5.5 C
Warszawa
czwartek, 21 stycznia 2021

Koniecznie przeczytaj

Polscy twórcy muzyki, sztuki i literatury są najlepszymi ambasadorami naszego kraju na świecie

Obrazy Łempickiej i Beksińskiego, muzyka Chopina, Pendereckiego i Szpilmana – to dzieła znane w każdej szerokości geograficznej. Poezja i proza naszych pisarzy, a przede wszystkim noblistów i noblistek jest tłumaczona na wszystkie języki świata. Jak wykorzystać ten potencjał? Na to pytanie podczas debaty „Łempicka, Chopin, Szymborska – jak sztuka promuje Polskę na świecie” szukali odpowiedzi wybitni eksperci świata kultury. Spotkanie było transmitowane online.

28 października podczas aukcji Sotheby’s obraz Tamary Łempickiej „L’Éclat” został sprzedany za niebagatelną kwotę 3,4 mln dolarów, czyli blisko 13,5 mln zł. W lutym br. i w październiku 2019 r. dwa obrazy malarki zostały sprzedane za łącznie 134 mln zł. Łempicka jest obecnie najdroższą polską malarką i niepowtarzalną marką, która promuje Polskę. Debata, która odbyła się z inicjatywy Fundacji XBW Ignacego Krasickiego i wydawnictwa Bosz, skupiła się właśnie wokół polskiej królowej art déco.

– Tamara Łempicka uprawiała sztukę jako narzędzie do realizowania swojego życia. W latach pomiędzy 1925 a 1935 r. tworzyła na najwyższym poziomie wyczucia ducha czasu i połączenia go z talentem medialnym. W jej obrazach człowiek jest projektem energii – powiedziała dr Maria Anna Potocka, dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK.

– Na sztukę jest zawsze czas. Łempicka świetnie pasuje do dzisiejszych czasów. Jej obrazy trafiają do obecnej estetyki – dodał podczas spotkania prof. Lech Majewski z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Wydawnictwo Bosz, aby uczcić Łempicką, wydało album poświęcony malarce. Charakter publikacji nie jest typową biografią czy powieścią. Nie jest też katalogiem suchych faktów analizujących twórczość Łempickiej. Jego wyjątkowość polega na tym, że łączy w sobie wszystkie te rodzaje publikacji.

– Dzisiaj świat Hollywood zachwyca się malarstwem Łempickiej. W swoich kolekcjach mają ją m.in. Madonna, Jack Nicholson czy Barbra Streisand. To była kobieta pozbawiona kompleksów, świetnie wykształcona, oczytana, władała wieloma językami. Tamara stała się silną polską marką – mówił podczas spotkania Bogdan Szymanik, dyrektor wydawnictwa Bosz.

Zgodnie z zapowiedzią wydawnictwa album i kalendarz z obrazami Tamary Łempickiej to dopiero początek projektu. W roku 2021 zostanie wydana miniaturowa wersja albumu, który zawierać będzie około 60 reprodukcji, natomiast w kolejnych miesiącach zakładane jest wydanie wersji luksusowej albumu, o niestandardowym, dużym formacie, na specjalnie dobranym papierze, o wyrafinowanym i eleganckim projekcie graficznym – zdradzili przedstawiciele wydawnictwa.

Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się, że pięknie wydane książki i albumy nie tylko dostarczają wiedzy, ale także budują naszą przestrzeń i to, jak się w niej czujemy.

W spotkaniu udział wzięli m.in. Michał Kleiber, były prezes Polskiej Akademii Nauk; Jerzy Bralczyk, językoznawca i pisarz; Michał Ogórek, dziennikarz; Maria Anna Potocka, dyrektor Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK; Lech Majewski, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Bogdan Szymanik, dyrektor wydawnictwa Bosz.

DK

Najnowsze