Korzyści z zastosowania oprogramowania do automatyzacji procesów biznesowych w sektorze finansowym
Julia Sobolewska dyrektor Konsultingu Bankowości Biznesowej, Comarch
Trendy cyfryzacji rozwiązań finansowych
Od początku XXI wieku obserwujemy silny trend cyfryzacji rozwiązań finansowych. Ich początkowym celem było jak najwierniejsze odwzorowanie „papierowych” procesów w cyfrowym świecie wraz z automatyzacją poszczególnych zadań. Aktualną tendencją jest znaczący wzrost zainteresowania automatyzacją całych procesów biznesowych (już nie tylko pojedynczych zadań) poprzez wykorzystanie technologii i narzędzi informatycznych. Transformacja ta wpływa pozytywnie nie tylko na wydajność, ale również na poziom kontroli procesów, a przez to na obniżenie ryzyka związanego ze specyficznymi regulacjami.
Co instytucje finansowe mogą zyskać poprzez wykorzystanie oprogramowania i technologii do automatyzacji?
1. Wydajność operacyjną
Dzięki minimalizacji wpływu czynnika ludzkiego na procesy maleje ryzyko popełnienia błędu, a w konsekwencji spada koszt ewentualnych napraw. Lista procesów, które można zautomatyzować, a poprzez to zoptymalizować, obejmuje niemal wszystkie obszary działalności finansowej – od wprowadzania danych, poprzez zintegrowanie z zewnętrznymi bazami, wykrywanie potencjalnych oszustw, czy rozliczanie list płatności.
2. Oszczędność kosztów i zasobów
Dzięki automatyzacji części procesów instytucje finansowe mogą lepiej alokować swoje zasoby, skupiając się na budowaniu relacji z klientami. Dodatkowo obniżenie kosztów pracy, czy możliwość procesowania w trybie 24/7 bez ludzkiej ingerencji, wpływa bezpośrednio na podniesienie marży.
3. Poprawność danych
Dzięki automatycznemu wprowadzaniu danych instytucje finansowe mają większe możliwości kontroli ich zgodności z formalnymi wymaganiami rynku, a poprzez to śledzenia zmian i audytowania swoich operacji. Ułatwia to nie tylko ich codzienne procesowanie, ale również współpracę z Komisją Nadzoru Finansowego i innymi organami kontrolnymi w państwie.
4. Zadowolonych klientów
Krótszy czas procesowania operacji i wniosków w znaczący sposób podnosi zadowolenie klienta. Jeśli dodać do tego inteligentne procesy personalizujące codziennie doświadczenia klientów, otrzymamy znaczny stopień ich lojalizacji. To z kolei otworzy drogę do wzrostu marży poprzez „dosprzedaż” czy powiększenie oferty sprzedażowej dostępnych usług.
5. Skalowalność i elastyczność
Szybko ewoluujący rynek wymusza stosowanie łatwo adaptowalnych rozwiązań. Z pomocą przychodzi technologia chmurowa, która umożliwia automatyczne skalowanie rozwiązań z równoczesną kontrolą nad optymalnym wykorzystaniem zasobów. Wdrożenie uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji zapewnia szybsze dostosowanie się do zmiennych wymagań prawnych oraz potrzeb klientów. Dodanie natywnych technologii mobilnych, takich jak czytniki QR, czy geolokalizacja, pomaga z kolei szybciej procesować dane i lepiej trafiać z ofertami do klientów – jeszcze zanim sami zaczną ich szukać.
Wyzwania i ryzyka
Pomimo wielu korzyści płynących z automatyzacji procesów, instytucje finansowe muszą zdawać sobie sprawę również z wyzwań, przed jakimi stoją. Integrowanie istniejących rozwiązań z nowymi technologiami bywa kosztowne, dlatego transformacja powinna być zaplanowana stopniowo z ujęciem koniecznych do przeprowadzenia integracji. Do tego dochodzą rosnące standardy bezpieczeństwa, wyjątkowo wymagające w finansowym świecie, dlatego wszystkie rozwiązania muszą być sprawdzane pod kątem cyberbezpieczeństwa.
Optymalizacja – słowo klucz
Choć wdrażanie zautomatyzowanych procesów wymaga odpowiedniego przygotowania, to z uwagi na możliwą do osiągnięcia optymalizację w niemal wszystkich obszarach działalności, sama decyzja o wdrożeniu wydaje się prosta. Tym bardziej że jest to również droga do budowania rozwiązań przyszłościowych, bez których wdrożenia ryzyko utraty klientów rośnie z każdym dniem.