10.9 C
Warszawa
środa, 28 października 2020

Koniecznie przeczytaj

Pełzający lockdown

Nie zrobiono nic...

Górski Karabach. Nowe ludobójstwo Ormian?

Do tej wojny nigdy by nie doszło...

Lockdown w wersji pełzającej

Pod dyktando paniki

Perły polskiego biznesu

25 najbardziej przedsiębiorczych kobiet

Wizja rozwoju CSR

Idea CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu w ostatnich latach zrobiła oszałamiającą karierę. Wiele przedsiębiorstw włączyło ten aspekt aktywności do swojej narracji.

W epoce pandemii społeczna odpowiedzialność biznesu nabrała zupełnie nowego znaczenia. Premier Mateusz Morawiecki w swoim wystąpieniu podczas III Forum Wizja Rozwoju powiedział: „Koronawirus to taka współczesna światowa wojna, która zmienia układ sił”. Rzeczywiście SARS-CoV-2 wywołał skutki podobne do stanu wojny, zwłaszcza w sferze gospodarczej i społecznej. Jak zauważyła Marta Kubiak, samorządowiec i poseł na Sejm: „Test prawdy dla przedsiębiorstw, które realizują idee społecznej odpowiedzialności biznesu, przyszedł wraz z pojawieniem się koronawirusa SARS-CoV-2”. Skończyły się barwne opowieści o niczym i trzeba było wziąć odpowiedzialność nie tylko za zysk, ale również za społeczność.

Tej sprawie była poświęcona również debata „Społeczna odpowiedzialność w biznesie” podczas ekonomicznej konferencji Forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W dyskusji moderowanej przez Jacka Górskiego, prezesa Fundacji Dziedzictwa Rzeczypospolitej, udział wzięli: Agata Górnicka – dyrektor Biura Relacji z Otoczeniem PKN Orlen, Katarzyna Kucharek – prezes zarządu Fundacji Grupy PKP, Wiesław Labuda – prezes Zarządu Fundacji Lotos i Tomasz Małodobry z Fundacji Rozwoju Centrum Macierz Polonii. Agata Górnicka powiedziała, że koncern dostrzegł w zagrożeniu koronawirusem wielki niepokój społeczny. To było impulsem do decyzji o uruchomieniu linii produkcyjnej płynów dezynfekujących, w czasie kiedy tego typu środków zabrakło. Innym wsparciem PKN Orlen była akcja „tanie tankowanie”, czyli obniżenie ceny paliw. Koncern przekazał także środki ochrony potrzebującym instytucjom o łącznej wartości 100 mln zł.

Katarzyna Kucharek zauważyła, że pandemia odpowiedziała też na kontrowersyjne pytanie: „Czy pochodzenie kapitału ma znaczenie?”. W Polsce w działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, w walkę z wirusem SARS-CoV-2 zaangażowały się głównie przedsiębiorstwa polskie, w szczególności spółki skarbu państwa. Przedsiębiorstwa, które tylko inwestują w Polsce, skoncentrowały się na aktywności na swoich macierzystych rynkach. To dobitnie pokazuje, że warto dbać o rodzimy biznes.

Tomasz Małodobry dodał, że „społeczna odpowiedzialność biznesu to również rzetelność wobec kooperantów, w tym regulowanie zobowiązań finansowych. W tym zakresie nie wszyscy zdają egzamin. Przykładem może być Fabryka Kotłów SEFAKO, która zamówiła maski ochronne, otrzymała je, ale nie zapłaciła. Delikatnie mówiąc jest to bulwersujące”. Agata Górnicka z PKN Orlen powiedziała, że kapitał ma swoje pochodzenie. Uwidacznia się to zawsze podczas kryzysu. Tak było również w związku pandemią. Zagraniczne przedsiębiorstwa podjęły decyzje o ograniczeniu swojej aktywności w Polsce, a nawet wycofały z kraju swoich pracowników, aby wykorzystać ich w miejscach głównej działalności. Teraz widać dobitnie, że „polskie firmy to jest polskie PKB, to są polskie miejsca pracy” – powiedziała Górnicka.

AS

Poprzedni artykułWelconomy reaktywacja
Następny artykułNa narty tylko z ubezpieczeniem

Najnowsze

Tolerancja w marketingowych strategiach wyborczych

Przyczyny porażki i sukcesu

Rój dronów zmienia zasady pola walki

Test „na żywo”

Walka o tytuł „Pracodawca Godny Zaufania” rozpoczęta

Ruszyła 10. edycja konkursu