21.1 C
Warszawa
wtorek, 28 czerwca 2022

Koniecznie przeczytaj

Modlin liczy na wsparcie

Pierwszy kwartał 2020 r. okazał się bardzo trudnym okresem dla branży lotniczej

Globalna pandemia koronawirusa spowodowała spadek liczby obsłużonych pasażerów i operacji lotniczych na Lotnisku Warszawa-Modlin. Po ogłoszeniu przez rząd decyzji o zawieszeniu międzynarodowych lotów ruch pasażerski zatrzymał się na dobre.

Od stycznia do marca obsłużonych zostało 489 232 pasażerów, to o 32 proc. mniej niż w analogicznym okresie, w roku 2019. Wykonanych zostało 3 698 operacji lotniczych, co stanowi spadek o niemal 27 proc. w stosunku do I kwartału 2019 r. Aktualnie na lotnisku zbazowanych jest sześć samolotów Ryanair, które odbywają cykliczne loty techniczne. Z początkiem kwietnia przewoźnik ten rozpoczął przewozy cargo, dostarczając do Polski – wykorzystując Lotnisko Warszawa-Modlin – ładunki ze sprzętem medycznym i ochronnym.

W godzinach funkcjonowania lotniska odbywają się także loty szkolne i treningowe, typu General Aviation oraz loty wojskowe o statusie State. W pierwszym kwartale 2020 r. wykonano w sumie 426 lądowań i 417 startów prywatnych samolotów.

Sezon letni 2020 r. na Lotnisku Warszawa-Modlin miał być rekordowy pod względem liczby obsłużonych pasażerów. Planowane były nie tylko nowe kierunki czarterowe, ale w ramach harmonijnego rozwoju siatki połączeń miała zostać zwiększona liczba dostępnych kierunków obsługiwanych na połączeniach rozkładowych. Niestety, plany te będą musiały zostać odłożone w czasie.

– Na początku roku liczyliśmy, że najbliższy czas będzie wyjątkowy, że znikną przeszkody, które powstrzymują rozwój naszego portu i będziemy mogli odpowiedzieć na coraz większe zapotrzebowanie przewoźników i touroperatorów. Planowaliśmy także huczne obchody związane z 100-leciem Bitwy Warszawskiej, tak mocno związanej z terenem, na którym leży nasz port lotniczy – mówi Leszek Chorzewski, p.o. prezesa zarządu Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa-Modlin. –Dziś jednak najważniejsze jest przetrwanie lotniska, które tnie koszty, zawiesza inwestycje i oszczędza na wszystkich wydatkach. Zredukowaliśmy też, w porozumieniu z pracownikami, pensje, by móc chronić ich miejsca pracy. Wsparcie wspólników w tym ciężkim dla całej branży czasie, a także zaliczenie lotniska do grupy portów objętych pomocą rządową to obecnie priorytetowe sprawy. Wierzymy, że Rada Ministrów i Ministerstwo Infrastruktury zdają sobie sprawę z kluczowego znaczenia naszego lotniska dla Mazowsza i nie wykluczą ze wsparcia w ramach Tarczy Antykryzysowej – dodaje Chorzewski.

Lotnisko Warszawa-Modlin, które rozpoczęło swoją działalność w 2012 roku, jest najszybciej rozwijającym się portem w historii polskiego lotnictwa. W ciągu niespełna 8 lat obsłużyło ponad 17 milionów pasażerów. W warunkach normalnego działania stanowi naturalne uzupełnienie oferty Lotniska Chopina.

KS

Autor

Najnowsze