Zakup polisy nigdy wcześniej nie był tak prosty.
Już teraz – dzięki technologii – ubezpieczenia możemy kupić bez wychodzenia z domu, na ekranie komputera lub telefonu.
Mariusz Gawrychowski – Grupa Ubezpieczeniowa Europa
Internet – czy też szerzej ujmując – zdalne kanały sprzedaży, to naturalny kierunek rozwoju branży ubezpieczeniowej. Jako branża podążamy za trendami, które definiują nowoczesną gospodarkę oraz potrzeby klientów. W ostatnich latach w Polsce obserwujemy gwałtowny rozwój e-commerce. Klienci wybierają zakup w sieci, bo cenią sobie oszczędność czasu, pieniędzy oraz wygodę i szybkość w dostępie do produktów oraz usług. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że już połowa Polaków kupuje w sieci. Pięć lat temu było to 36 proc. Cyfrowy zakupy nie są już wyłącznie preferencją ludzi młodych. Produkty i usługi w Internecie kupuje już 65 proc. czterdziestolatków i 40 proc. pięćdziesięciolatków.
Główne źródło informacji
Grudniowy raport GUS o rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce wskazuje na jeszcze jeden ciekawy trend. W ubiegłym roku po raz pierwszy w historii poszukiwanie informacji o produktach i usługach stało się dominującym zajęciem Polaków w sieci, do czego przyznaje się ponad 80 proc. ankietowanych internautów. Wcześniej przez lata jako główną aktywność w Internecie wymieniali korzystanie z poczty elektronicznej. To pokazuje, że w obszarze zakupowym Internet stał się dla Polaków głównym źródłem informacji. Ten trend nie omija rynku finansowego i najbardziej widoczny jest w bankowości. Z roku na rok rośnie liczba klientów, którzy „bankują” bezpośrednio w Internecie lub przy pomocy aplikacji mobilnej na swoim telefonie. Bezpowrotnie minęły czasy, w których zakup ubezpieczenia wymagał wizyty u agenta. Choć pośrednicy nadal są największym kanałem sprzedaży ubezpieczeń, to z roku na rok przybywa klientów, którzy chcą w inny sposób kupić polisę. Odpowiedzią na ich potrzeby jest oferta firm ubezpieczeniowych, które umożliwiają zakupy w Internecie. Wśród nich jest Grupa Europa, w której postawiliśmy na rozwój sprzedaży w kanale e-commerce. Z naszą ofertą można zapoznać się na stronie www.tueuropa.pl.
Prostota i szybkość
Zakup ubezpieczenia w sieci może niektórym osobom kojarzyć się z koniecznością wypełniania skomplikowanego, długiego formularza zakupowego. Tak rzeczywiście było kiedyś. W Europie postawiliśmy na prostotę i szybkość w zakupie ubezpieczenia. Dobrym przykładem są ubezpieczenia nieruchomości. Dla wygody klientów zostały podzielone na cztery kategorie, które są dopasowane do ich specyficznych potrzeb. Obok klasycznego ubezpieczenia domu oraz mieszkania, oferujmy także ochronę stworzoną z myślą o wynajmujących i ich lokatorach. Dzięki takiemu rozwiązaniu proces zakupowy uległ skróceniu. Po wybraniu jednego z czterech produktów, klient jest proszony o wypełnienie prostego formularza, który zawiera zaledwie dwie pozycje: wartość ubezpieczanej nieruchomości oraz ruchomości, które chcemy ubezpieczyć i już wiemy, ile wyniesie jego składka za ubezpieczenie. Następnym krokiem jest wybór dodatkowych opcji, takich jak na przykład bardzo przydatne ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w życiu prywatnym (posiadając taką ochronę, otrzymujemy ochronę na wypadek szkód wyrządzonych przykładowo sąsiadom w wyniku zalania, czy też szkód spowodowanych przez domowników lub zwierzęta). Ostatnim krokiem jest podanie danych ubezpieczającego i szybka, internetowa płatność za ubezpieczenie. Cały proces zakupu ochrony zajmuje zaledwie kilka minut i wpisuje się w standardy sprzedaży w kanale e-commerce.
Rozwiązania, które ułatwiają życie
Uzyskanie oferty ubezpieczenia mieszkania poprzez odpowiedź na kilka pytań to pierwszy krok w kierunku przyspieszenia zakupu, który można wykonać nie tylko na komputerze, lecz także na smartfonie. Błyskawiczny rozwój nowych technologii, szczególnie w takich obszarach jak sztuczna inteligencja, machine learning czy big data, umożliwia analiza i automatyzacja pracy na dużych zbiorach danych. Nowoczesne technologie cały czas zmieniają sposób, w jaki ubezpieczyciele wchodzą w interakcję z klientami. Póki co w Polsce to dopiero przyszłość, jednak prędzej czy później i w naszym kraju klienci będą mogli sfinalizować zakup ubezpieczenia mieszkaniowego w mgnieniu oka. Szczególnie, że zawsze chętnie korzystają z rozwiązań, które ułatwiają im życie, choć nie zawsze kochają technologie, która się za nimi kryje.