Pierwszy kwartał 2020 r. okazał się bardzo trudnym okresem dla branży lotniczej
Globalna pandemia koronawirusa spowodowała spadek liczby obsłużonych pasażerów i operacji lotniczych na Lotnisku Warszawa-Modlin. Po ogłoszeniu przez rząd decyzji o zawieszeniu międzynarodowych lotów ruch pasażerski zatrzymał się na dobre.
Od stycznia do marca obsłużonych zostało 489 232 pasażerów, to o 32 proc. mniej niż w analogicznym okresie, w roku 2019. Wykonanych zostało 3 698 operacji lotniczych, co stanowi spadek o niemal 27 proc. w stosunku do I kwartału 2019 r. Aktualnie na lotnisku zbazowanych jest sześć samolotów Ryanair, które odbywają cykliczne loty techniczne. Z początkiem kwietnia przewoźnik ten rozpoczął przewozy cargo, dostarczając do Polski – wykorzystując Lotnisko Warszawa-Modlin – ładunki ze sprzętem medycznym i ochronnym.
W godzinach funkcjonowania lotniska odbywają się także loty szkolne i treningowe, typu General Aviation oraz loty wojskowe o statusie State. W pierwszym kwartale 2020 r. wykonano w sumie 426 lądowań i 417 startów prywatnych samolotów.
Sezon letni 2020 r. na Lotnisku Warszawa-Modlin miał być rekordowy pod względem liczby obsłużonych pasażerów. Planowane były nie tylko nowe kierunki czarterowe, ale w ramach harmonijnego rozwoju siatki połączeń miała zostać zwiększona liczba dostępnych kierunków obsługiwanych na połączeniach rozkładowych. Niestety, plany te będą musiały zostać odłożone w czasie.
– Na początku roku liczyliśmy, że najbliższy czas będzie wyjątkowy, że znikną przeszkody, które powstrzymują rozwój naszego portu i będziemy mogli odpowiedzieć na coraz większe zapotrzebowanie przewoźników i touroperatorów. Planowaliśmy także huczne obchody związane z 100-leciem Bitwy Warszawskiej, tak mocno związanej z terenem, na którym leży nasz port lotniczy – mówi Leszek Chorzewski, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. –Dziś jednak najważniejsze jest przetrwanie lotniska, które tnie koszty, zawiesza inwestycje i oszczędza na wszystkich wydatkach. Zredukowaliśmy też, w porozumieniu z pracownikami, pensje, by móc chronić ich miejsca pracy. Wsparcie wspólników w tym ciężkim dla całej branży czasie, a także zaliczenie lotniska do grupy portów objętych pomocą rządową to obecnie priorytetowe sprawy. Wierzymy, że Rada Ministrów i Ministerstwo Infrastruktury zdają sobie sprawę z kluczowego znaczenia naszego lotniska dla Mazowsza i nie wykluczą ze wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej – dodaje Chorzewski.
Lotnisko Warszawa-Modlin, które rozpoczęło swoją działalność w 2012 roku, jest najszybciej rozwijającym się portem w historii polskiego lotnictwa. W ciągu niespełna 8 lat obsłużyło ponad 17 milionów pasażerów. W warunkach normalnego działania stanowi naturalne uzupełnienie oferty Lotniska Chopina.
KS