Niemal połowę polskiego PKB generują mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. To ważny sektor naszej gospodarki, który aby się rozwijać potrzebuje finansowania. Wybór jest dziś duży. Jednym z nich jest leasing. Podpowiadamy jakie, są w tym zakresie możliwości.
Kredyt czy leasing
Kredyt i leasing to produkty niewykluczające się, a komplementarne. Warto zatem rozważyć oba warianty. Leasing jest najchętniej wybieranym sposobem finansowania szczególnie w przypadku ruchomości. Choć standardowo kojarzy się z firmowymi pojazdami, jest równie chętnie wykorzystywany przy finansowaniu innych środków trwałych, takich jak maszyny i urządzenia czy sprzęt IT.
– Przedsiębiorca biorąc kredyt na samochód, od razu staje się jego właścicielem. W przypadku leasingu płaci przez jakiś czas za jego użytkowanie, a właścicielem staje się dopiero, kiedy go wykupi po zakończeniu umowy leasingowej. Ta różnica sprawia, że będąc właścicielem auta ma większą swobodę w kwestii napraw i eksploatacji pojazdu. Może to być nawet samodzielna naprawa. Kiedy pojazd jest leasingowany, jego właścicielem jest leasingodawca, który może narzucić pewne warunki użytkowania auta. Jednak w codziennej eksploatacji powinny być one niezauważalne – mówi Marcin Sobczak, wiceprezes zarządu ING Lease (Polska).
Zdolność kredytowa a leasing
W obu tych przypadkach kluczowa jest historia kredytowa danego przedsiębiorcy. Zawsze sprawdzane jest czy firma nie zalega z zapłatą faktur i nie widnieje w rejestrach dłużników. Leasingodawca, a także bank, chcą wiedzieć, czy mają do czynienia z wypłacalnym kontrahentem.
Leasingodawca przeważnie wymaga mniejszej liczby zaświadczeń czy dokumentów od przedsiębiorcy. Może to oznaczać, że wzięcie auta w leasing jest szybsze i prostsze niż uzyskanie na niego kredytu. Zdolność kredytowa również jest ważna, jednak może być ona nieco niższa niż w przypadku kredytu. Podstawowa różnica polega na tym, że w trakcie trwania umowy leasingu samochód jest własnością leasingodawcy, a więc stanowi zabezpieczenie umowy.
ING Lease (Polska) ma wiele ofert dla przedsiębiorców już na start działalności. ING Auto, ING Maszyny czy ING Truck to tylko kilka przykładów programów, w których przedsiębiorcy mogą wziąć przedmiot w leasing już pierwszego dnia działalności. Dodając do tego prostą ścieżkę leasingową, czyli samodzielne policzenie rat za pomocą kalkulatora oraz wypełnienie formularza, często bez konieczności podawania danych finansowych, sprawia, że leasing jest dostępny dla wielu firm.
Leasing operacyjny czy finansowy
Decydując się na leasing warto zastanowić się, czy w danym przypadku atrakcyjniejszy będzie leasing operacyjny czy finansowy.
Przedmiot leasingu
Główna idea obu rodzajów leasingu jest taka sama, tzn. w obu przypadkach leasingodawca udostępnia leasingobiorcy wybrany przedmiot na warunkach określonych w umowie, za który przedsiębiorca płaci opłaty, zgodnie z harmonogramem.
Harmonogram strony mogą ustalić zgodnie z potrzebami. Np. mogą to być stałe opłaty miesięczne, opłaty dopasowane do specyfiki działalności
leasingobiorcy (np. sezonowości jego biznesu), lub inne, na które strony się zgodzą.
W momencie zakończenia spłat oraz otrzymania i uregulowania faktury wykupowej przedsiębiorca staje się właścicielem przedmiotu umowy. Jeśli korzysta z leasingu operacyjnego, zapłaci ustalony w umowie wykup. Jeśli natomiast korzysta z leasingu finansowego, przedmiot
leasingu staje się jego własnością po uregulowaniu ostatniej raty.
Czas trwania umowy
Umowa leasingu operacyjnego zakłada minimalny okres leasingu w wysokości 40 proc. normatywnego czasu amortyzacji. Np.:
• dla samochodu osobowego będą to co najmniej 2 lata,
• dla sprzętu komputerowego 16 miesięcy,
• dla maszyn i urządzeń minimalny okres leasingu zależy od stawki amortyzacji – dla największej grupy maszyn i urządzeń objętej stawką amortyzacji w wysokości 14 proc. będzie wynosił 3 lata.
W przypadku leasingu finansowego jest nieco większa elastyczność, jeśli chodzi o okres leasingu, ponieważ okres jego trwania zależy od ustaleń pomiędzy stronami.
Rozliczanie leasingu
Daną, którą warto wziąć pod uwagę, decydując się na którąś z form leasingu, jest też księgowanie faktur wystawionych przez leasingodawcę.
W przypadku leasingu operacyjnego do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć opłatę wstępną, a także kwotę netto kolejnych rat leasingowych. Można też odliczyć od przychodów koszty związane z eksploatacją przedmiotu umowy, np. paliwa, przeglądu technicznego lub naprawy. W przypadku leasingu finansowego kosztem uzyskania przychodu jest odsetkowa część raty leasingowej oraz koszty eksploatacyjne, a także odpisy amortyzacyjne dotyczące leasingowanego przedmiotu.
Leasing pojazdów
Najczęściej polscy przedsiębiorcy biorą w leasing pojazdy lekkie i ciężkie. To aż 70 proc. wartości rynku leasingu. Wzięcie pojazdu w leasing jest procesem szybkim i prostym.
Istotny jest okres prowadzenia działalności gospodarczej. Często, aby podpisać umowę leasingową, trzeba działać na rynku minimalnie 3 lub 6 miesięcy. – W ING Lease wychodzimy naprzeciw potrzebom przedsiębiorców i umożliwiamy podpisanie umowy już od pierwszego dnia prowadzenia działalności gospodarczej. Ważny jest także kapitał własny: im wyższy, tym lepsze warunki leasingu można uzyskać – mówi Szymon Piłat, Dyrektor w Business Development and Digital Channels, ING Lease (Polska).
Korzyści finansowe leasingobiorcy
Wzięcie samochodu w leasing oznacza, że od razu można zacząć z niego korzystać, a wolne środki finansowe ulokować inaczej. Ponadto można obniżyć podstawę opodatkowania, czyli wpisać w koszty uzyskania przychodu opłatę wstępną czy raty leasingu oraz koszty użytkowania samochodu.
Likwidacja szkód
Samochód w leasingu to nie tylko codzienne z niego korzystanie. Często komplementarną częścią oferty leasingowej jest likwidacja szkód.
– W ING Lease szkody komunikacyjne likwidujemy w sieci rekomendowanych serwisów blacharsko-lakierniczych zarówno ASO, jak i wielomarkowych. To doskonale wyposażone punkty naprawcze z fachowo przeszkoloną kadrą, dla której likwidacja szkód komunikacyjnych to codzienność. Zajmujemy się kompleksowo obsługą każdego zgłoszenia, od zgłoszenia, przez naprawę, po wydanie i rozliczenie szkody z odpowiednim Towarzystwem Ubezpieczeniowym – wyjaśnia Marcin Sobczak.
Samochód używany w leasingu
– Przedsiębiorca może wziąć samochód używany zarówno w leasing operacyjny, jak i w leasing finansowy. Zasady wzięcia w leasing samochodu używanego są zbliżone do leasingu samochodów nowych. Jednak leasingodawca może ustalić dodatkowe warunki w umowie, takie jak maksymalny wiek pojazdów na początek oraz na koniec trwania umowy. Im starszy pojazd, tym umowa leasingowa będzie krótsza – podkreśla Marcin Sobczak.
Wykup samochodu
W przypadku leasingu finansowego wraz z końcem umowy, po spłaceniu przez leasingobiorcę wszystkich rat, samochód staje się własnością właściciela firmy. W przypadku leasingu operacyjnego jest kilka ścieżek, z których może skorzystać przedsiębiorca. Są one regulowane w umowie i może to być wykup samochodu lub nie.
Jeszcze bliżej przedsiębiorców
ING Lease (Polska) udostępnia coraz więcej możliwości wzięcia przedmiotów w leasing w pełni online. – Jednym z naszych celów jest pełna cyfryzacja podpisywania umów. Dlatego wprowadziliśmy elektroniczne podpisywanie umów i bardzo je promujemy. Obecnie do zawarcia umowy leasingu konieczny jest kwalifikowany podpis elektroniczny. Nasi klienci korzystają z dostępnych na rynku certyfikatów długoterminowych oraz z jednorazowego podpisu kwalifikowanego. Dzięki temu wszyscy oszczędzamy czas i eliminujemy dokumenty papierowe w procesach biznesowych – wskazuje Szymon Piłat.
Materiał partnera