Z Agnieszką Servaas, CEO VIVE MANAGEMENT i współwłaścicielką VIVE GROUP, rozmawiała Justyna Szymańska.
Co dla Pani oznacza bycie liderem w biznesie?
Jeżeli jako organizacja bierzesz odpowiedzialność za branżę, w której działasz, to możesz stać się jej liderem. W VIVE Textile Recycling wzięliśmy tę odpowiedzialność i kształtujemy nowe trendy w modzie. Tu i teraz realizujemy założenia gospodarki obiegu zamkniętego. Zmieniamy podejście do używanych tekstyliów. W realizacji tej misji czerpiemy z naszego 30-letniego doświadczenia. Zwiększamy świadomość ekologiczną wśród naszych klientów i partnerów biznesowych, a jednocześnie dajemy im narzędzia do tego, aby mogli realizować swój wpływ. To niezwykle motywujące obserwować, jak coraz więcej osób świadomie przekazuje ubrania do ponownego zagospodarowania, przynosząc je do nas.
Jest Pani także mentorką. Jakie współcześnie wyzwania stoją przed przywódcami biznesowymi?
Od lat łączę role zarządcze z działalnością mentoringową. Postrzegam tę część mojego życia zawodowego jako misję, dzięki której wspieram innych w rozwoju.
Wokół nas dzieje się bardzo wiele. To wymaga od liderów empatii i sprawczości. Jestem w centrum organizacji, która zatrudnia ponad 2000 pracowników, ale czuję odpowiedzialność za każdego nich. Jesteśmy firmą rodzinną, w której każdy może się rozwijać. Dwa lata temu zainicjowałam projekt Harmonizacji Kultury Organizacyjnej, którego jednym z celów było zintegrowanie i rozwój zespołu w kontekście wspólnych wartości. To było bardzo duże przedsięwzięcie dla naszej firmy. Warsztaty trwały przez 1,5 roku i brało w nich regularny udział ponad 200 osób. Biznes wymaga dziś od liderów podejmowania odważnych decyzji, uważności i troski o wysokie zasoby energetyczne. Harmonizacja przyniosła wymierne i wielopłaszczyznowe rezultaty. Rozwinęliśmy np. dwa nowe kanały sprzedaży: sieć franczyzową i własne sklepy B2 C. Ale tu nie chodzi jedynie o biznesową skuteczność. Chodzi też o pasję i dobrostan ludzi, którzy ten biznes tworzą. Niedawno nasi pracownicy wystawili spektakl teatralny oparty na bajkach, jakie sami napisali podczas warsztatów harmonizacyjnych. Moim zdaniem, wyzwaniem, jakie stoi dziś przed liderami, jest właśnie uwalnianie potencjału i sprawczości ludzi. Potrzebujemy zmian. A one nie wydarzą się same.
VIVE Textile Recycling istnieje od ponad 30 lat. Jak określiłaby Pani fundamenty biznesu, który nieustająco rozwija się, mimo wielu trudnych momentów?
Fundamentami naszej firmy są relacje i jej wartości – w tym ta nadrzędna od 30 lat, czyli ekologia. Ważna dla nas jest także świadomość, że zmiana jest czymś stałym.
Czy bycie w ciągłej zmianie nie obniża motywacji do pracy i jej komfortu?
Nie boimy się zmiany, bo to my nią jesteśmy. Dobrze przeprowadzona zmiana uszlachetnia i uwrażliwia na wszystko, co dzieje się dookoła. Naszym podstawowym założeniem jest rozwijać się wspólnie z otoczeniem. To oznacza szukanie sposobów na minimalizację szkodliwego wpływu człowieka oraz tworzenie narzędzi, dzięki którym biznes może wspierać naszą planetę. W VIVE Group chcemy w stu procentach wykorzystać odzież używaną, która do nas trafia. Jesteśmy już całkiem blisko. Dla nas liczy się każdy skrawek materiału i stale szukamy rozwiązań, które pozwolą nam w całości zagospodarować potencjał tekstyliów. Codziennie przetwarzamy prawie 1 400 000 sztuk odzieży. To znaczący wpływ na zagospodarowanie tekstyliów z drugiego obiegu.
I co się dzieje dalej z tymi ubraniami?
Dajemy im kolejne życie i tworzymy im nową historię. Ubrania mogą trafić m.in. do naszych sklepów z modą cyrkularną VIVE Profit – do końca roku będzie ich 100. Odzież sortowaną sprzedajemy także w ponad 80 krajach świata, na wszystkich kontynentach realizując partnerstwa B2 B. Współpraca dotyczy także materiałów przerobionych z odzieży, np. czyściw bawełnianych, a także odzieży, która nie nadaje się do noszenia, ale ma takie parametry jakościowe w składzie, które służą dalszemu przetwórstwu. Takim przykładem są np. swetry bawełniane, które sprzedajemy do Indii. Z nich jest odzyskiwana włóknina, a z niej powstają nowe produkty. Z używanych tekstyliów sami produkujemy kompozyt VIVE Texcellence, który ma właściwości podobne do drewna i jest od niego trwalszy. To doskonałe przykłady gospodarki obiegu zamkniętego.
Od lat mówi Pani o modzie cyrkularnej. Jest Pani kreatorką nurtu upcyklingu. Dlaczego nurt ten jest tak ważny i wartościowy?
Dzięki upcyklingowi powstaje nowa wartość – w przedmiotach, w projektach, w życiu ludzi i naszej planety. Upcykling oznacza wykorzystywanie istniejących materiałów w taki sposób, że powstają przedmioty o wyższej wartości. Tak jak w przypadku naszego kompozytu tekstylnego VIVE Texcellence. Jeśli odpowiednio rozwiniemy i upowszechnimy upcykling, to zniknie problem odpadów masowo generowanych przez ludzi. Wrócimy do naszych ekologicznych korzeni – ludzie zaczną twórczo wykorzystywać to, co zostało wcześniej wytworzone. Moim marzeniem jest doprowadzenie do wykorzystania odpadów jako surowca XXI wieku.
Do tego potrzebna jest jednak edukacja. Realizujemy ją poprzez szereg inicjatyw np. ekolekcje czy warsztaty ekologiczne realizowane w szkołach i przy różnych eventach. Nasz flagowy program Game4Planet edukuje i zachęca do przekazywania tekstyliów, którymi możemy się zaopiekować. Od początku Game4Planet zebraliśmy już ponad 1 mln kg tekstyliów, które mogły trafić na wysypisko śmieci. Klienci zaufali nam i zrozumieli, że ich kurtka czy spodnie mogą zostać ponownie użyte lub przetworzone. Działając razem, możemy zrobić o wiele więcej.
Skąd pomysł na powstanie fundacji Play Sustain? Jakie założenia jej przyświecają ?
Cały czas szukam nowych sposobów na to, by zmienić powszechne podejście do tekstyliów, a nawet szerzej – do tego, jak żyjemy i kupujemy. Celem fundacji jest kreowanie ekologii życia, w której nasze ubrania wspierają naszą planetę. Ogłosiliśmy konkurs dla projektantów mody cyrkularnej i z ciekawością czekamy na zgłoszone projekty kolekcji odpowiedzialnej mody. Liczę, że dzięki temu młodzi ludzie odkryją swój twórczy potencjał w upcyklingu, a my wszyscy zainspirujemy się ich pomysłami na codzienne stylizacje zrównoważonej mody. Intensywnie pracujemy też nad kolejnymi projektami edukacyjnymi i zapraszamy do współpracy wszystkich, którzy są gotowi do tworzenia kreatywnych rozwiązań w zrównoważonej modzie i zrównoważonym życiu.