1 C
Warszawa
czwartek, 1 grudnia 2022
Advertisement

Jak przygotować nieruchomość premium na wynajem?

Koniecznie przeczytaj

Rynkiem odpornym na wszelkie tąpnięcia jest rynek dóbr luksusowych. Obejmuje on również nieruchomości. Jeśli jesteś szczęśliwym posiadaczem mieszkania w dobrej lokalizacji, możesz zarabiać na jego wynajmie nawet w trudnych czasach.

Aby mieszkanie przynosiło zyski, najpierw należy je odpowiednio przygotować. To szczególnie ważne, jeśli chcesz zaoferować nieruchomość o podwyższonym standardzie.

Premium, czyli jakość

Nieruchomości premium odznaczają się wysoką jakością, jednak są dostępne dla większego grona odbiorców niż te luksusowe. Często zapominamy, że o klasie premium decyduje nie tylko metraż czy wykończenie mieszkania, ale i jego lokalizacja. Pamiętać trzeba, że nieruchomość o podwyższonym standardzie zazwyczaj będzie się znajdowała w dużym mieście i to nie w każdej dzielnicy.

Myśląc o prestiżowych lokalizacjach, najczęściej mamy na myśli dzielnice zlokalizowane w ścisłym centrum miasta, ewentualnie dzielnice przyległe. Pod uwagę można wziąć także dalsze lokalizacje, ale pod warunkiem, że mówimy o okolicy z dobrą infrastrukturą, szkołami (również prywatnymi), siłowniami i restauracjami. Szukając odpowiedniej lokalizacji, możemy zainteresować się publikowanymi w mediach rankingami dzielnic.

Jeśli celujemy w premium, unikajmy wielkiej płyty. Prestiż będzie się zazwyczaj wiązał z lokalem w apartamentowcu lub odnowionej kamienicy. Zabytkowe klatki schodowe zdobione sztukaterią czy freskami i piękne fasady znajdują coraz więcej amatorów marzących o tym, aby zamieszkać w historycznych, wyremontowanych obiektach. Plusem będzie również parking podziemny lub przynajmniej miejsce parkingowe, a także miejsce na np. rowery. Jeśli w budynku znajduje się całodobowa ochrona, zwiększy to poczucie bezpieczeństwa i korzystnie wpłynie na komfort mieszkańców.

Zwróćmy jednak uwagę na szeroko pojęte otoczenie. Jeśli chcemy przyciągnąć zamożną klientelę, to musi się ona czuć „jak u siebie” – skrajne różnice majątkowe pomiędzy mieszkańcami mogą wywoływać dyskomfort. Klienci nieruchomości premium chętnie zamieszkują wśród osób podobnych do siebie.

Zadbaj o styl i funkcjonalność

Jeśli już kupiliśmy lub posiadamy mieszkanie w prestiżowej lokalizacji, warto zwrócić uwagę na jego wnętrze. Skoro szukamy klienta, który jest w stanie zapłacić więcej za wynajem, to trzeba zapewnić mu odpowiedni prestiż. Duża przestrzeń odgrywa w takich apartamentach bardzo ważną rolę. Bardzo mile widziane są również antresole oraz wysokie kondygnacje.

Poza podstawowym wyposażeniem powinniśmy pomyśleć o dodatkowych udogodnieniach, które dodadzą prestiżu i komfortu. Na sporej przestrzeni możemy rozważyć zaprojektowanie np. sauny, osobnej kuchni, garderoby, a jeżeli jest taka możliwość, to nawet kominka.

Materiały wykończeniowe powinny być wysokiej jakości. W przypadku apartamentów klasy premium nie muszą być to rozwiązania najdroższe, ale też nie możemy wywoływać wrażenia, że mieszkanie wykończyliśmy najniższym kosztem.

Chcąc dodać nieruchomości wyjątkowego charakteru, pomyślmy o ciekawych dodatkach – lampach lub ozdobach, których nie znajdzie się w tanich mieszkaniach. Nie zaszkodzą również grafiki, zdjęcia czy obrazy na ścianach. Dobrze, jeśli tematycznie nawiązują do miejsca (np. urbanizmu, morza, starej architektury). Utrzymanie mieszkania w jednym, konkretnym stylu, np. loftowym czy glamour bardzo dobrze sprawdza się w odbiorze wnętrza jako całości.

Pamiętać należy także o umeblowaniu. Tu również powinniśmy postawić raczej na meble nowe, no chyba że mamy jakiś ładny, funkcjonalny antyk, który chcemy wyeksponować. Skoro premium, to nie meble z popularnej sieci sklepów, a przynajmniej nie tylko. Meble muszą być wysokiej jakości i wpisywać się w aktualne trendy. Dobrym pomysłem może być wykonanie niektórych mebli na zamówienie.

Obecnie klienci najczęściej szukają mieszkania umeblowanego i w pełni wyposażonego, do którego od razu mogą się wprowadzić. Trzeba więc dopilnować, aby w szafie znajdowały się wieszaki, w garderobie deska do prasowania i suszarka do prania, a w komodzie zapasowa pościel.

Kuchnia również musi być kompletnie wyposażona. Poza standardem takim jak lodówka, kuchenka, piekarnik, czy zmywarka (tak, to dziś standard), a nawet mikrofala, powinny się w niej znaleźć zastawa, naczynia, garnki, noże, sztućce, szkło. W łazience dobrze, aby oprócz pralki i ręczników, znalazł się zapas środków czyszczących, mop, ścierki z mikrofibry, itp. W sypialni – łóżko, pościel, komoda lub szafa.

Jeden pokój warto przeznaczyć na gabinet. Dużo osób pracuje z domu i potrzebuje spokojnego, zamykanego miejsca do pracy. Oprócz biurka, lampki i krzesła, gabinet warto wyposażyć w szafkę na dokumenty, dodatkowy fotel, komodę i półki. Przyda się też rozkładana kanapa, dzięki czemu pokój łatwo będzie przetransformować np. w gościnną sypialnię.

W salonie umieścimy sofę, stolik, komodę, telewizor, stół i krzesła, o ile nie stoją one już w kuchni lub kuchnia nie jest połączona z salonem. Dobrze też postawić na tekstylia, takie jak dywan czy rolety, gdyż zwiększają przytulność wnętrza. Na każdym etapie pamiętajmy, by dać klientowi poczucie czegoś wyjątkowego – czegoś, co wykroczy poza skromny standard.

Dlaczego home staging się opłaca?

Aby mieszkanie przyniosło dochód, musimy w nie najpierw zainwestować, czyli ponieść pewne koszty. Jeśli chcemy zaoferować nieruchomość o podwyższonym standardzie, w większości przypadków konieczny będzie remont. Warto przy tym zdystansować się od swoich własnych gustów. Dobrze postawić na eleganckie i stonowane kolory, a ożywić je mocniejszymi, wysmakowanymi dodatkami.

Urządzając lokum klasy premium musimy cały czas mieć na myśli przyszłego klienta i przewidzieć jak najwięcej jego potrzeb. Można nawet stworzyć obraz takiej persony i zapisać w notatniku. Kto to jest, gdzie pracuje, czy ma rodzinę, jak żyje na co dzień? Najlepiej sporządzić kilka takich portretów, zaznaczyć ich cechy wspólne i pod te typy urządzać wnętrze.

Inwestycja w dobre jakościowo, trwałe materiały pozwoli na dłuższy okres ich użytkowania. Lokator nie będzie wówczas zgłaszał konieczności napraw, a my nie będziemy musieli wymieniać elementów wyposażenia po każdym najemcy.

Kolejną niezwykle istotną rzeczą są zdjęcia. Ludzie kupują oczami. Jeśli mieszkanie zwróci uwagę i spodoba się podczas przeglądania ofert w Internecie, to istnieje duża szansa, że najmujący będzie zdecydowany je wybrać. Żyjemy w kulturze obrazu i warto wziąć to pod uwagę. Dobrze sfotografowane wnętrze, duża ilość ładnych, wyraźnych zdjęć, to więcej niż połowa sukcesu! Najlepiej nie robić ich telefonem, tylko dobrą lustrzanką, a jeszcze lepiej zrobić tak jak my, gdy przygotowujemy mieszkania na wynajem dla naszych klientów, czyli zlecić taką sesję profesjonalnemu fotografowi.

Właściciele nieruchomości często nie mają czasu i odpowiedniej wiedzy, aby osobiście zająć się remontem i ogólnym przygotowaniem nieruchomości. Warto wtedy zwrócić się do firmy, która profesjonalnie zajmuje się home stagingiem oraz ma doświadczenie w przygotowaniu nieruchomości klasy premium na wynajem. Taka firma może poprowadzić inwestycję od A do Z, od wyboru odpowiedniego lokum, przez remont i home staging, włącznie z przygotowaniem atrakcyjnego ogłoszenia.

Ponadto możemy liczyć na oprowadzanie przyszłych najmujących w taki sposób, aby należycie wyeksponować atuty konkretnej nieruchomości. Podczas wizyty potencjalnych klientów warto zadbać o miłą atmosferę. Poza kompetentną obsługą, pomóc w tym mogą również olejki zapachowe oraz odpowiednio dobrane tło muzyczne.

Oglądając nieruchomość, klient powinien poczuć się jak u siebie w przyszłości. Jeśli poczuje, że właśnie to jest jego miejsce na najbliższe lata, mieszkanie możemy uznać za wynajęte.

Dobra inwestycja zwraca się z zyskiem. Kwotę zainwestowaną w podniesienie standardu nieruchomości możemy w niedługim czasie odzyskać, a dochody, które mieszkanie premium będzie przynosić przez lata wynajmu mogą być naprawdę wysokie. Dlatego nie warto marnować potencjału atrakcyjnych nieruchomości poprzez niedoinwestowanie ich na samym początku.

Marta Bocheńska-Pachuta – ekspertka w zakresie home stagingu oraz wynajmu nieruchomości, Baransu.

Autor

Najnowsze