17.8 C
Warszawa
wtorek, 8 października 2024

BMW: elektromobilność ważnym elementem strategii zrównoważonego rozwoju

BMW Group umocniła się na pozycji lidera elektromobilności. Potwierdziły to ubiegłoroczne premiery BMW iX, BMW iX3 i BMW i4 oraz tegoroczne domknięcie oferty o BMW iX1 i BMW i7, jedynej luksusowej limuzyny z napędem elektrycznym. „Elektryki” będą tym samym oferowane przez BMW w każdym segmencie aut. Koncern ogłosił, iż planuje by do 2030r. modele elektryczne stanowiły ponad połowę sprzedawanych przez jego zakłady samochodów. To ważny element strategii zrównoważonego rozwoju realizowanej przez niemieckiego giganta od blisko 50 lat!

W prestiżowym rankingu Dow Jones Sustainability Index, BMW Group od lat jest uznawana za najbardziej zrównoważoną firmę motoryzacyjną na świecie. Ilustrują to liczby: od 1995r. koncern obniżył „swoją” emisję CO2 w Europie o 53%, 100% wykorzystywanej przez jego fabryki energii elektrycznej pochodzi ze źródeł odnawialnych, wszystkie zakłady BMW są neutralne pod względem emisji CO2, już teraz recyklingowi jest poddawane 99% odpadów z globalnej produkcji wewnętrznej. Od bieżącego roku, jako pierwszy reklamodawca, BMW Group rozpoczęła realizację pierwszej neutralnej klimatycznie kampanii reklamowej. Kryzys klimatyczny tylko przyspieszył te działania. Podejmowane są one przez koncern od 1973r., kiedy zatrudniono w Grupie pierwszego menedżera ds. zrównoważonego rozwoju. Wówczas impulsem do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju i poszukiwań alternatywy dla ropy naftowej był pierwszy poważny kryzys paliwowy i wzrost cen paliw. Potem doszły do tego kwestie ekologiczne, w tym realizacja celów Paryskiego Porozumienia Klimatycznego. Priorytetem dla BMW Group jest teraz produkcja samochodu, który w ogóle nie będzie emitował CO2.

 10 mln aut elektrycznych w kolejne 10 lat

Pierwszy elektryczny model „beemki” został wyprodukowany w 2013 r. Dziś seria i3 to już historia. Rolę najmniejszego i najtańszego samochodu elektrycznego w ofercie odtąd pełnić będzie elektryczna odmiana kompaktowego crossovera X1 – BMW iX1. Koncern zapowiada wypuszczenie w ciągu najbliższych dziesięciu lat 10 mln aut elektrycznych. Tylko do końca 2023r. do klientów trafi ok. 2 mln w pełni elektrycznych pojazdów, a w ofercie znajdzie się 25 zelektryfikowanych modeli, w tym 13 w pełni elektrycznych. BMW Group ma obecnie w swoim portfolio największy na świecie wybór samochodów klasy premium z napędem elektrycznym. Należą do nich model i4, iX3, iX, i3 oraz Mini SE. Do 2030 r. co najmniej połowa sprzedawanych przez BMW samochodów to będą modele elektryczne.

BMW i7 i BMW iX1 już w tym roku!

W ubiegłym roku na starcie stanął pierwszy samochód BMW M zaprojektowany od początku z myślą o elektromobilności. To trzeci, jeszcze mocniejszy wariant flagowego przedstawiciela nowych technologii: BMW iX M60. Łączy on koncepcję konsekwentnie ukierunkowaną na zrównoważony rozwój z wyglądem nowoczesnego Sports Activity Vehicle i fascynująco dynamicznymi właściwościami jezdnymi. Tym samym oferuje to, co najlepsze z trzech światów: BMW i, BMW X oraz BMW M GmbH. Dzięki swoim rozwiązaniom technicznym obejmującym również takie obszary jak automatyzacja jazdy, obsługa i łączność nowe BMW iX M60 reprezentuje nowe rozumienie zaawansowanego luksusu, wysokich osiągów i charakteru premium. Tę zeszłoroczną premierę (a także BMW iX3 i BMW i4) uzupełniają tegoroczne debiuty. Nowe BMW i7 wejdzie na rynek w listopadzie 2022 r. Od innych serii modelowych wyraźnie odróżnia się stylistyką przodu. Unikalne wyposażenie, jak ekran kinowy BMW, wielozmysłowy system obsługi pojazdu BMW iDrive z zakrzywionym wyświetlaczem oraz asystent manewrowania do automatycznego parkowania podkreślają jego status, jako symbolu innowacyjności BMW Group. Seria 7 będzie oferowana na całym świecie wyłącznie w wariancie z długim rozstawem osi, który gwarantuje maksymalny komfort przestrzeni z tyłu. Wzmacniany jest on przez nowe wysokiej jakości materiały, nowoczesny system rozrywki w pojeździe oraz udoskonaloną opcję Executive Lounge, która zapewnia maksymalny komfort w ekskluzywnym wnętrzu. Na bazie serii 7 w 2023 r. ofertę uzupełni pojazd o podwyższonym stopniu bezpieczeństwa.

Kolejna oczekiwana tegoroczna premiera to BMW iX1. W momencie wprowadzenia na rynek w październiku 2022 r. do wyboru będą dwa silniki benzynowe i dwa wysokoprężne, które będą współpracować standardowo z 7-stopniową skrzynią Steptronic z podwójnym sprzęgłem i w zależności od modelu będą oferować napęd przedni lub inteligentny napęd na wszystkie koła BMW xDrive. Niedługo potem pojawi się w pełni elektryczne BMW iX1 xDrive30 (zużycie energii w cyklu mieszanym: 18,4–17,3 kWh/100 km; emisja CO2: 0 g/km; prognoza na podstawie dotychczasowego stanu rozwoju pojazdu), a także dwa modele hybrydowe plug-in oraz dwa inne warianty z konwencjonalnym napędem i 48-woltową technologią mild hybrid. Nowe BMW X1 produkowane będzie w zakładach BMW Group w Regensburgu, gdzie po raz pierwszy na jednej linii montowane będą modele z napędem spalinowym, hybrydowymi plug-in oraz elektrycznym.

Zrównoważona i elastyczna produkcja w zakładach BMW Group w Dingolfing

Seria 7 będzie produkowana w fabryce BMW Group w Dingolfing. Na jednej linii produkcyjnej będą powstawały wersje modelowe z napędem elektrycznym i silnikami spalinowymi oraz z napędem hybrydowym plug‑in. W Dingolfing będą produkowane również silniki elektryczne i akumulatory wysokonapięciowe do BMW i7. Zarówno tam, jak i w łańcuchu dostaw w coraz większym stopniu wykorzystywana będzie w produkcji zielona energia. Ponadto kontrolowany dobór surowców i szerokie wykorzystanie materiałów wtórnych gwarantują, że nowe BMW serii 7 w sposób niezależny przyczynia się do osiągnięcia ambitnych celów firmy w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Dynamika polskiego rynku e-mobility

Chociaż Polska nie należy do światowych gigantów w sprzedaży samochodów elektrycznych (daleko nam np. do liderującej w Europie pod względem sprzedaży Norwegii) to dla ekspertów ważniejsza jest dynamika tego segmentu. Już teraz w naszym kraju ulokowana jest produkcja 30% wszystkich powstających w Europie baterii do pojazdów elektrycznych. Stale powiększa się także liczba polskich firm rozwijających produkcję w szeroko rozumianym sektorze elektromobilności, jak również świadomość i społeczne zainteresowanie. Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), przez pięć pierwszych miesięcy 2022 r. liczba sprzedanych aut elektrycznych zwiększyła się o 9892 sztuki, tj. o 45% więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. PZPM i PSPA publikują systematycznie dane w Liczniku Elektromobilności. Pod koniec czerwca 2022 r. zarejestrowanych było w Polsce 48 883 elektrycznych samochodów osobowych. W pełni elektryczne auta (BEV, ang. battery electric vehicles) odpowiadały za 48% (23 698 szt.) segmentu. Można szacować, że w sumie po polskich drogach w sierpniu jeździ już ponad 50 tys. takich pojazdów.

Wiele twarzy zrównoważonego rozwoju

Sam samochód z napędem całkowicie elektrycznym to tylko centralna część strategii zrównoważonego rozwoju realizowanej przez BMW. W Grupie pracuje się również, by samochody powstawały w obiegu zamkniętym – wszystkie nowe modele koncernu będą od 2040r. zaprojektowane tak, by ich komponenty nadawały się do powtórnego wykorzystania.
W kodzie DNA firmy jest myślenie w kategoriach 4 „R”: Rethink, Reduce, Reuse, Recycle.
Oznacza to dążenie do realizacji wizji samochodu cyrkularnego, który nie będzie wytwarzać ani odpadów materiałowych, ani zanieczyszczeń zarówno podczas powstawania, użytkowania, jak i utylizacji. Od 2021 r. wszystkie zakłady BMW Group działają w sposób neutralny dla klimatu. W filozofii 4 „R” istotne jest nie tylko wykluczanie emisji COz rury wydechowej auta. Dotyczy to także eliminowania szkodliwego dwutlenku węgla w całym cyklu produkcyjnym pojazdu – od łańcucha dostaw przez produkcję aż po zakończenie fazy użytkowania. Łączna emisja CO2 przeliczana na każdy pojazd ma zostać zredukowana o co najmniej jedną trzecią. To dziesiątki milionów ton CO2 rocznie, które nie trafią do atmosfery. Do końca 2030 r. pozostanie tylko 10% pierwotnej emisji CO2. Grupa BMW nakreśla tym samym ambitny plan dla swoich kontrahentów – dostawcy podzespołów z kompromitującym śladem węglowym mają o czym myśleć.

FMC27news