MŚP – stanowią ponad 97 proc. wszystkich firm w kraju, a wśród nich ponad 83 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Największym franczyzodawcą w Polsce jest sieć Żabka, z którą współpracuje już 9 tys. franczyzobiorców.
Prowadzący sklepy pod szyldem sieci korzystają z zaplecza logistycznego, szkoleniowego czy technologicznego oraz budowanej przez ponad 25 lat rozpoznawalności na rynku. To, w połączeniu z dopasowaniem oferty do potrzeb klientów w różnych lokalizacjach, stanowi siłę marki i jest głównym filarem biznesu.
Wg najnowszego „Raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce”, przygotowanego przez ekspertów PARP z czerwca 2024 r. wynika, że aż 97,2 proc. działających w Polsce biznesów to mikroprzedsiębiorstwa, czyli podmioty zatrudniające do 10 osób. Generują one 28,2 proc. kwoty polskiego PKB. Mikro przedsiębiorcy są więc istotną siłą naszej gospodarki. Wielu właścicieli firm z tego sektora, szukając przewag rynkowych, działa w oparciu o model franczyzy — już ponad 83 tys. polskich przedsiębiorców to franczyzobiorcy, z czego 9 tys. z nich działa w sieci Żabka. Całkowita kwota wartości dodanej do PKB przez Grupę Żabka i współpracujących z nią franczyzobiorców, wyniosła w 2023 r. aż 9,1 mld zł, czyli o 30 proc. więcej niż w 2022 r. To sprawia, że Żabka jest jednym z liderów na rynku franczyz w Polsce, oferującym gotowy model biznesowy dla przedsiębiorców.
Co sprawia, że Żabka odnosi taki sukces na rynku sklepów convenience?
Przede wszystkim stoi za tym kompleksowe wsparcie, jakie franczyzobiorcy otrzymują od sieci: w pełni przygotowany do handlu lokal, zatowarowany i wyposażony w sprzęt i systemy informatyczne, narzędzia technologiczne, jak aplikacja Cyberstore stanowiące zdalne centrum zarządzania sklepem, czy OptiPlan – rozwiązanie, dzięki któremu można sprawniej realizować i planować zadania w sklepie. Przez cały okres współpracy franczyzobiorca objęty jest także doradztwem i opieką partnera ds. sprzedaży.
– Od 2018 r. prowadziłam salon kosmetyczny, ale z powodu lockdownu musiałam go zamknąć. Byłam zdruzgotana. Zainwestowałam wiele czasu i środków w rozwój tego biznesu. Decyzja o przejściu do franczyzy Żabki była dla mnie pewnym ratunkiem. Dzięki wsparciu sieci mogłam szybko odzyskać równowagę finansową. Sieć zapewnia bardzo dobre szkolenia, wsparcie trenerów oraz nowoczesne aplikacje do zdalnego zarządzania sklepem, które pomagają szybko wejść w ten biznes – mówi Martyna Wolska-Kundera, franczyzobiorczyni skle-
pu Żabka w Kielcach.
Mocne wsparcie merytoryczne
Franczyzę z Żabką wyróżnia wsparcie merytoryczne i szkoleniowe. Już na etapie rekrutacji sieć wyposaża przyszłego franczyzobiorcę w niezbędną wiedzę teoretyczną i praktyczną. Następnie ma on możliwość kontynuowania swojej nauki biznesu dzięki platformie e-lerningowej oraz bazie wiedzy, która stanowi rodzaj kompendium wszelkich niezbędnych informacji pomocnych w prowadzeniu placówki handlowej. W 2023 r. firma uruchomiła Akademię Przedsiębiorczości wspólnie z Wydziałem Zarządzania Politechniki Warszawskiej oraz Moniką Ferreirą, founding partner I’GS In Good Strategy. Program ma na celu podnoszenie umiejętności z zakresu prowadzenia sklepów i rozwoju umiejętności menedżerskich. Inicjatywa skierowana jest do przedsiębiorców działających w sieci oraz kandydatów na franczyzobiorców.
Franczyzobiorca może liczyć na pakiet benefitów
Nie bez znaczenia jest fakt, że franczyza Żabki umożliwia start od relatywnie niewielkiej kwoty, bo około 5 tys. zł. Franczyzobiorcy mogą liczyć na benefity, takie jak karta Multisport, karta paliwowa, unikatowe na rynku ubezpieczenie „Polisa na biznes”, zapewniające dodatkowe bezpieczeństwo biznesowe, a nawet samochód w programie „Auto na start” dla przedsiębiorców z mniejszych miejscowości. Niewątpliwie argumentem są także finanse – w 2023 r. 81 proc. franczyzobiorców osiągnęło 25 tys. zł lub więcej przychodu miesięcznie.
– To świetna oferta ze strony franczyzodawcy, że inwestując ok 5 tys. zł przedsiębiorcy, tacy jak ja, otrzymują w pełni wyposażony i zatowarowany sklep. Gdybym miała samodzielnie otworzyć podobny punkt musiałabym zainwestować ok 200-300 tys. zł. Do tego nie muszę martwić się o czynsz i kwestie związane z najmem. Te wszystkie koszty pokrywa Żabka, co mocno odciąża franczyzobiorcę. – dodaje Martyna Wolska-Kundera.
Od 1 lipca dodatkowe pieniądze na start
Z początkiem tegorocznych wakacji wystartował nowy program dla tych, którzy zdecydują się poprowadzić swój biznes pod szyldem Żabki. Każdy, kto w okresie od 1 sierpnia do 30 września zdecyduje się na rozpoczęcie biznesu z Żabką, otrzyma łącznie do 14 000 zł jako wsparcie powitalne. Kwota ta obejmuje jednorazowy bonus do przychodu w pierwszym miesiącu działalności w wysokości 3 000 zł oraz kolejne 1 000 zł dodawane do przychodu przez następnych 11 miesięcy, pod warunkiem prowadzenia sklepu.
Więcej informacji o franczyzie z Żabką: https://www.zabka.pl/franczyza
Materiał partnera