W ostatnią sobotę maja zostały wysłane pierwsze kontenery konsolidacyjne z ładunkami drobnicowymi z Chin, które w połowie czerwca trafią do Polski.
Szlak kolejowy z Szanghaju do Małaszewicz, i dalej do magazynów w podwarszawskich Markach, to kolejny krok ATC Cargo na Jedwabnym Szlaku. W kontenerach, o wadze blisko 23 ton, znalazły się ładunki LCL klasyfikowane jako general cargo, czyli niewielkie partie towarów, zamawiane przez polskich przedsiębiorców oraz odbiorców indywidualnych m.in. na portalach internetowych. W początkowej fazie transport będzie się odbywał z Szanghaju, z cyklicznym, cotygodniowym wyjściem.
Uruchomienie usługi transportowej przez ATC Cargo, wiodącego operatora logistycznego w Polsce, na bazie własnej konsolidacji przesyłek, umożliwi odbiór towarów z Chin i dostarczenie ich do klientów w całej Europie. Kolejowy serwis drobnicowy jest dedykowany dla przedsiębiorców, którzy sprzedają towary sklasyfikowane jako general cargo, m.in. części motoryzacyjne, elektronika, odzież, akcesoria domowe, narzędzia, tkaniny, chemia neutralna, wyroby medyczne, zabawki, maszyny oraz artykuły spożywcze. Ładunki drobnicowe konsolidowane są w kontenerach podwyższonych 40 HQ (pojemność rzeczywista: 67 CBM).
– Ładunki konsolidowane są za pośrednictwem naszej chińskiej grupy Worldwide Logistics Group. Posiadanie własnych struktur po stronie chińskiej pozwala w większym stopniu na kontrolowanie obsługiwanych ładunków i zmniejsza ryzyko ewentualnych, nieprzewidzianych sytuacji. Transport oparty o rozwiązanie kolejowe pozwoli nam znacząco ograniczyć czas do ok. 16-18 dni w stosunku do transportu morskiego. Jest to rozwiązanie dedykowane dla mniejszych przesyłek, niż pełny kontener, jego częstym adresatem są firmy z branży e-commerce, dokonujące zakupów w sieci między innymi na takich portalach jak Alibaba. Raz w tygodniu będzie do Polski przyjeżdżać pociąg z naszymi ładunkami. I to jest właśnie praktyczny wymiar idei nowego Jedwabnego Szlaku – mówi Artur Jadeszko, prezes ATC Cargo.
Główne korzyści kolejowego serwisu drobnicowego to m.in. tańszy transport w stosunku do frachtu lotniczego i szybszy transport niż morski. Uruchomienie nowego połączenia wpisuje się w zainicjowaną przez Państwo Środka politykę tzw. „jednego pasa i jednej drogi” – wskrzeszenia historycznego szlaku jedwabnego jako sieci kolejowo- -drogowej łączącej dwa największe rynki świata: Chiny i Europę. Nowy Jedwabny Szlak to ogromny projekt infrastrukturalny zainicjowany przez Chiny, zmierzający do tworzenia wydajnych szlaków transportowych z Państwa Środka do Azji Centralnej, Europy i Azji Południowo-Wschodniej.