2.6 C
Warszawa
środa, 25 grudnia 2024

Innovation AG – polska firma, która tworzy przyszłość elektromobilności

Rewolucja w sektorze transportu dostawczego staje się faktem za sprawą pierwszego polskiego pojazdu elektrycznego kategorii N1. Zaprojektowane przez zespół Innovation AG auto jest dostosowane do potrzeb przewozu towarów w obszarze miejskim. To krok w kierunku zrównoważonej mobilności. To przełomowy pojazd, który wyznacza nowy standard dla branży dostawczej, promując ekologię, oszczędności i efektywność.

Założona w 2012 roku przez Alberta i Piotra Gryszczuków Innovation AG, na początku swojej działalności miała typowo startup-owy charakter. Dziś na zdecydowanie szerszą skalę kontynuuje działalność, specjalizując się w mechanice, elektronice, optyce, energetyce i informatyce. Kompetencje te łączy budując nowoczesne auta elektryczne, ale też remontując rajdówki oraz przerabiając pojazdy specjalistyczne. – Naszym celem jest pokonywanie barier, wzajemne inspirowanie i kreowanie zrównoważonego świata – mówi Albert Gryszczuk. – Nasze pojazdy stanowią doskonałe potwierdzenie jakości projektów i zdolności naszego inżynieryjnego zespołu oraz faktu, że Polacy to aktualnie światowy top w dziedzinie programowania i powiązanej z nim elektromobilności.

Niewątpliwym zwieńczeniem dotychczasowej pracy – choć jak podkreślają członkowie zespołu, to dopiero początek – są prototypy dostawczego pojazdu elektrycznego eVanPL.

Od koncepcji do homologacji

Koncepcja pojazdu powstała w 2020 roku, kiedy to wystartował projekt EVAN nadzorowany przez NCBiR Na początku ocenie poddano konstrukcję samochodu. eVanPL został wówczas bardzo pozytywnie przyjęty przez rynek i ekspertów. Rok później gotowa była już dokumentacja techniczna pojazdu. Zespół zaprojektował samochód od podstaw, uwzględniając wszystkie możliwe elementy, których w sumie jest ponad 5 tysięcy.. W 2022 roku rozpoczęto budowę prototypu, a w zeszłym roku pojazd został dopuszczony do ruchu drogowego.

Ten wieloletni wysiłek się opłacił. To pierwszy tego typu projekt w Polsce..

W założeniu NCBiR, które jest zaangażowane w realizację, eVanPL to projekt przed-komercjalizacyjny dla elektrycznego samochodu dostawczego kategorii N1 o ładowności powyżej 1000 kg i zasięgu nie mniejszym niż 250 km. – Już na etapie koncepcji nasz projekt znacznie przekraczał założenia NCBiR – zasięg to 350 km, uwzględniając wysokosprawne hamowanie odzyskowe, wykorzystanie silnika głównego, rekuperację energii hamowania oraz zastosowanie zautomatyzowanej skrzyni biegów – podkreśla Albert Gryszczuk. – A osiągnięte podczas zeszłorocznych testów 400 km zasięgu stawia eVanPL w światowej czołówce dostawczych samochodów elektrycznych. Nasz projekt jest kamieniem milowym w rozwoju polskiej elektromobilności – dodaje. – eVanPL to unikalna platforma, na której można stworzyć dowolną zabudowę pojazdu elektrycznego do 3,5 t, ale mamy również już przygotowaną ramę dla aut o masie do 4,25 t. Elastyczność techniczna projektu i dostosowanie do indywidualnych potrzeb oraz zastosowań to kolejne atuty tego rozwiązania – kontynuuje Piotr Gryszczuk.

Zespół Innovation AG po raz pierwszy miał możliwość zarządzania tak dużym projektem. Budowa auta od podstaw to koordynacja wielu podzespołów i wielu dostawców. Przy eVanPL pracowało ich ponad 350. To niezwykły proces dla pracowników, także w obszarze zarządzania. Zdobyli wiedzę na temat norm i certyfikatów motoryzacyjnych, nauczyli się pracować w reżimie dokumentacyjnym – aby samochód mógł być dopuszczony do ruchu, musiał spełniać wszystkie wymagania. To w perspektywie kolejnych projektów ogromny zasób.

Unikalna platforma i autorska technologia

Kluczowym elementem eVanPL jest platforma EAGLE – autorska technologia modułowej ramy nośnej. Platforma posiada zoptymalizowane miejsce na baterię, dzięki czemu rozwiązuje problem elektrycznego napędu polegający na ograniczeniu przestrzeni przez wielkość i wagę akumulatora. Zastosowane rozwiązanie pozwala na zwiększenie zasięgu i przestrzeni ładunkowej samochodu.

Zaprojektowana przez Innovation AG rama pojazdu składa się z podłużnic, poprzeczek i podpór zewnętrznych oraz posiada dodatkową płytę kompozytową, która jest mocowana do ramy za pomocą połączeń śrubowych i przyklejana do półek podłużnic i poprzeczek. Taka konstrukcja powoduje radykalne zwiększenie sztywności ramy pojazdu przy jednoczesnym zapewnieniu niskiej masy konstrukcji, co przekłada się na mniejsze zużycie energii.

Ma ona większą odporność na uszkodzenia podczas uderzeń bocznych i przednich oraz poprawia właściwości jezdne pojazdu. W rezultacie stalowa rama może być znacznie lżejsza, a płyta pełni jednocześnie funkcję podłogi pojazdu.

Światowa czołówka dostawczych samochodów elektrycznych

Firma od początku stawia na polskich dostawców I rodzimą myśl technologiczną. Udział elementów pozyskiwanych od polskich dostawców to ok. 70 proc., a firma zakłada dalsze zwiększanie tego wskaźnika poprzez zamianę podzespołów i części. – Można spodziewać się w najbliższym czasie kolejnych innowacyjnych rozwiązań, które wprowadzą nową erę technologiczną i zrewolucjonizują naszą działalność. Nasz zespół stale pracuje nad rozwijaniem i udoskonalaniem naszych produktów, aby sprostać rosnącym potrzebom rynku – mówi Albert Gryszczuk. – W polskich naukowcach, inżynierach I producentach dostrzegam ogromny potencjał. Chciałbym w pełni wykorzystać go w naszej pracy – dodaje.

Właśnie z potrzeby pełnego wykorzystywania możliwości, nie tylko w kontekście ludzkim, powstał autorski system zarządzania pojazdami EVACT, który umożliwia m.in. zdalną telemetrię. To uniwersalne rozwiązanie oparte na rozproszonym systemie sterowników połączonych magistralą CAN. Rozproszona struktura pozwala na integrację komponentów różnych producentów, zarządzanie siłownikami i monitorowanie parametrów. System diagnostyki i telemetrii samochodów elektrycznych odczytuje dane z podzespołów, przeprowadza diagnostykę i informuje użytkownika poprzez interfejs. Użytkownicy samochodów i warsztaty mogą śledzić każdą zmianę zachodzącą w samochodzie poprzez indywidualne konta i podejmować odpowiednie kroki. EVACT to kluczowy element zapewniający pełną kontrolę nad pojazdami z serii eVanPL.

Gotowi na komercjalizację

InnovationAG może dostarczyć technologie oraz wesprzeć europejskie firmy w procesie wdrażania innowacji w zakresie e-mobilności. Dzięki dogłębnej znajomości procesów w branży TSL oraz oprogramowania, zespół jest w stanie dostarczyć unikalne, szyte na miarę rozwiązania.

Firma posiada i ciągle rozwija własną bazę danych i informacji pochodzących z poszczególnych projektów. Tworzy rozwiązania prototypowe w obszarach eko-konwersji floty pojazdów dla podmiotów przemysłowych oraz pojazdów specjalistycznych.

Spółka jest gotowa na kolejne wyzwania i z niecierpliwością czeka na komercjalizację eVanPL – elektrycznego samochodu dostawczego, który wyznacza nowe standardy w polskiej elektromobilności.

Materiał partnera

FMC27news