Na Morzu Bałtyckim odbyła się druga demonstracja OCEAN2020. To największy, finansowany ze środków europejskich projekt badawczy w dziedzinie obronności dotyczący nadzoru morskiego. Ćwiczenia, w których brały też udział polskie jednostki, koncentrowały się na sposobach wykrywania i identyfikacji przez siły morskie zagrożeń nawodnych o dużej prędkości i nieznanej aktywności podwodnej.
Demonstracja OCEAN2020 odbyła się na Morzu Bałtyckim pod koniec sierpnia. Ćwiczenia, które były koordynowane przez Saab, koncentrowały się na sposobach wykrywania i identyfikacji przez siły morskie zagrożeń nawodnych o dużej prędkości i nieznanej aktywności podwodnej. OCEAN2020 to największy finansowany ze środków europejskich projekt badawczy w dziedzinie obronności dotyczący nadzoru morskiego, w ramach którego Leonardo koordynuje prace zespołu 43 partnerów z 15 krajów. Demonstracja na Morzu Bałtyckim objęła 13 bezzałogowych systemów, cztery jednostki morskie – szwedzki okręt wsparcia, litewski okręt patrolowy, polski poławiacz min oraz niemiecki statek badawczy – satelitę i dwa centra dowodzenia.
Polska jest zaangażowana w koordynowany przez koncern Leonardo projekt OCEAN 2020 poprzez wykorzystanie bezzałogowego śmigłowca SW-4 Solo. Inżynierowie z PZL-Świdnik, polskiego filaru przemysłowego grupy Leonardo w sektorze śmigłowcowym, są w znacznym stopniu zaangażowani w prace nad tym największym bezzałogowym wiropłatem w Europie, potwierdzając najwyższe umiejętności, know-how oraz doświadczenie specjalistów z Polski.
Podczas demonstracji systemy bezzałogowe patrolowały i klasyfikowały zagrożenia za pomocą szeregu czujników pokładowych. Jeden ze scenariuszy zakładał nadzór, interdykcję i zaangażowanie wielu zagrożeń nawodnych, natomiast drugi koncentrował się na identyfikacji zagrożeń podwodnych i wykrywaniu wrogich sił specjalnych w przyjaznych obszarach przybrzeżnych.
Opierając się na udanej pierwszej demonstracji OCEAN2020, która odbyła się w 2019 r. w Zatoce Taranto we Włoszech, udział Leonardo w drugich ćwiczeniach obejmował szereg innowacyjnych technologii, w tym pilotowany zdalnie śmigłowiec SW-4 SOLO wyposażony w radar dozoru z aktywnym skanowaniem elektronicznym Leonardo Osprey 30 (AESA). Ten sam radar jest zainstalowany na pokładzie drona Safran Patroller. Osprey to radar wielodomenowy, który może obsługiwać wiele różnych misji, zapewniając wysoką wydajność dozoru ze skanowaniem elektronicznym dla samolotów, wiropłatów i platform bezzałogowych.
Ponadto okręt patrolowy P11 Žemaitis litewskiej marynarki wojennej był wyposażony w system zarządzania walką (CMS) koncernu Leonardo, umożliwiający interoperacyjność z SW-4 SOLO poprzez integrację i koordynację informacji pochodzących z dronu z czujnikami i systemami pokładowymi statku w czasie rzeczywistym. Ta zaawansowana technologia zapewnia operatorom pełny obraz sytuacji i zdolność szybkiego reagowania na zmiany. I wreszcie Leonardo świadczył usługi obserwacji Ziemi za pośrednictwem platformy SEonSE (Smart Eyes on the SEas), będącej owocem wspólnego przedsięwzięcia e-GEOS, korzystając z możliwości satelity Cosmo-SkyMed.
Celem projektu OCEAN2020 jest zademonstrowanie korzyści płynących z „systemu systemów” dla europejskich sił morskich. Otwarta, interoperacyjna architektura integruje dane z wielu różnych platform i wprowadza je do europejskiego centrum operacyjnego, którego prototyp zostanie zbudowany w Brukseli. Ogólny system ma poprawić świadomość sytuacyjną sił morskich oraz ich zdolność do planowania operacji i zarządzania nimi w czasie rzeczywistym.
WD