12.6 C
Warszawa
środa, 3 lipca 2024

Niezapłacone faktury psują reputację

Wizerunek firmy ma olbrzymi wpływ na to, jak przedsiębiorstwo jest postrzegane przez otoczenie – klientów, partnerów biznesowych, pracowników i inwestorów. To kluczowy element strategii biznesowej, który może decydować o sukcesie lub porażce na konkurencyjnym rynku. Silny, pozytywny sprzyja zaufaniu, lojalności oraz długofalowej współpracy. W kontekście finansowym, stabilność i zdrowa kondycja finansowa firmy są fundamentem jej wiarygodności.

Zadłużenie jest jednym z istotnych czynników wpływających na postrzeganie przedsiębiorstwa. Niespłacone zobowiązania mogą negatywnie działać na ogólną ocenę w oczach innych przedsiębiorców, pracowników i klientów. Kłopoty finansowe nie dotyczą jednak tylko poszczególnych jednostek. Problem jest powszechny i pokazuje, że kłopoty finansowe może mieć każdy, niezależnie czym się zajmuje. Pokazuje to baza danych Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej, w której znajduje się 255 tys. firm, które zalegają wspólnie 9,76 mld zł. Od początku roku odnotowano stałą tendencję wzrostową, jeszcze w styczniu zaległości opiewały na kwotę 9,57 mld złotych. Średnie zadłużenie przypadające na przedsiębiorstwo wynosi ponad 38 tys. zł.

Na niechlubnym czele najbardziej zadłużonych branż znalazły się: handel, budownictwo oraz transport. Ich długi wynoszą kolejno 2,3 mld zł, 1,5 mld zł i 1,3 mld zł. Wśród wszystkich dłużników, 62 proc. to jednoosobowe działalności gospodarcze, które mają do oddania swoim wierzycielom ponad 5 miliardów złotych. Dla tych małych firm, wrażliwych na każdą nieopłaconą fakturę, niezwykle ważna jest terminowa zapłata i odpowiedni dobór partnerów biznesowych.

Udowodnij swoją rzetelność

Na polskim rynku znajduje się szeroki wachlarz firm, każda z nich stara się pokazać z najlepszej strony, oferując różnorodny zakres produktów i usług. Jak więc wybrać uczciwego partnera biznesowego i czym wyróżnić się spośród wszystkich graczy na rynku? Odpowiedzią jest program Rzetelnej Firmy, który powstał, aby pomagać polskim przedsiębiorcom wzmocnić swój wizerunek na tle konkurencji oraz zbudować zaufanie u potencjalnych kontrahentów. Zrzeszamy ponad 40 000 przedsiębiorstw z wszystkich gałęzi gospodarki. Celem jest promowanie rzetelności płatniczej i etycznych zasad współpracy pomiędzy firmami. Dzięki temu programowi każdy przedsiębiorca może pokazać swoim klientom i kontrahentom, że jest wiarygodny, nie posiada zobowiązań wpisanych do Krajowego Rejestru Długów BIG oraz spełnia warunki Kodeksu Etycznego RZF.

Zaufanie filarem wizerunku

Firma, która cieszy się zaufaniem na rynku, osiąga lepsze rezultaty finansowe, jest bardziej ceniona przez kontrahentów i czerpie z tego liczne korzyści. Jest to jedna ze składowych wizerunku, która może realnie wpłynąć na jego poziom. Z badania „Zaufanie w biznesie” przeprowadzonego przez Rzetelną Firmę wraz z KRD wynika, że zaufanie można szybko stracić. Do najbardziej wrażliwych na opóźnienia w płatnościach należą firmy z branż najbardziej obciążonych długami, czyli z budowlanki i transportu. Ich przedstawiciele tracą zaufanie do swoich kontrahentów już po 7 dniach od przekroczenia ustalonej daty zapłaty za fakturę (49 proc. i 47 proc. odpowiednio). Tolerancja na opóźnienia w płatnościach jest więc coraz niższa. Wyniki pokazały również, że dobór odpowiednich kontrahentów to jedna z najważniejszych decyzji biznesowych dla 48 proc. ankietowanych firm.

– Rzetelna Firma to klucz do budowy zaufania w biznesie. Dzięki oferowanej e-wizytówce przedsiębiorcy mogą łatwo prezentować swoją wiarygodność, co sprzyja budowaniu pozytywnego wizerunku. Jednym z elementów jest „Ocena rzetelności” oparta na danych z rejestrów publicznych i prywatnych, oraz historii płatności. Ocena jakości współpracy uwzględnia opinie klientów w czterech aspektach. Narzędzie to można wykorzystać m.in. na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy korespondencji mailowej. Dostęp do e-wizytówki jest łatwy, wystarczy wpisać NIP uczestnika programu na stronie rzetelnafirma.pl, lub kliknąć w udostępniany przez firmę baner, stopkę w e-mailu, czy bezpośredni link do strony. Nasza weryfikacja w 50 źródłach, 24-godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu, wyróżnia nas spośród innych, zapewniając zawsze aktualne dane i ciągłą kontrolę sytuacji – mówi Sandra Czerwińska, ekspertka Rzetelnej Firmy.

Dla polskiego przedsiębiorcy firma posiadająca Certyfikat Rzetelności oferowany przez Rzetelną Firmę, wyróżnia się na tle innych przede wszystkim płaceniem w terminie rachunków i faktur, zachowywaniem się w sposób uczciwy wobec partnerów biznesowych i kontrahentów oraz oferowaniem wysokiej jakości wykonania produktów i usług, wynika z ogólnopolskiego badania „Znajomość marki Rzetelnej Firmy 2023”. Aż 96 proc. konsumentów i przedsiębiorców mając do wyboru dwie takie same oferty z dwóch różnych firm, wybrałaby tę, którą oferuje firma z Certyfikatem Rzetelności. Pozytywny wizerunek powinien budować każdy z nas. Niezależnie, czy prowadzi mikro, małą, czy średnią firmę, to dzięki niemu zdobywamy klientów, udowadniamy swoją rzetelność płatniczą i transparentność w biznesie.

Najnowsze