10.6 C
Warszawa
poniedziałek, 25 listopada 2024

Koniecznie przeczytaj

Jak wspierać polskie produkty?

„Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski”

Podczas zorganizowanej w Senacie RP konferencji: „Patriotyzm konsumencki w budowaniu silnej Polski” uczestnicy wskazali, że promowanie własnego kraju jest bardzo istotną formą wsparcia wzrostu gospodarczego i społeczności lokalnej. Optymizmem napawają dane o tym, że coraz więcej polskich konsumentów zwraca uwagę na kraj pochodzenia produktu.

Przedstawiciele władz, przedsiębiorcy oraz eksperci debatowali w Senacie o patriotyzmie konsumenckim na zaproszenie wicemarszałek Senatu Marii Koc. Gospodyni debaty podkreśliła, jak ważne w budowaniu silnej gospodarki są wybory konsumenckie. Obecny na spotkaniu minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Jan Krzysztof Ardanowski, wskazał, że polskie produkty spożywcze nie ustępują jakością, a nieraz przewyższają dobra importowane.

– My chcemy ich przekonać, aby w zakupach podstawowych, codziennych, kierowali się racjonalną logiką: mamy żywność bardzo wysokiej jakości: bezpieczną, a jednocześnie o wysokiej jakości. Chcemy, aby taką promować. Musimy naszą żywność czymś wyróżnić – jakością – za co warto czasem więcej zapłacić. Kupujesz polskie – to nie jest żaden nacjonalizm. To nic, czego należałoby się wstydzić. Polskie jest trendy – przekonywał minister Ardanowski. Uczestnicy debaty wskazali też na dobre praktyki stosowane przez państwo polskie w promocji i wsparciu rodzimych producentów. Przykładem takich działań wcale nie muszą być akcje marketingowo-promocyjne, ale np. rozsądna polityka fiskalna. Julian Pawlak, prezes Krajowej Unii Producentów Soków stwierdził, że odpowiednie podejście do podatków ma pozytywny wpływ nie tylko na producentów, lecz także dostawców surowców np. sadowników. Jego zdaniem wiodąca rola polskich podmiotów na rynku soków, nektarów i napojów owocowych to zasługa preferencyjnej stawki VAT 5 proc. na te produkty. W innych krajach, gdzie nie było tego typu instrumentów, lokalni producenci przegrali ze światowymi gigantami. Pawlak podziękował ministrowi Ardanowskiemu za sprzeciw wobec planowanej przez resort finansów podwyżce podatku do 23 proc. na napoje z wysoką zawartością naturalnego soku.

– Bardzo ważne jest dobre otoczenie gospodarcze. Niepokojące są dla nas próby podwyższenia VAT na napoje – z preferencyjnej stawki 5 proc. na 23 proc. Jeśli tak by się stało, byłoby to bardzo niekorzystne i dla polskich wytwórców owoców, i dla wytwórców napojów – w większości polskich firm, a także dla konsumentów. Wyliczyliśmy, że jeśli nastąpiłaby taka podwyżka, polscy rolnicy stracą zbyt dla 150 tys. ton owoców i warzyw, w tym dla 120 tys. ton jabłek – argumentował prezes KUPS. Krzysztof Przybył, prezes Fundacji Polskiego Godła promocyjnego „Teraz Polska” powoływał się na najnowsze badania, z których wynika, że coraz większe znaczenie dla konsumentów ma kraj pochodzenia produktu.

– Promujemy produkty tylko najwyższej jakości. Cieszy mnie, że w ciągu ostatnich lat wśród laureatów Godła Promocyjnego „Teraz Polska” aż 1/3 to produkty spożywcze, także regionalne, bo mamy i dla nich wydzieloną kategorię. Ostatnio jakość zaczęła doganiać cenę, a u niektórych, co prawda na razie niewielkiej grupy, przeskoczyła nawet cenę. Jeśli kupujemy polskie produkty, wspieramy Polskę – wskazał Przybył. Senator Jan Chrościkowski, przewodniczący senackiej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, podkreślił, że największy patriotyzm gospodarczy panuje w najbardziej rozwiniętych państwach – Francji czy Niemczech. Wybór lokalnych produktów jest więc cechą gospodarek wysoko rozwiniętych. Polacy, wybierając produkty z kraju mogą znacząco przyczynić się do wzrostu gospodarczego.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Najnowsze