20.6 C
Warszawa
środa, 3 lipca 2024

E-commerce w awangardzie rozwiązań ESG

Jak Amazon wyznacza kierunki zmian na drodze do zrównoważonego rozwoju w e-handlu.

Innowacje w zakresie ochrony środowiska naturalnego, dbałość o różnorodność i inkluzywność w miejscu pracy, współpraca z lokalnymi społecznościami na rzecz integracji i edukacji czy ciągłe podnoszenie standardów ładu korporacyjnego to wartości, którymi Amazon kieruje się na co dzień. Jak pokazuje Raport nt. Zrównoważonego Rozwoju za 2022 r., globalny lider branży e-commerce i jednocześnie jedna z największych firm technologicznych na świecie ma ambitne plany w zakresie ESG.

Jednym z kluczowych elementów strategii firmy jest minimalizowanie jej wpływu na środowisko. Jako współtwórca oraz jeden z pierwszych sygnatariuszy Deklaracji Klimatycznej, Amazon dąży do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto w całej swojej działalności do 2040 r. Stąd, wartości wynikające z triady ESG są w Amazon od lat codzienną praktyką.

Zrównoważone dostawy

Każdego dnia Amazon dostarcza przesyłki do setek milionów klientów na całym świecie, dlatego inwestuje w rozwiązania optymalizujące transport oraz opakowania, aby redukować ślad węglowy podczas realizacji zamówień. Od momentu, gdy klient kliknie „kup teraz”, do chwili, gdy paczka dotrze do jego domu, zespoły naukowców i inżynierów Amazon pracują nad tym, aby proces ten był jak najbardziej zrównoważony.

Dlatego też Amazon m.in.: elektryfikuje flotę dostawczą, aby zgodnie z założeniami Deklaracji Klimatycznej, zredukować emisję dwutlenku węgla netto w łańcuchu dostaw. W 2022 r. globalnie już ponad 9 tys. elektrycznych pojazdów dostarczyło ponad 145 mln paczek do klientów w USA i Europie. Lider e-commerce inwestuje również w elektryczne ciężarówki, rowery i skutery.

Jednym z istotnych obszarów związanym ze zrównoważonym rozwojem i dekarbonizacją transportu są też opakowania. Amazon nieustannie je ulepsza, aby redukować udział tworzyw sztucznych stosowanych do ich produkcji, a tym samym, by dostarczać lekkie i kompaktowe przesyłki, które nie tylko zabezpieczają zamówione produkty, ale pozwalają również optymalizować dostawy, wpływając na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla podczas transportu.

Inwestycje Amazon pozwalają również eliminować ilość przewożonego powietrza w opakowaniach. Algorytmy uczenia maszynowego, wdrożone dzięki infrastrukturze chmury Amazon Web Services [AWS], pozwalają opracowywać i upraszczać opakowania, zachowując bezpieczeństwo podczas transportu. Na etapie kompletowania zamówień technologia uczenia maszynowego pomaga określić, które produkty można wysłać w elastycznych opakowaniach, o 75 proc. lżejszych od pudełek, zaoszczędzając tym samym ok. 60 000 ton kartonu rocznie.

Pakowanie zamówień w materiały pochodzące i nadające się do recyklingu i optymalizowanie ich formatu, pozwala Amazon skutecznie dążyć do osiągnięcia zerowej emisji dwutlenku węgla netto do 2040 r. Intensywność emisji CO₂, wytwarzanego przez Amazon spadła o 7 proc. w 2022 r., a całkowity ślad węglowy zmniejszył się o 0,4 proc.

Beneficjentami ekologicznych rozwiązań Amazon są zarówno miliony klientów na całym świecie, jak i partnerzy sklepów Amazon. Sprzedawcy zewnętrzni, którzy odpowiadają za 60 proc. całkowitej sprzedaży na Amazon, mogą w ramach programu FBA [Fulfillment by Amazon] skorzystać z pełnej obsługi logistycznej, a tym samym działać w zgodzie z wartościami ESG. Wspólne i odpowiedzialne działania wszystkich uczestników łańcucha dostaw, to doskonała szansa na wspólną realizację celów środowiskowych.

Kompetencje jutra

Amazon, działając w zgodzie z triadą ESG, nieustannie zwiększa również swoje zaangażowanie w realizację ambitnej polityki prośrodowiskowej oraz wspieranie różnorodnych społeczności. Wdrażanie pozytywnych zmian społecznych wpisuje się bowiem w priorytety lidera e-commerce. Jedną z nich jest wspieranie społeczeństwa w cyfrowej transformacji i promocja rozwoju kompetencji przyszłości.

We współpracy ze stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog, Amazon od lat realizuje chociażby projekt edukacyjny pod hasłem STEM Kindloteka Amazon. Propaguje on czytelnictwo oraz nauczanie w systemie STEM i z sukcesem działa na terenie Polski, Czech i Słowacji, zapewniając dzieciom i młodzieży dostęp do szerokiej oferty książek i pomocy naukowych STEM (łączących w sobie elementy nauki, techniki, inżynierii i matematyki).

W 2022 r. Amazon zaangażował się także w edukacyjne wsparcie dzieci i młodzieży przybywających do Polski po wybuchu wojny w Ukrainie. Wraz ze stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog uruchomił m.in. adresowany do szkół program „Zdolni odkrywcy”. W ramach projektu nauczyciele oraz polscy i ukraińscy uczniowie mogli zintegrować się oraz zdobywać wiedzę i uczestniczyć w lekcjach online opartych na metodzie STEM. Aby wesprzeć tysiące uchodźców w Polsce, Czechach i na Słowacji Amazon podjął współpracę łącznie z ponad 20 organizacjami charytatywnymi. W 2022 r. przeznaczył na ten cel w sumie ponad 3 miliony euro.

W 2022 r. firma dołączyła jako lokalny partner Fundacji TechSoup do europejskiego programu edukacyjnego „Meet and Code” organizowanego przez firmę SAP. Amazon zorganizował wówczas ponad 250 warsztatów i wydarzeń dla ok. 5000 dzieci i młodych osób, aby zachęcić je do zdobywania nowych umiejętności, które w przyszłości mogą być przydatne na rynku pracy.

Wsparcie kobiet w rozwoju kariery w ICT

W swoich programach edukacyjnych Amazon dąży też do wyrównania szans kobiet w branży IT. Od 2020 r., w ramach programu „Girls Do Engineering”, Amazon zachęca uczennice szkół średnich do wybierania studiów na kierunkach inżynierskich. We wrześniu 2023 r. wystartowała rekrutacja do IV już edycji programu, a na uczestniczki z pomorskich szkół średnich czeka szeroka oferta edukacyjna, obejmująca naukę programowania czy poznanie wiodących technologii wspieranych przez sztuczną inteligencję.

Projektów skierowanych do kobiet jest w Amazon więcej, a wśród nich m.in.: Women Leadership i Women Career Development, które powstały, by wspierać kobiety w planowaniu i rozwijaniu karier oraz skutecznym dążeniu do celów.

Rozwój różnorodności w miejscu pracy

Amazon od lat kieruje się wartościami DEI i tworzy różnorodne, inkluzywne środowisko pracy, w którym wszyscy pracownicy mogą realizować się zawodowo bez względu na wiek, płeć, status społeczny, kulturowy czy wyznaniowy.

Jednym z projektów Amazon dla rozwoju różnorodności w miejscu pracy był, uruchomiony w 2020 r. w centrum dystrybucyjnym w Sadach, pilotażowy program zatrudnienia osób niesłyszących „MigaMY Obecnie w ramach programu osoby głuche znajdują zatrudnienie w kolejnych centrach dystrybucyjnych Amazon w Polsce. Codziennie towarzyszy im tłumacz polskiego języka migowego, co bardzo ułatwia objętym programem pracownikom wypełnianie obowiązków służbowych i komunikację z zespołem.

Podążanie za wartościami ESG to wieloetapowa droga, której celem jest zrównoważony rozwój firmy. W centrum tych działań jest bezwarunkowe zorientowanie na klientów, pracowników i społeczności lokalne w miejscach, w których Amazon prowadzi centra logistyczne. Wartości ESG są dla nich ważne, dlatego firma systematycznie i konsekwentnie inwestuje oraz tworzy działania dla bardziej zrównoważonej współpracy, jednocześnie minimalizując wpływ na planetę i społeczności, w których funkcjonuje.

Najnowsze