Rozwój elektromobilności jest priorytetem praktycznie w każdym punkcie na mapie świata. Również w Polsce ekofloty nabierają rozpędu.
Wystarczy spojrzeć na najnowsze dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego dotyczące rejestracji nowych osobówek. W ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku łączna sprzedaż nowych samochodów osobowych wyhamowała o ponad 13 proc. rok do roku, podczas gdy aut elektrycznych z salonów wyjechało w tym czasie ponad dwa razy więcej niż rok temu. Taki trend mamy już od kilku lat i choć wydawało się, że przystopuje go wojna w Ukrainie, to paradoksalnie może być odwrotnie. W dłuższej perspektywie drożejąca ropa i uniezależnienie się od rosyjskich surowców mogą spowodować większy nacisk na rozwój elektromobilności. I tak jak w przypadku sprzedaży pojazdów z tradycyjnymi napędami, tak i w „torcie pojazdów zeroemisyjnych”, większościowe udziały należą do firm, których e-inwestycje finansujemy już od wielu lat.
Zmiana warty w motoryzacji staje się faktem
Grupa EFL jest aktywnym uczestnikiem „zielonej rewolucji” na polskich drogach. Wartość elektrycznych samochodów osobowych i dostawczych wyleasingowanych przez EFL w pandemicznym 2021 r. była aż o 88 proc. wyższa niż przed rokiem i wyniosła prawie 50 mln zł. Najczęściej wybieraną przez klientów marką była Tesla. Duży udział w ekoflocie finansowanej przez Grupę EFL mają pojazdy ciężkie – wartość udzielonego finansowania wyniosła ponad 30 mln, przy ponad 44 proc. wzroście rok do roku. EFL jest także liderem finansowania Tesli w Polsce. Tylko w 2021 r. wyleasingował ich 141 sztuk, ponad trzy razy więcej niż rok wcześniej.
Zmiana warty w motoryzacji na rzecz ekoaut staje się faktem i będzie dynamicznie postępować z każdym rokiem. Z dużym udziałem firm z sektora MŚP. Z ubiegłorocznego raportu EFL „Cyfrowa (r)ewolucja na rynku leasingu. Pod lupą” wynika, że 21 proc. mikro, małych i średnich firm korzysta z elektromobilności. W perspektywie najbliższych 5 lat do ekopojazdów planuje przesiąść się już co druga. Aż 56 proc. planuje przesiąść się do ekoauta. Największy potencjał w rozwoju elektromobilności widzą firmy produkcyjne i transportowe – odpowiednio 71 proc. i 66 proc. planuje zainwestować w ekoauta.
Propagujemy zielone podejście wśród mikro, małych i średnich firm
Jako Grupa EFL chcemy propagować zielone podejście wśród mikro, małych i średnich firm, nie tylko udostępniając odpowiednie rozwiązania takie jak leasing aut elektrycznych czy finansowanie paneli fotowoltaicznych, ale również edukować i wskazywać korzyści i wpływ ich zastosowania na ochronę klimatu, poprawę warunków zdrowia oraz rozwój gospodarczy.
Dlatego zdecydowałyśmy o przystąpieniu do kampanii społecznej Eletromobilni.pl., której celem jest edukacja i promocja elektromobilności w Polsce oraz wzrost świadomości społecznej między innymi poprzez wskazywanie, w jaki sposób zeroemisyjne technologie w transporcie wpływają na ochronę klimatu, poprawę warunków życia i zdrowia oraz rozwój gospodarczy. Jesteśmy również aktywnym uczestnikiem programu „Mój Elektryk”.
Bartosz Bakes
dyrektor Departamentu Sieci Sprzedaży, EFL