0.1 C
Warszawa
czwartek, 26 grudnia 2024

Technologia we franczyzie – jak innowacje napędzają sukces w handlu

Konkurencja i nie najłatwiejsze czasy dla przedsiębiorców wymagają większego wyróżnienia się na rynku, niezależnie od miejsca prowadzenia biznesu – czy to w dużej aglomeracji czy małym mieście. Atrakcyjna oferta produktowa i usługowa, lokalizacja punktu handlowego czy przemyślany marketing, to niezwykle ważne czynniki dające przedsiębiorcom przewagę. Nie bez znaczenia są także rozwiązania smart z obszaru sztucznej inteligencji, cyfryzacji, IT czy Big Data. Na takie wsparcie może liczyć już ponad 8800 przedsiębiorców prowadzących sklepy Żabka w całej Polsce.

Innowacyjnie od początku

O znaczeniu smart rozwiązań w sieci Żabka świadczą nie tylko liczby – ponad 15 proc. osób pracujących w siedzibie spółki jest zaangażowanych w ich rozwój i są one wykorzystywane we wszystkich obszarach jej działalności, zaczynając od decyzji o lokalizacji placówek, poprzez dobór asortymentu czy zarządzanie sklepami.

W wyborze lokalizacji placówek, sieć korzysta ze wsparcia sztucznej inteligencji, która analizuje liczne dane m.in. wskaźniki demograficzne, natężenie ruchu czy planowane w okolicy inwestycje. Ponadto AI dostosowuje towar do danego sklepu, aby w jak najlepszym stopniu odpowiadał on na potrzeby przyszłych klientów, co przekłada się na wyniki sprzedażowe osiągane przez franczyzobiorców.

W sieci obok tradycyjnych placówek, działają też nowoczesne formaty, które odpowiadają na oczekiwania różnych grup konsumentów, jak również stanowią dodatkową szansę rozwoju dla franczyzobiorców. Wśród tych konceptów są m.in. Żabka Drive, wyspy w galeriach handlowych, Żabka Eko Smart będąca laboratorium innowacji ekologicznych wzbogaconych o rozwiązania smart, punkty na MOP-ach przy autostradzie czy mobilne Żabki podczas wydarzeń kulturalnych. Na rynku działa też obecnie kilkadziesiąt autonomicznych placówek Żabka Nano.

Smart na rzecz klientów

Sieć oferuje klientom także narzędzia, które ułatwiają im codzienne zakupy. Wśród nich znajduje się aplikacja Żappka, z licznymi promocjami i punktami lojalnościowymi, z której korzysta już ponad 7 mln aktywnych użytkowników. W Warszawie i Krakowie działa też Żabka Jush, za pomocą której można zrobić zakupy z dowozem przez kuriera nawet do 15 minut. Innowacje przejawiają się także w asortymencie produktowym, w tym rozbudowywanej strefie gastronomicznej – w coraz większej liczbie placówek dostępna jest oferta #Prostozpieca tj. frytki, churrosy czy nuggetsy. Co więcej, klienci we wszystkich sklepach sieci mają do dyspozycji kasy samoobsługowe. – W moim sklepie klienci w każdym wieku chętnie korzystają z Żappki, jako że daje im korzyści w postaci darmowych produktów za zebrane punkty. Jednocześnie, będąc w biegu używają często kasy samoobsługowej. To dla nich duże ułatwienie i wygoda – podkreśla Mateusz Marszałek, franczyzobiorca z Bytomia.

Narzędzia pomocne w codziennym biznesie

Nowoczesne narzędzia oparte o technologię cyfrową pomagają przedsiębiorcom współpracującym z siecią Żabka, w prowadzeniu biznesów i koordynacji pracy ich zespołów. Rozwiązaniem, z którym na co dzień nie rozstają się franczyzobiorcy Żabki, jest aplikacja Cyberstore. Za jej pomocą mogą oni regularnie sprawdzać takie parametry i dane takie jak wyniki sprzedaży, termin kolejnej dostawy, ale także złożyć zdalnie zamówienie. Jedno z najbardziej znaczących narzędzi stanowi system Optiplan, będący pakietem rozwiązań, których zadaniem jest optymalizacja oraz jak najlepsza organizacja wykonywanych czynności przez franczyzobiorców i ich pracowników. Elementem Optiplanu jest Asystent Żabka. Aplikacja ta, dzięki AI, dopasowana jest do każdej placówki, dostarczając personelowi istotnych informacji na temat jej funkcjonowania np. w zakresie odpowiedniego ułożenia towaru lub potrzeby jego uzupełnienia, a także wskazuje na produkty z krótką datą ważności. Dane dotyczącego danego sklepu, takie jak rotacja towaru czy otoczenie placówki analizowane są natomiast przez inteligentny algorytm – Planogram Generator.

 “Te narzędzia umożliwiają franczyzobiorcom bieżące kontrolowanie wszystkiego, co dzieje się w ich placówkach oraz na zarządzanie nimi w najbardziej optymalny sposób. Przekłada się to na oszczędność czasu naszego i naszych zespołów, a także pozwala osiągnąć lepsze wyniki sprzedażowe” – zaznacza Mateusz Marszałek.

Chatbot Franek to z kolei wirtualny konsultant dostępny dla współpracujących z siecią przedsiębiorców 24 h na dobę. Uzupełnia on działalność specjalistów z dedykowanej franczyzobiorcom jednostki – Centrum Wsparcia Franczyzobiorców. Do wewnętrznej komunikacji pomiędzy przedsiębiorcami i siecią służy Intranet ‘Razem Online’, poprzez który franczyzobiorcy mają dostęp do najnowszych informacji, wymieniają się opiniami czy zgłaszają pomysły. Przedsiębiorcy, wspólnie ze swoimi pracownikami, mogą na bieżąco zagłębiać wiedzę na temat tych rozwiązań dzięki licznym szkoleniom realizowanym m.in. na platformie edukacyjnej.

Żabka to innowacyjna sieć, tym samym nowoczesna franczyza, która dynamicznie idzie do przodu, wprowadzając kolejne smart narzędzia z myślą o klientach oraz franczyzobiorcach. Przekłada się to na poziom zadowolenie przedsiębiorców ze współpracy. Badanie poziomu satysfakcji realizowane w grudnia 2023 r. wskazało najwyższy wynik od początku jego realizacji.

Materiał partnera

FMC27news