0.9 C
Warszawa
niedziela, 24 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

PKP Energetyka rozpoczyna kolejny etap wdrażania systemu „No-Frost”.

Umowa z PW na wyłączność

PKP Energetyka wypełniła warunki umowy z Politechniką Warszawską i przedłużyła wyłączność na innowacyjny system zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej. Dzięki niemu sieć trakcyjna będzie „odporna” na zamarzanie, a pociągi będą jeździły punktualniej pomimo mrozu.

Zimą sieć trakcyjna bardzo często ulega oblodzeniu lub oszronieniu. Wilgoć oraz niska temperatura powodują zamarzanie przewodu, blokadę pantografów pociągów i opóźnienia – czyli coś czego pasażerowie nie lubią najbardziej. System „No-Frost” to rozwiązanie klasy „predictive maintenance”, które przewiduje możliwość wystąpienia awarii i skutecznie jej zapobiega. Jak to działa?
– Inteligentny system zapobiegający obladzaniu sieci trakcyjnej „No-Frost” to precyzyjny monitoring kluczowych parametrów – wilgotności i temperatury, który pozwala jednoznacznie określić miejsca, w których może wystąpić oblodzenie. Następnie system automatycznie uwalnia w tym miejscu sieci przepływ prądu o niskim natężeniu – tylko tyle, aby podgrzać sieć do temperatury, która uniemożliwi osadzenie się szronu. – tłumaczy działanie systemu Leszek Hołda, członek zarządu PKP Energetyka.

Na mocy podpisanej 31 lipca 2019 r. umowy, spółka przedłużyła wyłączne prawo do korzystania z systemu zapobiegania obladzaniu sieci trakcyjnej opracowanego wspólnie z naukowcami z Politechniki Warszawskiej. To kontynuacja poprzedniej umowy zawartej w 2017 roku. Warto wspomnieć, że podpisana w maju tego roku umowa utrzymaniowa pomiędzy PKP Energetyka a PKP PLK S.A., obejmuje m.in. rozwój systemów zapobiegających zamarzaniu sieci trakcyjnej. W związku z tym prace nad systemem „No-Frost” dla kolei mogą wejść w kolejną fazę, a proces komercjalizacji wynalazku, opartego na polskiej myśli naukowej jest coraz bliżej.

Wykorzystanie tego systemu pozwoli na dalsze zredukowanie liczby awarii na sieci trakcyjnej, co przełoży się na zmniejszenie opóźnień pociągów, a w konsekwencji podwyższenie satysfakcji pasażerów. To nie pierwszy sukces PKP Energetyki jeśli chodzi o ograniczanie ilości awarii na kolei. Dzięki wdrożeniu zintegrowanego systemu zapewniającego sprawność sieci trakcyjnej opierającego się na innowacyjnych rozwiązaniach w 2017 roku PKP Energetyce udało się ograniczyć ilość awarii do 114, a w 2018 do zaledwie 33 przypadków. Oznacza to 10krotny spadek ilości awarii w przeciągu zaledwie 3 lat. W samym 2018 roku pozwoliło to zmniejszyć opóźnienia przewozów pasażerskich o 26 400 minut, a przewozów towarowych o 13 600 minut.

Dokument w imieniu spółki podpisali Wojciech Orzech, Prezes PKP Energetyka i Leszek Hołda, Członek Zarządu. Z ramienia uczelni prof. dr hab. inż. Stanisław Wincenciak, Prorektor ds. Rozwoju. Jest to kolejne działanie zrealizowane w ramach współpracy spółki z Politechniką Warszawską w zakresie inicjowania i wspólnej realizacji projektów badawczo- rozwojowych w obszarze innowacyjnych rozwiązań dla sektora elektroenergetycznego oraz kolejowego w Polsce.
PKP Energetyka to lider budowy i utrzymania sieci trakcyjnej oraz elektroenergetyki kolejowej w Polsce. Jest nowoczesnym przedsiębiorstwem, zarządzanym w sposób zgodny z międzynarodowymi standardami, z bardzo wysokim poziomem zaangażowania pracowników. To firma, która co roku wdraża kilkadziesiąt innowacyjnych projektów, w tym cyfryzację, digitalizację i robotyzację.

Najnowsze