-0.6 C
Warszawa
sobota, 23 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Smaki Portugalii w Polsce

21 maja po raz dziewiąty odbędzie się Tydzień Portugalskich „Flavours of Portugal”. Wydarzenie promuje, a przede wszystkim odkrywa tradycyjne smaki kraju położonego w dalekim zakątku Europy.

Flavours of Portugal

Organizatorem jest Polsko – Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC).

 Tegoroczna edycja „Flavours of Portugal” ponownie odbędzie się w hotelu InterContinental Warszawa. Dla uczestników przygotowano bardzo bogaty program – uroczyste kolacje, degustacje, koncerty i spotkania B2B.

– Portugalska kuchnia jest jedną z najbogatszych i najbardziej zróżnicowanych w Europie. Wspólnie z gośćmi Tygodnia Portugalskiego podczas sześciodniowej podróży przez portugalskie regiony będziemy odkrywać ich kulinarne tajemnice. Poznamy także magiczny świat tradycyjnej portugalskiej muzyki fado – mówi Wojciech Baczyński, sekretarz generalny Polsko- Portugalskiej Izby Gospodarczej.

Typowych dla Portugalii potraw i najlepszych win z różnych zakątków tego kraju będzie można skosztować podczas uroczystych kolacji. Dla gości przygotowano także degustacje win i produktów regionalnych. W trakcie Tygodnia Portugalskiego zostanie również przeprowadzony warsztat dotyczący rynku nieruchomości w Portugalii, skierowany zarówno do polskich agencji nieruchomości, jak i osób indywidualnych. Tydzień Portugalski „Flavours of Portugal” jest nie tylko wydarzeniem kulturalnym, lecz także biznesowym. W jego ramach odbędą się branżowe targi B2B portugalskich produktów spożywczych i win dla polskich importerów, dystrybutorów i profesjonalistów, połączone z degustacjami.

W tegorocznej edycji zaprezentuje się 30 portugalskich wystawców – producentów wina, serów, oliwy z oliwek, owoców, konserw rybnych i owoców morza. Współpraca handlowa Polski i Portugalii z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W 2017 r. obroty handlowe między krajami wyniosły 1,5 mld euro i wzrosły o 16 proc. w porównaniu z 2016 r. W ostatnich latach utrzymuje się dodatni bilans handlowy w wysokości 198 mln euro, na korzyść Polski. W 2017 r. towarami najczęściej eksportowanymi z Polski do Portugalii były wyroby przemysłu elektromaszynowego (o wartości 343,6 mln euro; 39,1 proc. udziału w eksporcie), wyroby przemysłu chemicznego (154 mln euro; 17,5 proc. udziału) oraz artykuły rolno-spożywcze (125,2 mln euro; 14,3 proc. udziału).

Z kolei wśród towarów najczęściej importowanych z Portugalii do Polski były wyroby przemysłu elektromaszynowego (o wartości 209,5 mln euro; 30,8 proc. udziału w imporcie), artykuły rolno-spożywcze (135 mln euro; 19,8 proc. udziału), wyroby przemysłu lekkiego (100,1 mln euro; 14,7 proc. udziału), wyroby przemysłu chemicznego (93,9 mln euro; 13,8 proc. udziału) oraz wyroby przemysłu drzewno-papierniczego (85 mln euro; 12,5 proc. udziału). Eksport polskich produktów rolno- -spożywczych do Portugalii w 2017 r. odnotował spadek w porównaniu do 2016 r. o 1,9 proc. i wyniósł 61,6 mln euro (udział 7,3 proc.), natomiast import z Portugalii wzrósł o 31,3 proc. i wyniósł 96,2 mln euro (udział 15,3 proc.). Znaczące wzrosty widoczne są także w turystyce. W 2017 r. liczba polskich gości w hotelach portugalskich wyniosła 276 017, co stanowi wzrost aż o 36 proc.

Najnowsze