-0.6 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Koniec plastikowych toreb w popularnej sieci sklepów

Żabka wyeliminowała ze swoich sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku i zastąpiła je całkowicie biodegradowalnymi, papierowymi odpowiednikami. Klienci popularnych małych sklepów nie skorzystają już w nich z foliowych toreb na zakupy, zrywek czy plastikowych wieczek do kubków na kawę. Działania te mają umożliwić redukcję zużycia plastiku aż o 1000 ton rocznie. Sieć chce też budować wśród klientów pozytywne nawyki proekologiczne, dlatego promuje odpowiedzialne zakupy i zachęca do przychodzenia z własnymi torbami.

– Zanieczyszczenie tworzywami sztucznymi to jedno z największych wyzwań współczesnego świata. Obsługując dziennie ok. 2,5 mln klientów, mamy świadomość naszej roli wobec ograniczania plastiku w naszej sieci i zachęcania klientów do dokonywania świadomych wyborów, dobrych dla naszej planety. Dlatego zdecydowaliśmy się na wycofanie zbędnych materiałów z tworzyw sztucznych i zastąpiliśmy je biodegradowalnymi odpowiednikami – mówi Tomasz Suchański, prezes zarządu, CEO Grupy Żabka.
Żabka to sieć małych i wygodnych sklepów. Jej klienci zwykle robią niewielkie zakupy, ale często. Tylko do 1 na 20 zrobionych w Żabce zakupów klienci dokupują torbę. Pozostałe 95 proc. klientów używa własnej torby lub po prostu spożywa zakupione produkty zaraz po wyjściu ze sklepu. Eliminując ze sklepów zbędne, jednorazowe materiały z plastiku, Żabka wraz z klientami zredukuje zużycie plastiku aż o 1000 ton rocznie. To kolejny krok wykonany przez firmę, który ma na celu wsparcie środowiska i rozwijanie koncepcji małych wielkich kroków, które mają wpływ na otoczenie.
Dane wskazują jednak, że w Polsce nadużywa się toreb plastikowych – statystyczny Polak używa rocznie średnio ok. 490 toreb z tworzywa sztucznego. Z kolei materiały papierowe nie zaśmiecają otoczenia, są całkowicie biodegradowalne, ich rozkład następuje w ciągu kilku tygodni, a nie w ok. 400 lat jak w przypadku tworzywa sztucznego. Dlatego papier użyty do produkcji dostępnych w sieci Żabka toreb pochodzi z odnawialnych źródeł i jest oznaczony certyfikatem FSC, który jest gwarancją odpowiedzialnej gospodarki leśnej. W praktyce oznacza to, że producenci stosują najnowsze technologie, minimalizując ilość zużytej w czasie produkcji wody, a każde ścięte drzewo wymaga zasadzenia przynajmniej jednego nowego.
Przyszłość zaczyna się dziś – w myśl tej sentencji Żabka każdego dnia troszczy się o ochronę środowiska naturalnego. Zmienia swoje sklepy oraz zachęca do działań prośrodowiskowych w codziennym życiu pracowników, klientów, franczyzobiorców oraz pozostałych interesariuszy. Jednym z najważniejszych działań odpowiedzialności społecznej firmy w obszarze ekologii jest właśnie redukcja plastiku. Dlatego Żabka przykłada dużą wagę do tego, by opakowania jej produktów marek własnych powstawały z produktów przyjaznych środowisku. Jako pierwsza sieć handlowa wprowadziła w swoich markach własnych – Foodini, Wycisk, S! i OD NOWA – butelki pochodzące w 100 proc. z recyklingu (tzw. rPET). Zrezygnowała także z dodawania do dań gotowych plastikowych sztućców czy słomek. Systematycznie wprowadza również na opakowaniach produktów marki własnej oznaczenia informujące, jak właściwie segregować zużyte opakowania.
Żabka to największa w Polsce sieć sklepów typu convenience. Tworzy ją ponad 7100 sklepów prowadzonych ponad 5700 franczyzobiorców na terenie całego kraju. Klienci mogą w nich zrobić szybkie zakupy, skorzystać z bogatego pakietu usług czy wypić kawę lub zjeść szybką przekąskę na ciepło serwowaną w ramach Żabka Café.

Najnowsze