Przeglądając popularne serwisy ogłoszeń pracy, większość pracodawców proponuje pracownikom dodatkowe świadczenia pozapłacowe. Można rzec standard. Czyżby? W tym roku najbardziej pożądane benefity nie są tymi, które są najczęściej oferowane przez pracodawców. Dlaczego tak jest?
Wyniki skłaniają do przemyśleń, w jakim stopniu benefity na dzisiejszym rynku pracy spełniają funkcję dodatkowych korzyści, w jakim stały się standardowym elementem pakietu wynagrodzenia i najważniejsze czy obie strony (pracownik i pracodawca) mogą być zadowoleni?
W obliczu wyzwań
Pracodawcy najczęściej oferują kartę sportową, opiekę medyczną i ubezpieczenie na życie. Dla wielu kandydatów wymienione benefity są postrzegane nie jako atrakcyjny dodatek, lecz jako standard. Karta sportowa czy opieka medyczna nie są plusem przy wyborze pracodawcy i daleko im do efektu wow. Do najbardziej pożądanych przez pracowników benefitów należą dodatkowe wolne dni, samochód i nieoczekiwanie w tym roku karta lunchowa!
Wysokie oczekiwania kandydatów i pracowników stanowią wyzwanie. Dlaczego o tym wspominam? To czas budżetowania na 2023 r. Prawie każda organizacja budżetuje dodatkowe świadczenia pozapłacowe. Aby zachować rozsądek i przebić rynkową ofertę, warto zastanowić się nad obowiązującą polityką benefitów, przechodząc przez dwa proste kroki opisane poniżej:
Prześwietlić
Często słyszę, nasze benefity są najlepsze! Najczęściej nie… Zacząłbym od analizy badań satysfakcji pracowniczych. Tę wiedzę zderzyłbym z aktualną ofertą świadczeń. Rosnące ceny żywności, zbliżające się święta? Karta lunchowa, karta podarunkowa, jest wiele pomysłów!
Drążyć
Poprzedni krok nie przyniósł odpowiedzi, co jest teraz trendy? Szukajmy głębiej. Pytanie do pracowników, analiza obecnej sytuacji? Tu można pokusić się o zbudowanie scenariuszy:
a. PRO – Firma posiada budżet na wprowadzenie dodatkowego benefitu. Głosujemy na zaproponowane przez pracowników propozycje, mając na uwadze budżet.
b. EXPERT – Firma posiada zrównoważony budżet, starając się go nie przekroczyć. Jak dać coś fajnego i zrobić do tego oszczędności? Nawiąże do nieoczekiwanego lidera benefitów lunchowych – Karty Lunchowej np. Edenred. Czy wiesz, że dając Kartę Lunchowa do 300 pln nie musisz płacić ZUS? Win – win dla każdej ze stron.
c. EKO – Firma nie ma budżetu na dodatkowe świadczenia. Sprawdza, ile kosztują poszczególne benefity i co mogą wybrać, informując o pełnych za i przeciw? Karta sportowa? Czy naprawdę korzystasz? Realne potrzeby są najważniejsze. A może podarunkowa karta przed rokiem szkolnym? Wydaj na to, czego potrzebują pracownicy!
Pragmatyzm
W podejmowaniu decyzji dotyczących polityki benefitów należy kierować się celami firmy i zasadnością świadczeń. Benefity muszą być dopasowane nie tylko do budżetu, ale także do wartości promowanych przez organizację. Wspierasz CSR wybierz benefit wspierający środowisko i wellbeing. Mądry wybór zwiększa szansę na stworzenie organizacji złożonej z zadowolonych profesjonalistów.
Marcin Zarębski
Head of HR, Edenred Polska