Wicepremier Jarosław Kaczyński w wywiadzie dla radia RMF powiedział, że fuzja Orlenu i Lotosu jest wskazana i potrzebna, aby w przyszłości ceny paliw w Polsce były niższe. Proces koncentracji spółek ma także kluczowe znaczenie dla przyszłości energetycznej Polski. Aktualnie trwa debata na temat rosnących cen paliw. Niektórzy sugerują, że najlepszym rozwiązaniem dla obniżenia cen jest zmniejszenie akcyzy. Na ten temat wypowiedział się wicepremier i prezes PiS Jarosław Kaczyński.
– Nie obniżałbym obecnie akcyzy, aby zmniejszyć ceny paliw, bo nie powinno się ograniczać dochodów państwa – mówił prezes PiS. Pytany był o to, czy rząd powinien rozważyć możliwość obniżenia stawek akcyzy na paliwa, aby tym samym spadła jej ceny w handlu detalicznym. – Nie uważam, żeby akurat ta metoda w tym momencie była najlepsza. Po prostu dlatego, że dla dokonania w Polsce zmian, pozytywnych zmian dla ogromnej większości społeczeństwa, a w gruncie rzeczy dla całego społeczeństwa, potrzebne są pieniądze. Jarosław Kaczyński zasugerował, że do obniżenia cen można zastosować inne metody. – Sądzę, że coś takiego się stanie. Będę za tym optował. Obniżenie akcyzy nie jest jedyną metodą, aby obniżyć tę cenę. Natomiast sugerowałbym, żeby różnego rodzaju podmioty gospodarcze troszkę ograniczyły swoją ekspansję dochodową – sugerował polityk.
Prezes PiS zapytany o aktualnie prowadzoną przez Daniela Obajtka fuzję PKN Orlen z Grupą Lotos stwierdził jednoznacznie, że jest potrzebna. – To są jednak firmy państwowe, w każdym razie z bardzo dużym udziałem kapitału państwowego, który ma moc decyzyjną i ich polityka, chociaż oczywiście podporządkowana Kodeksowi Handlowemu, zawiera element polityki państwowej. Fuzja jest wskazana, jest potrzebna także i dlatego, żeby na przyszłość w Polsce ceny paliw były raczej niższe niż wyższe – powiedział prezes Kaczyński.
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Grupy LOTOS udzieliło zgody na zaproponowane przez zarząd spółki zmiany reorganizacyjne w ramach Grupy Kapitałowej LOTOS. Przyjęte 14 października br. uchwały pozwolą przygotować gdański koncern na wdrożenie środków zaradczych przedstawionych przez Komisję Europejską w lipcu ub. roku. To kolejny kamień milowy w procesie połączenia z PKN Orlen.
KR