0.3 C
Warszawa
czwartek, 14 listopada 2024

Konsumenci w kryzysie nakładają nowe wymagania na przedsiębiorców

1/3 konsumentów w naszym kraju przyznaje, że często zdarza im się nie płacić rachunków na czas, bo nie mają pieniędzy1. I coraz mniej osób uważa, że to problem. Z bycia nierzetelnymi płatnikami konsumentów rozgrzesza kolejny kryzys finansowy, w którym się znaleźli i nieuczciwe praktyki firm zwane ‘greedflacją’. Przedsiębiorcy również znaleźli się w impasie, bo niepłacący klienci są problemem już dla 8 na 10 biznesów w naszym kraju. Na szczęście jest rozwiązanie, które pozwala z niego wyjść – wsparcie oferowane przez firmy windykacyjne.

Krzysztof Krauze

prezes zarządu, Intrum w Polsce

Jak wynika z raportu Intrum, ”European Consumer Payment Raport 2023”, 34 proc. konsumentów w Polsce deklaruje, że w ciągu ostatnich 12. miesięcy nie zapłacili na czas przynajmniej jednego rachunku. 32 proc. przyznaje, że często zdarza im się pominąć płatność. Nie płacimy nie dlatego, że nie chcemy, ale dlatego, że nie mamy pieniędzy, do czego przyznaje się 38 proc. ankietowanych.

Opóźnione płatności – wspólny problem konsumentów i przedsiębiorców?

Kryzys finansowy wywołany inflacją i wysokim poziomem stóp procentowych, który dotknął konsumentów, spowodował nową falę opóźnionych płatności, których doświadczają przedsiębiorcy. Klienci niepłacący na czas to problem spotykający 79 proc. firm w Polsce. Wydaje się więc, że w takiej sytuacji przedsiębiorcy muszą jeszcze skuteczniej zadbać o płynność finansową swoich biznesów, czyli w praktyce powinni sprawniej i wcześniej (!) egzekwować uiszczenie zaległych płatności od swoich klientów, nie zgadzać się na długie terminy zapłaty, itp. Konsumenci jednak sygnalizują, że takie stanowcze podejście im się nie podoba i oczekują empatycznego podejścia od firm. 48 proc. konsumentów pytanych przez Intrum twierdzi, że są bardziej skłonni do wydawania pieniędzy w firmach, które oferują elastyczne warunki płatności, czyli np. zgadzają się na wydłużenie terminu zapłaty faktury. 73 proc. uważa nawet, że przedsiębiorcy powinni oferować konsumentom elastyczne metody płatności w czasach spowolnienia gospodarczego, bo jest to ich obowiązek.

Przedsiębiorcy mogą postarać się o to, by płatności trafiały do nich szybciej, ale muszą podjąć decyzję, jak będą traktować swoich klientów w trudnych czasach. Czy przyjmą niedyskusyjne i „surowe” stanowisko w sprawie nieterminowych płatności zgodnie z „własnym sumieniem”, czy też będą działać z wyrozumiałością i skupią się na budowaniu opartych na zaufaniu relacji z klientami, które przyniosą korzyści wszystkim? Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta – w realizacji jednak nie zawsze tak jest, ale przedsiębiorcy nie muszą działać w pojedynkę.

W tym przypadku z pomocą przychodzi rzetelna firma windykacyjna. To najlepszy partner firmy, która chce odzyskać pieniądze za sprzedane towary i usługi. Bierze on na siebie kontakt z niepłacącymi klientami i dzięki etycznemu i empatycznemu podejściu (w windykacji to podstawa!) dochodzi do źródła problemu – dlaczego dany konsument nie zapłacił na czas. A to już więcej niż połowa sukcesu firmy-wierzyciela.

1. Dane pochodzą z raportów Intrum: European Consumer Payment Report 2023 (list. 2023) i European Payment Report 2023 (maj 2023).

            Materiał partnera

FMC27news