Jeśli chcesz zbudować dowolny system IT we własnym zakresie, musisz zacząć od miejsca, gdzie go fizycznie umieścisz.
Koszt adaptacji pomieszczenia biurowego o powierzchni 100m2, z uwzględnieniem wszystkich systemów zasilania, chłodzenia i bezpieczeństwa, to minimum 4 mln zł. Oczywiście możesz skorzystać z usługi kolokacji, gdzie cena za dzierżawę miejsca w profesjonalnym Data Center zaczyna się od 50 zł za jeden serwer.
Podana kwota może ulec podwojeniu, gdy uwzględnisz prąd. Niemniej jego koszt w lokalnej serwerowni jest znacznie wyższy niż w zewnętrznym centrum danych, a w przyszłym roku zapowiadane są znaczne podwyżki energii. Jeśli zdecydujesz się na własną serwerownię, to kolejnym krokiem jest zakup serwerów i budowa infrastruktury sieciowej. W Data Center otrzymasz szeroki dostęp do usług telekomunikacyjnych, a serwery możesz wydzierżawić dzięki usłudze Serwery Dedykowane. W ten sposób zamienisz CAPEX na OPEX, a kupując usługi w pakiecie od jednego dostawcy, uzyskasz lepsze ceny. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na własne czy wydzierżawione serwery, jesteś dopiero w połowie drogi do zbudowania rozwiązania IT, którego potrzebujesz.
Istnieje jeszcze alternatywa w postaci chmury. Jeśli potrzebujesz np. backup-u, nie musisz budować własnej usługi. Prostsze i przede wszystkim tańsze będzie skorzystanie z gotowego rozwiązania as a service. Chmura to przede wszystkim elastyczna w rozbudowie infrastruktura, do której można migrować firmowe zasoby. Jeśli odpowiednio dobierzesz dostawcę chmury, to uzyskasz znaczne oszczędności w administrowaniu systemami IT. Twój zespół IT zostanie odciążony, i będzie mógł skupić się na lepszym wsparciu biznesu. Uzyskasz oszczędność kosztów utrzymania i serwisu urządzeń. Outsourcing pomoże w zniwelowaniu dużych i kosztownych inwestycji. Oszczędności są tym większe, im bardziej zaawansowaną formę outsourcingu wybierzesz.
Chcesz dowiedzieć się więcej https://biznes.netia.pl/pl/srednie-i-duze-firmy/data-center
Autorem tekstu jest Adam Kowalczyk – starszy kierownik produktu, Netia
TEKST PROMOCYJNY