10.8 C
Warszawa
środa, 28 października 2020

Koniecznie przeczytaj

Pełzający lockdown

Nie zrobiono nic...

Górski Karabach. Nowe ludobójstwo Ormian?

Do tej wojny nigdy by nie doszło...

Lockdown w wersji pełzającej

Pod dyktando paniki

Perły polskiego biznesu

25 najbardziej przedsiębiorczych kobiet

Telewizja Polska i Emitel podpisali nową umowę

TVP i spółka Emitel zawarły umowę na dystrybucję programów TVP na Naziemnej Telewizji Cyfrowej.

Umowa obejmuje nie tylko realizację usługi nadawania programów telewizyjnych, ale również zmianę standardu nadawania i kodowania, która będzie realizowana w 2022 r. Umowa została zawarta na 10 lat.

Naziemna Telewizja Cyfrowa jest popularną platformą odbioru telewizji w Polsce, a widzowie mogą odbierać prawie 30 darmowych programów. Telewizja naziemna jest też najważniejszą platformą dystrybucji treści publicznego nadawcy. Blisko 100 proc. populacji kraju znajduje się w zasięgu nadajników multipleksu trzeciego. Dzięki darmowemu odbiorowi z tradycyjnych anten każdego dnia miliony widzów w Polsce mogą cieszyć się odbiorem popularnych programów TVP.

Nowa umowa pomiędzy TVP a Emitel dotyczy nadawania programów TVP na MUX-3. Chodzi o programy: TVP1 HD, TVP2 HD, TVP Info HD, TVP Sport HD, TVP Historia oraz TVP3. Współpraca dotyczyć będzie także budowy platformy teleinformatycznej zapewniającej emisję sygnałów produkcyjnych między oddziałami terenowymi a centralą nadawcy, a także uwzględnia zapisy odnoszące się do zmiany standardu nadawania i kodowania z DVB-T/MPEG-4 na DVB-T2/ HEVC. Zmiany kanałowe w ramach procesu refarmingu prowadzone są w etapach i przypadają na rok 2020 oraz 2022. Zmiana standardu nadawania na DVB-T2/HEVC nastąpi w 2022 r.

– Cieszę się z podpisania nowej umowy z Emitelem, naszym wieloletnim, sprawdzonym partnerem – powiedział Jacek Kurski, p.o. prezesa TVP S.A. – Zawierając długoterminową umowę na nadawanie cyfrowe programów Telewizji Polskiej z multipleksu trzeciego realizujemy misję nadawcy publicznego, poprzez zagwarantowanie widzom bezpłatnego dostępu do naszych programów w całej Polsce. Kontynuując współpracę z Emitelem zapewniamy również powszechny dostęp Polaków do najnowszych technologii, takich jak telewizja hybrydowa oraz dalszy rozwój naziemnej telewizji cyfrowej poprzez zmianę standardu nadawania w perspektywie dwóch lat. Dzięki temu widzowie będą mogli bezpłatnie korzystać z dostępu do większej ilości atrakcyjnych treści w najlepszej jakości – zarówno nadawanych w HD, jak i 4 K – oferowanych przez Telewizję Polską.

Poprzednia umowa obowiązywała od 2010 r. i dotyczyła zaprojektowania i budowy sieci nadawczej DVB-T wraz z usługą emisji sygnału trzeciego multipleksu. Dzięki współpracy z Emitelem nadawca publiczny zmienił standard nadawania telewizji z analogowego na cyfrowy.

– Zawarcie nowej, 10-letniej umowy i kontynuacja współpracy z naszym strategicznym partnerem, jakim jest Telewizja Polska S.A., to bardzo istotne wydarzenie dla Emitela. To jednocześnie szansa na wspólne rozwijanie naziemnej telewizji cyfrowej, która cieszy się ogromną popularnością wśród polskich widzów. Docelowa zmiana standardu emisji na DVB-T2/HEVC pozwoli nadawcy rozwijać platformę dystrybucji treści, na czym skorzystają widzowie w Polsce – powiedział Andrzej J. Kozłowski, prezes zarządu Emitel S.A.

Telewizja naziemna, nie tylko w Polsce, ale w całej Europie, wykorzystywała do tej pory do nadawania naziemnego częstotliwości z zakresu 470–790 MHz. Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej wszystkie kraje członkowskie muszą zwolnić pasmo 700 MHz na potrzeby budowy sieci 5G przez operatorów komórkowych. Oznacza to konieczność przebudowy sieci nadawczej i przeniesienia emisji programów telewizji naziemnej w Polsce na inne częstotliwości niż obecnie używane. W porozumieniu z regulatorami rynku, projekt został zaplanowany na kilka etapów i zakończy się w czerwcu 2022 r. Wówczas nastąpi przełączenie standardu nadawania na DVB-T2 kodowania na HEVC. W porównaniu z obecnie funkcjonującym standardem (DVB- -T/MPEG-4), DVB-T2/HEVC pozwala efektywniej wykorzystać częstotliwości i zwiększyć ilość dostępnych kanałów.

DK

Najnowsze

Tolerancja w marketingowych strategiach wyborczych

Przyczyny porażki i sukcesu

Rój dronów zmienia zasady pola walki

Test „na żywo”

Walka o tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” rozpoczęta

Ruszyła 10. edycja konkursu