9.3 C
Warszawa
czwartek, 25 kwietnia 2024

Oprogramowanie dla e-commerce. Czym się kierować przy wyborze?

Znalezienie (a następnie wdrożenie) nowego rozwiązania e-Commerce to ogromne przedsięwzięcie, które rzutuje na przyszły sukces firmy. Wdrożenie systemu e-Commerce powinno rozpocząć się od wykonana analizy przedwdrożeniowej. Celem takiej analizy jest identyfikacja aktualnych procesów w firmie i określenie potrzeb przedsiębiorstwa. Pozwoli to uporządkować i uszczelnić procesy oraz zwiększy prawdopodobieństwo sukcesu wdrożenia.

Szukając odpowiedniego oprogramowania, zadaj pytania:

Czy platforma jest przystosowana do potrzeb B2B? Na etapie wyboru rozwiązania warto zwrócić uwagę na kilka najistotniejszych elementów:

czy jest możliwość połączenia z systemem magazynowym (ERP),

czy będzie można łatwo wystawiać dokumenty sprzedażowe (Faktura, Proforma, WZ),

jaki jest sposób rejestracji klientów i dostęp do platformy,

czy jest możliwość udzielenia i kontroli kredytów kupieckich,

czy jest możliwość segmentacji klientów,

czy możliwe jest tworzenie cenników i tabel rabatowych grupowych oraz indywidualnych,

jaki jest sposób prezentacji i naliczania cen (w przypadku sprzedaży B2C powinna być to cena brutto, w sprzedaży B2B stosuje się ceny netto).

Jaki jest czas i koszty wdrożenia nowej platformy?

Oprogramowanie dedykowane tworzone na zamówienie klienta – długi czas i wysokie koszty.

Oprogramowanie pudełkowe możemy podzielić na:

otwarte – funkcjonujące na licencji Open Source („silniki” sklepów), które pozwalają na wprowadzanie zmian i rozwój systemu.

zamknięte – licencja zamknięta, bez możliwości wprowadzania zmian.

w formie usługi – inaczej SaaS, czyli najprostszy i najszybszy sposób na uruchomienie sklepu internetowego. Zalety: darmowe poprawki, wsparcie producenta, duża ilość funkcjonalności czy gotowe integracje, brak kosztów inwestycyjnych, niskie koszty abonamentu, szybkie wdrożenie.

Model SaaS w opcji Enterprise  – jest to oprogramowanie udostępniane jako usługa i rozliczane w modelu abonamentowym, gdzie wszystkie dane przechowywane są na serwerze dostawcy. Aby móc korzystać z możliwości prowadzenia sklepu, musimy dokonywać okresowych (najczęściej comiesięcznych) opłat. Cała infrastruktura, hosting, aktualizacje i bezpieczeństwo leżą po stronie dostawcy, co pozwala przedsiębiorcy skupić się wyłącznie na sprzedaży. Oprogramowanie daje możliwość łatwego dostosowania i modyfikacji elementów graficznych strony. Klient ma możliwość zamawiania dedykowanych zmian w oprogramowaniu.

Czy oferowany serwer zapewnia wydajność i bezpieczeństwo? Istotnym elementem prawidłowego działania platformy są zasoby serwerowe. Wybierając dostawcę, sprawdź, jakie są ograniczenia oraz w jaki sposób i jakim kosztem można zwiększać parametry serwera (pojemność, transfer) w przypadku zmiany potrzeb wraz z rozwojem Twojego biznesu.

Czy platforma pozwoli na niezbędne integracje? Określ listę priorytetów integracji z systemami zewnętrznymi, które mają wspierać Twoją sprzedaż:

system ERP,

• operatorzy płatności,

• firmy kurierskie, logistyczne,

• narzędzia Google (Analytics, Shopping, Tags …),

• social media.

Czy platforma pozwoli na ekspansję międzynarodową? Podejmując decyzję o wyborze platformy, warto zwrócić uwagę, czy jest ona dostosowana do sprzedaży międzynarodowej. Do współpracy z kontrahentami zagranicznymi konieczne będzie dodawanie opisów w językach obcych i sprzedaż w różnych walutach. Sprawdź też, czy rozwiązanie udostępnia systemy płatności i wysyłki zagraniczne.

84 proc. firm uważa, że e-commerce jest receptą na rozwój polskiego eksportu online.

Czy rozwiązanie udostępnia statystyki i analizy? Możliwość analizy zachowań klientów oraz wyników sprzedażowych jest istotna w kontekście zarówno sprawdzenia rentowności biznesu, jak i zaplanowania kierunku jego rozwoju. Dodatkowo pozwala mierzyć np.: ilość porzuconych koszyków, źródła pochodzenia zamówienia (a więc opłacalność kampanii i reklam).

Jaka jest dostępność aktualizacji i zmian rozwojowych? e-Commerce się rozwija, narzędzia i zasady promocji ewoluują, tak samo jak zachowania samych klientów. Warto więc sprawdzić, czy dostawca oprogramowania daje możliwość samodzielnego wprowadzania zmian w sklepie oraz czy w ramach współpracy otrzymujemy pakiety aktualizacji, które zapewnią rozwój oprogramowania zgodnie z aktualnymi trendami.

Jaki jest zakres wsparcia technicznego? Wiedząc, jak istotnym elementem jest możliwość ciągłego rozwijania sklepu i dodawania nowych funkcjonalności, warto zapewnić sobie dostęp do wsparcia technicznego. Nastawienie na minimalizację kosztów początkowych przez wybranie tańszego dostawcy może w konsekwencji doprowadzić do poważnych problemów, w przypadku, gdy firma dostawcy przestanie wspierać rozwiązanie. Dla stabilności działania niezwykle ważne jest, by dostawca gwarantował (zarówno na etapie wdrożenia, jak i w przyszłości) wsparcie techniczne, tak by można było na każdym etapie rozwoju platformy korzystać z wiedzy ekspertów.

Jeżeli szukasz Platformy e-Commerce, która na wszystkie wyżej zadane pytania odpowie: mamy to! to przedstawiamy Platformę e-Commerce by Asseco. Ponad 10 lat na rynku, w dwóch liniach Standard i Enterprise, możliwość współpracy w modelu B2B, B2C i B2M (B2B +B2C). Rozwiązanie dedykowane dla różnych branż. Wsparcie ekspertów i doradztwo przy wdrożeniu i utrzymaniu platformy oraz wsparcie opiekuna. Platforma posiada ogromny zakres modułów i funkcjonalności dostępnych od ręki. Rozwiązanie klasy enterprise, które integruje się ze wszystkimi systemami ERP, bez limitów danych.

Najnowsze