W galerii Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Warszawie trwa wystawa Juliusza Erazma Bolka: Monochrome. Wystawa ma niecodzienny charakter, łączy w sobie elementy poezji i sztuk wizualnych.
Juliusz Erazm Bolek jest poetą słowa oraz poetą obrazu. Od lat zajmuje się eksperymentami, dotyczącymi świata poezji. Dotyczy to zarówno formy i treści. Artysta dał się poznać z wielu wydarzeń happeningów, plakatów poetyckich, pokazów typu dźwięk i światło i innych eksperymentów artystycznych, m.in. dokonań związanych z konkretną poezją. Taka ekspresja artystyczna, w historii sztuki, ma wielowiekową tradycję, choć stale znajduje się poza głównym nurtem sztuki.
Poezja konkretna jest kierunkiem artystycznym łączący elementy poezji i sztuk wizualnych. W pracach tego typu układ typograficzny jest tak samo istotny jak znaczenie słów, rym i rytm w tradycyjnej poezji. Poezja konkretna wyraźnie odcina się od odniesień do świata pozaliterackiego i jest asemantyczna. Jej treścią są zestawy liter, znaków diakrytycznych, cyfr czy nagranych dźwięków.
– Swego czasu zajmowałem się tworzeniem plakatów i afiszy poetyckich na podstawie własnych wierszy – mówi Juliusz Erazm Bolek. – To prowadziło mnie prostą drogą do poezji konkretnej, czego wyrazem była wystawa „Absinthe”, w 2011 r. – tłumaczy autor.
Doświadczenia i przemyślenia związane z tamtym projektem sprowokowały do powstania nowych prac, które zostały zaprezentowane na wystawie „Ouija” (2012 r.). Obecnie poszukiwania artysty poszły w kierunku wykorzystywania symboli. Jak się okazuje również one w zależności od powielenia, zestawienia czy układania się w określone inne symbole lub figury tworzą własną treść, albo ukazują jakąś opozycje do niej, a nawet komentują. – Wydaje się, że w tym zakresie Juliusz Erazm Bolek podąża nową drogą, a efekty tego są bardzo interesujące – tłumaczą koneserzy sztuki.
Wystawa konkretnej poezji „Monochrome”, będzie dostępna dla publiczności do 4 września 2022 r. w Galerii -1 Polskiego Komitetu Olimpijskiego w Centrum Olimpijskim im. Jana Pawła II, przy ul. Wybrzeże Gdyńskie 4, w Warszawie. Kuratorem wystawy jest Kama Zboralska.