W grudniu w londyńskim domu aukcyjnym Christie’s pójdzie pod młotek „Wizja”, John Constable’a z 1823 r. To ostatni wariant słynnego obrazu „Widok katedry w Salisbury od strony łąk” z 1831 r., który dotychczas znajdował się w rękach prywatnych.
Prezentowany obraz to szkic olejny, który znajdował się w rękach prywatnych i nigdy wcześniej nie pojawił się na aukcji. Do końca XIX w. znajdował się w rękach rodziny artysty, później trafił do rąk kolejnych prywatnych kolekcjonerów. Jest to pełnowymiarowy szkic (65×76), obrazu który został zamówiony przez największego mecenasa Constabla, Johna Fishera, biskupa Salisbury.
Widok katedry w Salisbury był tematem, do którego artysta wracał wielokrotnie i to w ciągu kilkudziesięciu lat. Pierwszy szkic został wykonany jeszcze w 1811 r., szkic olejny zaś w 1820 r. Pierwsza olejna wersja obrazu powstała w 1823, kolejna w 1826 i następnie w 1831 r. Ta ostatnia wzbogacona jest o charakterystyczną tęczę, która symbolizowała, jak pisze biograf malarza „symbol odnowy i nadziei po okresie depresji”.
Constable zresztą wielokrotnie wracał do Salisbury. To tutaj w 1829 r. po raz ostatni malował w plenerze, tworząc wtedy cykl około 20 szkiców znanych jako „Łąki i jeziora w Salisbury”. – Jest całkiem sporo kolekcjonerów zainteresowanych Constable’em, a on jest artystą, takim jak Turner, który wykracza poza rynek starych mistrzów i jest atrakcyjny dla kolekcjonerów sztuki nowoczesnej i współczesnej – ich zazwyczaj szczególnie pociągają jego szkice – zauważa Clementine Sinclair z Christie’s.
Szacuje się, że obraz Constabla osiągnie na aukcji cenę od 2 do 3 mln funtów.