Sprawdź się, zanim zrobią to inni

Wiarygodność finansowa firmy ma dziś ogromne znaczenie. To od niej zależy, czy przedsiębiorcy uzyskają finansowanie, podpiszą umowę z kontrahentem lub wygrają przetarg. Wielu z nich nie ma jednak świadomości, że ich dane mogą znajdować się w Krajowym Rejestrze Długów. Brak wiedzy o własnej sytuacji finansowej może sprawić, że partnerzy biznesowi stracą do nich zaufanie i będą ich unikać. Dlatego warto sprawdzić swoją firmę w KRD.

„Nie mogę jednak podpisać tej umowy. Pobrałem z KRD raport o Pana firmie i dał mi do myślenia”. „Pana wniosek o kredyt firmowy został odrzucony – wszystkie instytucje finansowe udzieliły odmowy”. Takie słowa może usłyszeć przedsiębiorca, który nie kontroluje swojej reputacji. Jeśli został wpisany przez kontrahenta do Krajowego Rejestru Długów, ale nie ma tej świadomości, nie będzie w stanie zorientować się, z czego może wynikać odpływ klientów czy negatywnie rozpatrzony wniosek o pożyczkę w banku. Dotychczasowi partnerzy handlowi często nie chcą angażować się w wyjaśnianie, dlaczego rezygnują ze współpracy, a nowi omijają „podejrzanego” klienta szerokim łukiem.

Przedsiębiorcy powinni więc regularnie sprawdzać, jak widzą ich inni uczestnicy rynku. W ramach usługi KRD dowiedzą się, czy ich firmę zgłoszono jako dłużnika, ile wynoszą zaległości, jaki kontrahent i kiedy dokonał takiego wpisu oraz ile razy i kto pobrał o nich informacje gospodarcze.

Poznaj swój wizerunek płatnika

– Dzięki sprawdzeniu swojej firmy przedsiębiorca może uniknąć przykrych niespodzianek, które prowadzą do utraty płynności finansowej lub reputacji. Zanim podejmie rozmowy z bankiem, firmą leasingową czy nowym partnerem biznesowym, powinien mieć pełny ogląd sytuacji – jak postrzega go rynek – mówi Adam Łącki, prezes zarządu Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Usługa sprawdzania własnej firmy w KRD pozwala także poznać Analizę Wiarygodności Płatniczej. To wskaźnik punktowy pokazujący, jak dany podmiot jest oceniany pod kątem terminowości płatności i rzetelności finansowej. W praktyce stanowi on ważny sygnał dla partnerów biznesowych i może wpływać na ich decyzje o nawiązaniu współpracy lub jej braku.

W ramach analizy wyznaczana jest kategoria wiarygodności płatniczej (scoring), określająca ryzyko opóźnień i prawdopodobieństwo wpisania firmy do KRD. Dodatkowo podawany jest limit kupiecki, czyli rekomendowana maksymalna kwota sprzedaży z odroczonym terminem płatności, jaką warto zaoferować danemu kontrahentowi.

– Kiedy przedsiębiorca zamierza pozyskać klientów lub złożyć wniosek o finansowanie, Analiza Wiarygodności Płatniczej umożliwia ocenę jego sytuacji, tak aby odpowiednio wcześniej zadbał o wizerunek rzetelnego kontrahenta. Nawet jeśli nie posiada żadnych zaległości płatniczych, może okazać się, że ma niską ocenę, bo działa w branży, która zmaga się obecnie z problemami. Pozwoli mu to przygotować się odpowiednio do negocjacji handlowych z klientem i zgromadzić argumenty, dzięki którym przekona bank czy firmę leasingową do udzielenia finansowania – wyjaśnia Adam Łącki.

11 miliardów złotych zablokowanych w długach firm

Najnowsze dane KRD pokazują, że długi firm w Polsce wynoszą już 11,2 mld zł i obciążają 269 tys. podmiotów. Z badania firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso „Scenariusze MŚP na niepłacenie przez kontrahentów” wynika, że 13 proc. firm doświadcza opóźnień w płatnościach często, a 37 proc. – czasami. Co trzecia firma wskazuje, że brak pieniędzy od klientów mocno wpływa na jej codzienne funkcjonowanie.

Problem niewypłacalności kontrahentów może więc dotknąć każdego przedsiębiorcę – nawet tego, który sam rozlicza się terminowo. Dlatego warto nie tylko monitorować swoich partnerów, ale też regularnie sprawdzać siebie, by świadomie chronić stabilność finansową.

Podobne wpisy