Julia Sobolewska dyrektor Konsultingu Bankowości Biznesowej, Comarch
Trendy cyfryzacji rozwiązań finansowych
Od początku XXI wieku obserwujemy silny trend cyfryzacji rozwiązań finansowych. Ich początkowym celem było jak najwierniejsze odwzorowanie „papierowych” procesów w cyfrowym świecie wraz z automatyzacją poszczególnych zadań. Aktualną tendencją jest znaczący wzrost zainteresowania automatyzacją całych procesów biznesowych (już nie tylko pojedynczych zadań) poprzez wykorzystanie technologii i narzędzi informatycznych. Transformacja ta wpływa pozytywnie nie tylko na wydajność, ale również na poziom kontroli procesów, a przez to na obniżenie ryzyka związanego ze specyficznymi regulacjami.
Co instytucje finansowe mogą zyskać poprzez wykorzystanie oprogramowania i technologii do automatyzacji?
1. Wydajność operacyjną
Dzięki minimalizacji wpływu czynnika ludzkiego na procesy maleje ryzyko popełnienia błędu, a w konsekwencji spada koszt ewentualnych napraw. Lista procesów, które można zautomatyzować, a poprzez to zoptymalizować, obejmuje niemal wszystkie obszary działalności finansowej – od wprowadzania danych, poprzez zintegrowanie z zewnętrznymi bazami, wykrywanie potencjalnych oszustw, czy rozliczanie list płatności.
2. Oszczędność kosztów i zasobów
Dzięki automatyzacji części procesów instytucje finansowe mogą lepiej alokować swoje zasoby, skupiając się na budowaniu relacji z klientami. Dodatkowo obniżenie kosztów pracy, czy możliwość procesowania w trybie 24/7 bez ludzkiej ingerencji, wpływa bezpośrednio na podniesienie marży.
3. Poprawność danych
Dzięki automatycznemu wprowadzaniu danych instytucje finansowe mają większe możliwości kontroli ich zgodności z formalnymi wymaganiami rynku, a poprzez to śledzenia zmian i audytowania swoich operacji. Ułatwia to nie tylko ich codzienne procesowanie, ale również współpracę z Komisją Nadzoru Finansowego i innymi organami kontrolnymi w państwie.
4. Zadowolonych klientów
Krótszy czas procesowania operacji i wniosków w znaczący sposób podnosi zadowolenie klienta. Jeśli dodać do tego inteligentne procesy personalizujące codziennie doświadczenia klientów, otrzymamy znaczny stopień ich lojalizacji. To z kolei otworzy drogę do wzrostu marży poprzez „dosprzedaż” czy powiększenie oferty sprzedażowej dostępnych usług.
5. Skalowalność i elastyczność
Szybko ewoluujący rynek wymusza stosowanie łatwo adaptowalnych rozwiązań. Z pomocą przychodzi technologia chmurowa, która umożliwia automatyczne skalowanie rozwiązań z równoczesną kontrolą nad optymalnym wykorzystaniem zasobów. Wdrożenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji zapewnia szybsze dostosowanie się do zmiennych wymagań prawnych oraz potrzeb klientów. Dodanie natywnych technologii mobilnych, takich jak czytniki QR, czy geolokalizacja, pomaga z kolei szybciej procesować dane i lepiej trafiać z ofertami do klientów – jeszcze zanim sami zaczną ich szukać.
Wyzwania i ryzyka
Pomimo wielu korzyści płynących z automatyzacji procesów, instytucje finansowe muszą zdawać sobie sprawę również z wyzwań, przed jakimi stoją. Integrowanie istniejących rozwiązań z nowymi technologiami bywa kosztowne, dlatego transformacja powinna być zaplanowana stopniowo z ujęciem koniecznych do przeprowadzenia integracji. Do tego dochodzą rosnące standardy bezpieczeństwa, wyjątkowo wymagające w finansowym świecie, dlatego wszystkie rozwiązania muszą być sprawdzane pod kątem cyberbezpieczeństwa.
Optymalizacja – słowo klucz
Choć wdrażanie zautomatyzowanych procesów wymaga odpowiedniego przygotowania, to z uwagi na możliwą do osiągnięcia optymalizację w niemal wszystkich obszarach działalności, sama decyzja o wdrożeniu wydaje się prosta. Tym bardziej że jest to również droga do budowania rozwiązań przyszłościowych, bez których wdrożenia ryzyko utraty klientów rośnie z każdym dniem.