1.4 C
Warszawa
wtorek, 10 grudnia 2024

Przed nami olbrzymi potencjał wzrostu

Z Anną Kanią-Okieńczyc, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży detalicznej w DHL Parcel Polska rozmawiała Justyna Szymańska.

Jakie czynniki będą wywierać największy wpływ na rozwój e-commerce w Polsce w 2021 r.?
W mojej ocenie już najwyższy czas na znaczący skok w zakresie podaży. Dane GUS za rok 2019 wskazują, że tylko 13 proc. firm zatrudniających powyżej 10 pracowników sprzedaje w kanale internetowym i nadal poniżej 10 proc. całej sprzedaży detalicznej odbywa się w sieci. W minionym roku migracja tradycyjnych biznesów do sfery e-commerce znacząco przyspieszyła, ale przed nami nadal olbrzymi potencjał wzrostu. Wielu konsumentów, którzy jeszcze w ubiegłym roku nie byli przekonani do zakupów w sieci, dzisiaj ufa im w znacznie większym stopniu. Obserwujemy znaczny wzrost poziomu świadomości użytkowników. Kupujący wiedzą, czego oczekują, jednak liczba sklepów oferujących naprawdę najwyższej jakości doświadczenie użytkownika, w każdym aspekcie, jest nadal stosunkowo niewielka.
Jakie będzie największe wyzwanie dla właścicieli e-sklepów i e-commerce menedżerów?
Według mnie to czas na audyt funkcjonujących rozwiązań i ich poprawę w kierunku podnoszenia jakości doświadczeń klientów we wszystkich obszarach: od możliwości sprawnego wyszukania towaru, przez intuicyjne systemy podpowiedzi i rekomendacji, aż po finalny proces zakupu, płatności i dostarczenia towaru.
Jako konsumenci różnimy się od siebie. Także decyzje zakupowe podejmujemy w różny sposób, opierając się na określonych priorytetach i czynnikach decyzyjnych. Dlatego podstawą sukcesu właścicieli sklepów internetowych jest zapewnienie szerokiego wachlarza rozwiązań, odpowiadających na zdywersyfikowane potrzeby klientów.
Gdzie szukać źródeł przewagi konkurencyjnej w e-handlu w 2021 r.?
Poza doskonałym doświadczeniem zakupowym na stronie sklepu internetowego, niezbędnym warunkiem jest także możliwość precyzyjnego śledzenia przesyłki i gwarancja doręczenia jej do wy-branego przez konsumenta miejsca, w deklarowanym czasie.
To, jaki kurier przywiezie paczkę, czy mu w pełni ufamy, czy mamy pewność, że towar będzie na-leżycie traktowany, a przede wszystkim bezpieczny w procesie transportu, to podświadome czynniki determinujące wybór opcji dostawy kurierskiej. Czy chcę, aby mój ulubiony kurier lub kurierka dowiózł paczkę do domu, czy odbiorę ją z pobliskiego punktu – to również mój wybór. Jeśli nie mam różnych wariantów i opcji w koszyku dostaw, to moja satysfakcja z całego procesu zakupowego znacząco się obniża. Często obserwujemy, że klienci właśnie dlatego rezygnują z zakupu, mimo że poświecili sporo czasu na wybór produktów. Obecnie w branży e-commerce niezbędny jest też prosty i wygodny dla klienta proces zwrotów.
Sama cena dostawy także ma znaczenie. Jak pokazują analizy, największą sprzedaż generują sklepy internetowe z darmową lub bardzo niską ceną dostawy. Warto podejść do tego strategicznie. Percepcja konkretnych korzyści dla kupującego wynikających z takiego podejścia uzasadnia szybkie wzrosty w kanale sprzedaży internetowej.
W jakie narzędzia wspierające sprzedaż online warto zainwestować w ciągu najbliższych 3 lat?
Cały czas najważniejsza jest inwestycja w odpowiednie pozycjonowanie w wyszukiwarkach online. Kluczową rolę odgrywa również wizerunkowa promocja zarówno marki samego sklepu internetowego, jak i oferowanych produktów. Duży potencjał w tym kontekście mają media społecznościowe. W marketingu mówimy współcześnie o zaawansowanych technologiach marketing automation. Jednak niezmiennie, od lat niezbędną podstawą sukcesu komunikacyjnego jest przemyślana strategia kontentowa, oparta na przekazie marketingowym szytym na miarę, kierowanym do konkretnej grupy docelowej.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

FMC27news