferta Daikin w pełni odpowiada na te wyzwania, a kwestia doskonałego serwisu dla klientów, jest naszym priorytetem od lat.

Materiał partnera

Najnowsze