1.6 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Opakowania na fali

Branża opakowań w Polsce ma powody do optymizmu. Pandemia i wzrost internetowej sprzedaży zwiększyły popyt na opakowania. Zapowiada to kolejne inwestycje w tym sektorze.

Trzy lata temu brytyjska organizacja badawcza Smithers Pira udostępniła raport z badań branży opakowaniowej zatytułowany „The Future of Global Packaging to 2022”. Z opracowania wynikało, że na całym świecie zapotrzebowanie na opakowania będzie wzrastać o niemal 3 proc. rocznie, a całkowita wartość opakowań wyprodukowanych w 2022 r. osiągnie poziom 980 mld dolarów. Zdaniem analityków Smithers Pira ten proces nie będzie jednak jednolity. Kraje rozwijające się osiągną wzrost dużo szybciej. Według autorów raportu największą wartość na świecie będą stanowiły opakowania kartonowe – z tektury falistej i składane oraz kartony do płynów. Jednym z głównych przyczyn ich popularności będzie wzrost sprzedaży w sieci. Dodatkowo Smithers Pira prognozuje, że segment e-commerce wymusi lepsze dostosowanie opakowań do potrzeb konsumentów. Obecnie te prognozy okazują się wyjątkowo trafne. Popyt na opakowania napędza zarówno m.in. pandemia, jak i rosnąca sprzedaż online. W efekcie dziś producenci opakowań na całym świecie, w tym w Polsce mają szansę na dynamiczny rozwój, z czym wiążą się nowe wyzwania.

Wzrost wymusza inwestycje

Jak szacuje Polska Izba Opakowań, wartość rynku opakowań w Polsce wynosi obecnie około 48 mld zł, czyli około 11,4 mld euro. Z danych banku Santander Bank Polska i firmy SpotData wynika z kolei, że obecnie w Polsce rocznie produkuje się około 6 mln ton opakowań, czyli wciąż mniej niż średnio w Unii Europejskiej, ale ta wielkość wciąż rośnie, podobnie jak przychody branży. Santander Bank Polska i firma SpotData szacują w swoim raporcie „Rewolucja opakowań. Polscy producenci wobec zmian regulacji i preferencji konsumentów”, że w nadchodzących latach przychody branży będą rosły w średnim tempie 6,8 proc. rocznie, najszybciej w opakowaniach papierowych. Rozwój nie obędzie się jednak bez inwestycji na poziomie 20–25 mld zł do 2025 r. Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczna będzie m.in. rozbudowa mocy produkcyjnych, które będą spełniały wymogi gospodarki obiegu zamkniętego. Niezbędne będą też inwestycje w materiały sprzyjające recyklingowi. Branża opakowań musi też zmierzyć się z nowym doświadczeniem, jakim jest m.in. rosnąca świadomość ekologiczna konsumentów. To oznacza, że firmy działające w segmencie opakowań będą musiały posiadać precyzyjne strategie dostosowania opakowań do wymogów ochrony środowiska.

Popyt generuje eksport

Jednocześnie branża w Polsce silnie się konsoliduje i odpowiada już za blisko jedną trzecią wartości zrealizowanych fuzji i przejęć w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak wynika z danych firmy Equity Advisors, w latach 2010–2016 wartość wszystkich 36 transakcji na polskim rynku wynosiła blisko 599 mln euro. Obecnie w Polsce działają zarówno globalne koncerny, jak i mniejsze firmy, które generują główną część przychodów sektora. Jak podaje Equity Advisors, około 500 spółek osiągających rocznie poniżej 50 mln zł odpowiada za blisko 77 proc. przychodów całej branży.

FMC27news